تبیان، دستیار زندگی
ید بر مى گردم و سرمربى تیم ملى مى شوم _ روزهاى سختى كه وحید هاشمیان ناجى تیم ملى شمرده مى شد و عزمى ملى وجود داشت تا او به تیم ایران برگردد، حالا دیگر به خاطره ها پیوسته است. او آمده است، ناجى تیم ایران شده است و ما با او به ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وحید هاشمیان از آینده و آرزوهایش مى گوید

بر مى گردم و سرمربى تیم ملى مى شوم


_ روزهاى سختى كه وحید هاشمیان ناجى تیم ملى شمرده مى شد و عزمى ملى وجود داشت تا او به تیم ایران برگردد، حالا دیگر به خاطره ها پیوسته است. او آمده است، ناجى تیم ایران شده است و ما با او به جام جهانى رسیده ایم. گل هاى سرنوشت سازى كه باعث شد او بتواند براى سال آینده به بازى كردن در جام جهانى 2006 فكر كند و ما او را در قامت بازیكنى تصور كنیم كه باید از حیثیت ما در این بازیها دفاع كند. ریسك بزرگ او امروز نتیجه داده است.

همه تلاش هایى كه كردیم تا او برگردد و همه دوندگى هاى او براى تیم ملى امروز ما را در جایگاهى قرار داده است كه به پیروزى در برابر بزرگترین تیم هاى دنیا فكر كنیم و ایمان بیاوریم كه چنین تصمیماتى در لحظات نفسگیر چطور مى تواند زندگى را تغییر بدهد. براى ما و براى او.

از بایرن مونیخ بگو. در آنجا چه شد؟

همانطور كه مى دانید همه در آلمان آرزو دارند كه روزى براى بایرن مونیخ بازى كنند. من روزى كه به آلمان آمدم حتى براى تیم ملى هم نیز بازى نمى كردم و با تلاش و كوشش خودم را به این سطح رساندم . كلاً من آدمى نیستم كه شكست ها را گردن دیگرى بیندازم و همیشه در این مورد قبول مسؤولیت كرده و مى كنم. ولى اجازه بدهید توضیحى در مورد بایرن مونیخ بدهم تا خیلى از مسائل روشن شود.

بازیكنان در بایرن مونیخ معمولا درسال هاى اول نمى توانند خوب بازى كنند و این مهم همیشه زمان مى برد. ما در بایرن مونیخ كادر بزرگى داشتیم و 26 بازیكن ملى و بزرگ در این تیم بودند. مربى جدید آقاى فلیكس ماگات هم زیر فشار بسیارى از طرف مطبوعات بود و زمان زیادى مى برد تا تیم را جا بیندازد. اوایل فصل نتایج بد نبود و حتى من در یكى دو بازى استارت زدم ولى متأسفانه نتوانستم خودم را در آن بازى ها آنچنان كه باید نشان دهم و با گلزنى كلودیو پیزارو و روى ماكاى جا براى من كمى تنگ شد و كار سخت شد.

براى این كه یك بازیكن در چنین تیمى خودش را نشان دهد باید وقت داشته باشد. حد اقل باید در 708 بازى مستمر براى جا افتادن تلاش كرد. یادم مى آید كه مهمت شول هافبك بایرن مونیخ مى گفت من 8 ماه اول در بایرن مونیخ نتوانستم حتى یك گل بزنم! یك مساله دیگر نیز تمرینات بسیار سخت بدنسازى در بایرن مونیخ بود. تحت همین فشار نیز نتوانستم بعداً نتیجه بگیرم.

به هر ترتیب مى توانستم در مونیخ بمانم ولى حساب كردم شاید سال دیگر هم همین شد و تصمیم گرفتم كه به هانوفر بروم كه فوتبال بازى كنم! یك سال تجربه در بایرن مونیخ هم براى من عالیست و به دلیل همین تجربه بود كه توانستم براى تیم ملى موفق عمل كنم.

چرا هانوفر را انتخاب كردى؟

دلایل زیادى براى این تصمیم وجود داشت. اول اینكه مى خواستم در آلمان بمانم. بعد از 6 سال به فرهنگ و فوتبال آلمان عادت كرده ام . جام جهانى 2006 در اینجاست و هانوفرى ها نه تنها یكى از زیباترین و مجهز ترین استادیوم ها را در اختیار دارند بلكه چند تا از بازى هاى جام جهانى نیز در اینجا برگزار مى شود. در ضمن فراموش نكنید كه هر تیم تنها مى تواند 3 بازیكن خارجى در اختیار داشته باشد و اگر جاى دیگر مى رفتم باز باید مى جنگیدم, این بود كه این بار ریسك نكردم!

بك سال پیش را یادت هست؟ مدام مى گفتى كه به تیم ملى باز نخواهى گشت. چه شد كه تصمیمت را عوض كردى؟

در كل همیشه باید به چیزى عقیده داشت و به آن پایبند بود. من هنوز هم به عقایدم پایبندم! اما با خود گفتم اگر ما به جام جهانى نرسیم، فوتبالمان به ركود مى خورد و به فوتبال ما و جوانان ما لطمه مى خورد. گفتم باید بروم و به كشورم كمك كنم. من این كار را براى خواست مردم كردم. این وظیفه من بود.

آیا به نظر تو, على كریمى تصمیم درستى براى پیوستن به بایرن مونیخ گرفت؟

على كریمى از نظر فوتبالى هیچ مشكلى در بایرن مونیخ نخواهد داشت. من شخصاً براى او خوشحالم و هر وقت كه یك ایرانى در فوتبال آلمان پیشرفت كند این به درد آینده فوتبال ایران خواهد خورد. ولى در فوتبال هیچ چیز مشخص نیست. موقعیت من در بایرن مونیخ خودش نمونه خوبى است. فوتبال بالا و پایین زیاد دارد. باید صبر كرد و براى على آرزوى موفقیت كرد.

به نظرت فیفا تصمیم درستى براى محرومیت تماشاگران ایرانى در آزادى گرفت؟

بله.آنها حركت خوبى را انجام دادند. شما حساب كنید بیش از صد هزارتماشاگر كه نه صندلى مشخصى دارند و نه حساب و كتابى براى رفت وآمدشان به داخل و خارج از استادیوم وجود دارد مى آیند كه تیم ملى خودشان را تشویق كنند و آخر كار 7 تا كشته مى دهند! اینها هموطنان خوب خودمان بودند. فیفا كار درستى را انجام داد. آنها توانایى هاى ما را دیده اند و تخمین آنها درست بوده است.

به غیر از خودت و على دایى كدام مهاجم را براى بازى در تیم ملى مى پسندى؟

من در این مورد هیچ وقت نظر نمى دهم! این كم لطفى به دیگران خواهد بود و آن موقع تیم ملى سفارشى مى شود! این وظیفه مربیان است كه خوب ها را دعوت كنند. امروز جوانان زیادى در لیگ برتر و دسته اول توپ مى زنند كه لایق دعوت هستند. این را به عهده مربیان مى گذارم.

از ژاپن بگو. همان ژاپنى كه با گلهاى تو طعم تلخ شكست را چشید.

ژاپن تیم خوبى است ولى آنها را زیادى گنده كرده اند. آنها زیادى تبلیغ مى كنند. ما اگر هماهنگ باشیم از آنها بهتریم. برد ما در ایران بسیار بزرگ بود و اگر لازم باشد در ژاپن نیز همین را تكرار خواهیم كرد.

كمى به آینده نگاه كنیم. آیا امكان دارد كه وحید هاشمیان مهاجم فصل پایان یافته بایرن در آینده دوباره در داخل ایران بازى كند؟

من مى خواهم فوتبالم را در آلمان به اتمام برسانم و ان شاءالله روزى در ایران مربیگرى كنم! من بعد از سالها تجربه و بازى زیر دست بهترین مربیان دنیا خودم را براى این كار آماده مى بینم و مى دانم كه در این امر موفق خواهم شد. در ضمن هر بازیكنى كه 7-8 سال در بوندس لیگا بازى كند به صورت خودكار درجه B مربیگرى مى گیرد و این نیز مى تواند به من در آینده كمك كند. امیدوارم كه روزى مربیگرى خودم را از سطح باشگاهى شروع كنم تا به تیم ملى برسم!

اما به عنوان سوال آخر. حتماً در جریانى كه ایران در رده بندى فیفا بالاتر ازآلمان قرار گرفته است اما آلمانها مثل خود كلینزمن به نتیجه بازى ایران برابر آلمان به عنوان گواه برترى خود بر ایران استناد مى كنند. حالا مى خواهیم از بازى ایران و آلمان در تهران برایمان بگویى...

در آن بازى خیلى از همبازیان من در بایرن مونیخ در تیم ملى آلمان بودند. اگر كم تجربگى نكرده بودیم مى توانستیم بازى را ببریم. ما این بازى را بزرگ كرده بودیم به هر شكل تجربه خوبى بود و ما باید از این به بعد از ایتالیا، برزیل و كشورهاى صاحب فوتبال دعوت كنیم كه به ایران بیایند. این براى همه ما خوب است.

جدایی هاشمیان از بایرن مونیخ