تبیان، دستیار زندگی
اره‏مویی یکی از انواع اره ‏های دستی می ‏باشد که دقت برش بسیار بالایی دارد. به دلیل نازکی تیغه اره‏مویی ( که پهنای آن در حد میلی ‏متر می‏باشد) می‏تواند برش‏های پیچیده و پرپیچ و خم را به سادگی انجام دهد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اره‏ مویی

اره مویی

دانش پژوهان عزیز، یکی از قطعه های پرکاربرد که در بسیاری از پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد اره مویی است که در زیر توضیحاتی در مورد آن ارائه می شود.

اره‏مویی یکی از انواع اره ‏های دستی می ‏باشد که دقت برش بسیار بالایی دارد. به دلیل نازکی تیغه اره‏مویی ( که پهنای آن در حد میلی ‏متر می‏باشد) می‏تواند برش‏های پیچیده و پرپیچ و خم را به سادگی انجام دهد.

اره مویی

به دلیل ویژگی‏های منحصر به ‏فرد اره‏ مویی، از آن بیشتر در معرق ‏کاری و کارهای ظریف استفاده می‏شود.

اره مویی

از اره ‏مویی می‏توان برای برش دادن جنس ‏هایی مانند فیبر، تخته سه لا، پلکسی‏ گلاس، ورق‏های نازک آلومینیوم، مقوا و... استفاده نمود.

اره مویی

اره‏مویی از دو بخش تشکیل می‏شود:

1.‏ کمان اره‏مویی

2. تیغه اره‏مویی

کمان اره‏ وظیفه نگهداری تیغه اره‏ مویی را برعهده دارد. هر چه طول کمان اره‏مویی بلندتر باشد، میدان برش آن وسیع‏تر خواهد بود.

اره مویی

تیغه اره ‏مویی نیز انواع مختلفی دارد که با توجه به  جنسی که قرار است برش دهد انتخاب می‏گردد. در شکل زیر چند نمونه تیغه اره‏مویی را مشاهده می‏کنید:

اره مویی

تیغه‏های چوب‏‏بُر که به آن ها تیغه پاملخی نیز گفته می‏شود عموماً برای برش چوب‏، فیبر، پلکسی‏گلاس و جنس‏هایی از این قبیل به کار می‏روند.

اره مویی

تیغه‏های فلزبُر دارای دندانه ‏های ریز و پشت هم بوده و برای برش زدن فلزاتی مانند مس ، برنج ،آلومینیوم و... به کار می‏روند.

اره مویی

تیغه‏های چوب‏بُر و فلزبُر تنها قادرند در راستای جهت تیغه برش ایجاد نمایند ولی نوعی تیغه اره‏مویی نیز وجود دارد که قادر است برش را  در تمامی جهات بر روی کار ایجاد نماید. به این تیغه‏ها، تیغه‏های گردبُر گفته می‏شود. تیغه گردبُر تیغه‏ای است که در دورتا‏دور خود سطوح تیز و برنده دارد و لذا می‏تواند بدون چرخاندن کمان اره، برش هایی در جهات مختلف ایجاد نماید.

اره مویی

برای تهیه کمان و تیغه اره‏مویی باید به ابزارفروشی‏ها مراجعه نمایید.مرکز فروش ابزار در تهران، حوالی میدان حسن‏آباد می‏باشد که در نقشه زیر نشان داده شده است:

اره مویی

تهیه : پوریا میر عشقی

تنظیم : طیبه موسیوند