تبیان، دستیار زندگی
استان اصفهان علاوه بر داشتن میراث فرهنگی و تاریخی غنی كه موجب جلب جهانگردان و ایرانیان می‌گردد، از جاذبه‌های طبیعی بی شماری برخوردار است كه بعضی از آنها در ایران منحصر به فرد می‌باشد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاذبه های طبیعی اصفهان

کوه ها و غارهای اصفهان

غار فریدون

در 18 كیلومتری باختری پیكان در كوههای آن منطقه غاری وجود دارد كه مردم به آن غار فریدون میگویند و روزگاری فریدون پیشدادی از دست ضحاك بیدادگر در كوهها پنهان بوده و چندگاهی نیز در این غار زندگی میكرده است. در درون غار تونلی به دست مردمان باستان كنده شده كه با ابزارهای امروزی نیز كندن آن دشوار است رفت و آمد به درون این غار بدون طناب و ابزار كوهنوردی دشوار است و كسانی كه میخواهند از غار بازدید كنند بایستی وسایل و ابزار كوهنوردی به همراه داشته باشند.

غار یخ

این غار در ارتفاع 3850 متری كوه دنا مابین دو قلة معروف به نامهای قدوس و بیژن واقع شده است و یكی از غارهای دیدنی ایران است این غار به وسیله كوهنوردان فارس در مرداد 1346 كشف گردیده است. درون غار ستونی از یخ به ارتفاع 80 متر و قطر 14 متر دیده شده است و در انتهای غار دریاچه زیبایی مملو از قطعات یخ شناور مشاهده گردیده كه بسیار جالب است. بازدید از این غار احتیاج به وسایل فنی دارد و بدون طناب ورود به این غار غیر ممكن است.

غار شاه قنداب

این غار در 45 كیلومتری آباده و 35 كیلومتری رامشه در كوههای باختری آن قرار دارد. و یكی از غارهای جالب و دیدنی میباشد به ویژه آن كه در انتهای آب سه ستون بسیار زیبا كه از استالاكمیت تشكیل شده چندین برابر به زیبایی این غار میافزاید. درون غار حوضچه های آب فراوانی دیده میشود. طول غار در حدود 67 متر است و این غاری است كه پایان آن تاریك و ناپیداست.

غار چاه وزمه ( كلهرود )

این غار در نزدیكی آبادی كلهرود در 30 كیلومتری شهر مورچه خوت اصفهان در میان دره كم عمق در ارتفاع كوتاهی از سطح رودخانه جای دارد. غار از یك دهلیز اصلی تقریباً به طول 100 متر كه به تالار عظیمی به طول 120 متر و عرض 50 متر میرسد، تشكیل شده است . یك شاخه باریك و ساده در انتهای غار قرار دارد كه باید خزیده به درون آن رفت، این شعبه تالار و دهلیز اصلی رویهم رفته به 3000 متر میرسد كه تا قبل از كشف انتهای غار قوری قلعه در اورامانات پاوه طولانیترین غار شناخته شده ایران به شمار میرفت.

 غار پلنگ

این غار در 12 كیلومتری كمه از بخش سمیرم و در جنوب شهرضا واقع است. طول غار 95 متر است و در انتهای آن پلنگ عظیم الجثه هایی دیده میشود.

غار افغان

این غار در كویر سیاه كوه واقع شده است.

غار نیاسر

یك نمونه جالب از غارهای دست كن ایران كه در نوع خود منحصر به فرد است. غار نیاسر كاشان است این غار را شاید به خاطر وجود آتشكده ساسانی نیاسر در نزدیكی آن ساخته شده است و مربوط به دوره ساسانی میباشد.

موقعیت غار نیاسر: قریه خوش منظر و بزرگ نیاسر در 30 كیلومتری شمال غربی كاشان در پایة كوه نسبتاً مرتفعی میباشد غار در دل كوه رسوبی كم ارتفاعی به نام تالار در بریدگی تندی نزدیك به قله قرار گرفته است. دهانة غار به عرض 5/3 متر و ارتفاع 5/2 متر روبه شمال قراردارد. ابتدای غار تالار طبیعی كوچكی به طول 8 متر و عرض 3 متر است كه دهانه خارجی به آن پیوسته است و در انتهای آن به ارتفاع تقریباً یك متر از سطح زمین حفره كوچك دریچه مانندی است به ابعاد 50 × 50 سانتیمتر كه در سنگ كنده شده و در واقع مدخل داخلی غار محسوب می شود و پس از عبور از دهانه، تونل سنگی باریكی آغاز میشود كه باید به حالت نشسته از آن عبور كرد و به فاصله كمی، این تونل به چاه سنگی مكعب مستطیل شكلی بر میخورد كه عمود و به طور منظم در سنگ حفر شده و در طرفین دارای پاگیرهای مرتبی است.

جاذبه های طبیعی اصفهان

عمق این چاه زیاد نیست و پس از عبور از آن مجدداً به چاه دیگری نظیر اولی میرسد كه عمق آن در حدود 6 متر است و انتهای چاه به راهرو باریكی منتهی میشود كه از جانب راست آن چند راه فرعی با چند چاه كم عمق قرار دارد و در سمت چپ آن چاهی به عمق 6 متر واقع است كه به دو شاخه منشعب میشود. یكی از آنها راه باریك و دشواری است كه به خارج از غار راه دارد. این خروجی با ارتفاع چند متر، محاذی دهانه غار مشرف به پرتگاه عمیقی سر در میآورد كه به یك سری راهروها و اتاقهای تو در تو راه داشته است. قسمت بزرگی از این بخش در اثر عوارض طبیعی شكسته و فرو ریخته و اینك بقایا و آثار آنها اغلب به حالت معلق در بدنه دیواره به چشم می خورد و حتی بعضی از بالكونهای بزرگ با پیشبندهای ضخیم و محكم سنگ و گچی هنوز پابرجاست و قرنها جلگه شرقی نیاسر را تا كاشان زیر چشم دارد. عمیقترین قسمت غار نیاسر چاهی است به عمق 10 متر كه با استادی و مهارت عجیبی در دل سنگ حفر شده است. غار نیاسر دارای سه انتهای، سطحی، عمقی و زیرزمینی است كه هر كدام از نظر موقعیت دارای ارزش خاصی است.

كوه صفه و چشمه های آن

دنباله ارتفاعات شاه كوه لنجان در جنوب اصفهان به دو رشته كوه كم ارتفاع صفه و باباسعید متصل میشود كه جهت آنها از جنوب به شرق است، ارتفاع كوه صفه در جنوب شهر اصفهان به 2400 متر میرسد این رشته كوه با تضاریس زیادی كه دارد و به علت نزدیكی آن به شهر بر زیبایی موقعیت طبیعی اصفهان افزوده است در كوه صفه چشمه های آب طبیعی واقع شده كه از قدیم شهرت داشته و تفرجگاه مردم كوهنورد و جوانهای علاقه مند به ورزش و راهپیمایی بوده است. از آن جمله چشمه درویش كه به شكل حوض طبیعی و مسقف در پایه كوه واقع شده و آب از آن خارج نمی شود.

جاذبه های طبیعی اصفهان

در حدود 200 متر بعد از آن با راه صعب العبور چشمه گل زرد واقع شده كه غیر از اشخاص كوهنورد كسی نمیتواند به آنجا برود متجاوز از 1000 متر در مغرب چشمه درویش، قسمت صفه مانندی واقع شده كه به همین جهت این كوه را كوه صفه می نامند. این قسمت را مسطح كرده اند و بر روی آن عمارتی به اصطلاح چهارطاقی بنا كرده اند كوه در این قسمت مانند دیوار صافی است و سایه میاندازد. در مغرب این صفه چشمه دیگری به نام چشمه نقط واقع شده كه به صورت سنگابی است و از بالای كوه آب در آن قطره قطره میچكد و حیوانات كوهی و كوهنوردان از آب آن كه بسیار خنك است میاشامند. آثار باقیمانده قلعه دیو ( قرارگاه اسماعیلیان طرفداران حسن صباح ) بر فراز كوه صفه دیده می شود. هم چنین آثار برجهای دیدبانی انفرادی از پایین به بالای كوه یكی در كنار چشمه پا چنار و دیگری در كمرگاه و زیر دیواره گل زرد هنوز باقی است كه از آنجا رفت و آمدها به سوی قلعه دیو زیر نظر داشته اند. برای صعود به قله صفه چهار طرف راه وجود دارد. ولی بهترین و مناسبترین راه برای همگان از طریق چشمة خاجیك به نزدیك گردنه بادو سپس به سمت راست گردنه بادكه پشت كوه صفه به حساب می آید.

یران كوه ( شاهكوه قدیم )

رشته ایران كوه حدود 18 كیلومتر در جهت شمال غرب به جنوب شرق كشیده شده و قله آن به ارتفاع 2369 متر در جنوب جاده شهرضا خودنمایی میكند. بهترین مسیر برای صعود به قله این كوه در طریق چشمه لاتاریك و سپس از زیر یال غربی و مدت سه ساعت زمان میطلبد. آب چشمه لاتاریك خنك ترین و گواراترین آب منطقه می باشد.

جاذبه های طبیعی اصفهان

  كوه قلعه بزی

این كوه در غرب اصفهان و در منطقه لنجان واقع شده و از فراز این كوه میتوان كلیه راهها و روستاهای منطقه لنجان را كنترل و زیر نظر داشت و این كوه یكی از مراكز و استحكامات پیروان حسن صباح بوده است و در آن به فعالیتهای سیاسی می پرداخته اند.

كوه كلاه قاضی

بلندترین قله كوههای نزدیك به اصفهان قله كلاه قاضی به ارتفاع 2534 متر واقع در جنوب شرقی و در كیلومتر 30 جاده شهرضا میباشد كه از چهاردور و بر اصفهان به خوبی نمایان است. قله كلاه قاضی در میان دره  های تو در تو و مثل كله قندی بزرگ و منفرد كه در ته دریا قرار گرفته باشد یعنی اینكه برای صعود به قله آن باید دره ها و كوه و كمرها را طی كرد و پایین رفت تا به دامنه كله قند رسید آنگاه از روی یال كوتاه دامنه بالا رفته و به كلاه بزرگ كه قلعه مخروبه هایی هم بر فراز آن به چشم می خورد صعود كرد و مسیر صعود از گردنه لاشتر و از راه شرقی تخت صنمبر حدود 3 ساعت زمان می خواهد.

جاذبه های طبیعی اصفهان

آشنایی با كوههای قمصر

قمصر در دامان كوههای مرتفع مركزی ایران قرار گرفته است. كوههای مهم اطراف قمصر عبارتند از : كوه اشك ـ كوه سم ـ كوه اسبی ـ كوه میدان و كوه قیله كه به طور چتر مانند قمصر را در میان گرفته اند. قناتهای مقدم و جزاوند از زیركوه میدان بلندترین كوه منطقه به طرف قمصر روان است و چشمه های دائمی دیگر به نام چشمه پرآب، چشمة كارین با قناتهای متعدد كلیه روستاهای سرسبز و زیبای آن منطقه مثل بن رود، جزاوند، غزآن، مازگان و فرفهان آب و غذا می دهند.

جاذبه های طبیعی اصفهان

قمصر دارای آب و هوای لطیف بوده و مركز پرورش گل محمدی برای ساختن عطر گلاب می باشد و تاریخ گلابگیری همه ساله از پانزدهم خرداد الی پانزدهم تیر است. فاصله اصفهان تا شهر كاشان 200 كیلومتر و از كاشان به قمصر 35 كیلومتر است. زیارتگاه شاهسواران از دیگر جاهای دیدنی كوهستانی در مسیر جاده قمصر به قهرود است كه بر فراز قله كوه شاهسواران با وسعت زیاد ساخته شده است. دره قمصر از جاهای دیدنی جالب در استان اصفهان است. درخت كهنسال چنار مسجد جامع قمصر مشهور میباشد. قطر این چنار به 15 متر میرسد.

منبع: تبیان اصفهان

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی