تبیان، دستیار زندگی
شما می‌دانید رقت قلب چیست؟ من که تا قبل از خواندن این مطلب زیبا نمی‌دانستم. چون خودم هم خیلی کباب دوست دارم یا به قول معروف کبابی هستم، حسابی تحت تاثیر قرار گرفتم. راستی تا یادم نرفته خدمتتان عرض کنم که شما در حضور آیت الله جوادی آملی هستید. و جوابی ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقّت قلب چیست؟

قلب

شما می‌دانید رقت قلب چیست؟ من که تا قبل از خواندن این مطلب زیبا نمی‌دانستم. چون خودم هم خیلی کباب دوست دارم یا به قول معروف کبابی هستم، حسابی  تحت تاثیر قرار گرفتم.

راستی تا یادم نرفته خدمتتان عرض کنم که شما در حضور آیت الله جوادی آملی هستید. و جوابی که می‌خوانید از آن بزرگوار است:

قلب، گاهی دارای رقّت است و گاهی هم دچار ضعف می‌شود. ممکن است کسی بگوید، من در تمام مدت عمر خود، حتی یک گوسفند را هم سر نبریده‌ام یا بریدن سر مرغی را ندیده‌ام، این رقّت قلب نیست، بلکه ضعف نفس است، زیرا همین شخص وقتی بوی کباب گوشت گوسفندی که می‌خورد، به مشام فقرا می‌رسد، در خود هیچ احساسی ندارد.

رقّت قلب و عاطفه از فضایل انسانی است؛ در حالی که ضعف نفس هیچ فضیلتی ندارد. رقّت قلب راهی است که انسان با طیّ آن، بر اساس دستورات الهی، به خلق خدا خدمت می‌کند.

رقیق القلب کسی است که از دیدن یک فقیر واقعا متأثر می‌شود یا وقتی از قیامت و دوزخ سخن به میان می‌آید، اشک در چشمانش حلقه می‌زند. راه رقّت قلب نیز دوری از گناه است. امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «ما جَفَّت الدُموعُ الاّ لِقَسوَةِ القُلوب وَ مَا قَسَّتِ القُلوبُ الاّ لِکَثرَةِ الذُنوب»  ؛ چشم‌ها گرفتار خشکی نمی‌شود، مگر در اثر قساوت قلب، و قلب گرفتار قساوت نمی‌شود، مگر با زیادی گناه.

رقّت قلب راهی است که انسان با آن، بر اساس دستورات الهی، به خلق خدا خدمت ‌کند

حسین عسگری - گروه دین و اندیشه

پاسخ استاد از کتاب نسیم اندیشه - دفتر اول

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.