تبیان، دستیار زندگی
در این یادداشت سعی شده تا برای غلبه بر بیکاری راهکارهایی به شما کاربران گرامی ارایه شود تا ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی در کمال بی پولی

چگونه بر بیکاری غلبه کنیم؟

طراحی برای اینده

حتما شما به عنوان یک جوان که تازه فارغ التحصیل شده و یا در حال ادامه تحصیل هستید به طور جدی و یا مقطعی به دنبال یافتن یک کار مناسب بوده اید و حتما متوجه شده اید که با توجه به شرایط خاصی که کشور ما دارد(یعنی تعداد زیاد جوانان تحصیل کرده و آماده به کار) یافتن یک کار مناسب کاری سخت و زمان گیر به شمار می آید. این مساله به خصوص برای پسران جوان بسیار سخت تر و ملال آورتر است زیرا از یک طرف توقعات اجتماع از پسران این است که آنها هر چه زودتر از لحاظ مالی به مرحله استقلال مالی از خانواده برسند و از طرف دیگر اگر یک پسر جوان قصد ازدواج داشته باشد لازم است که حداقل درآمد را بتواند کسب کند.

انتظار نداشته باشید که شغل مورد علاقه تان را با تماس تلفنی به شما پیشنهاد دهند و یا خودشان به درب منزل شما آمده و از شما دعوت به همکاری کنند

همچنین برخی از افراد دارای کار و شغل مناسب هستند اما به یکباره در اثر یک اتفاق خاص و برخی تغییر و تحولات، شغل و درآمد خود را از دست داده و با مشکل بیکاری مواجه می شوند. لذا در ادامه این یادداشت سعی داریم راهنمایی های کلی به شما ارایه دهیم تا بتوانید بر مشکلات بیکاری غلبه کرده و حتی بتوانید کار مناسب پیدا کنید:

1- منابع جدیدی برای افزایش درآمدتان بیابید.

در شرایطی که اوضاع اقتصادی شما بهم می ریزد و اصطلاحا زندگی سخت می شود، باید به دنبال منابع درآمدی جدید باشید. برای یافتن این منابع می توانید از مراکز کاریابی، بخش نیازمندی روزنامه ها و ... کمک بگیرید. همچنین می توانید از مشاغل فصلی (شغل هایی که درآمد آنها مربوط به فصل خاصی از سال است) جهت افزایش درآمدتان بهره بگیرید. گاهی اوقات به سبب ارتباطاتی که در این مشاغل پاره وقت پیدا می کنید امکان رسیدن به یک شغل دائمی فراهم می گردد. همچنین می توانید خدمات کوچک و محدودی را در منطقه زندگی خود انجام دهید و در ازای آن پول دریافت کنید. برای این منظور بهتر است از علاقمندی های قدیمی و همیشگی خود مانند پرورش و نگهداری گل و گیاه، خانه داری، پرستاری بچه ها یا بزرگسالان و ... شروع نمایید و در کنار این علاقمندی تلاش کنید آموزش ها یا اطلاعات مورد نیاز را نیز کسب نمایید. در مرحله آخر، می توانید وسایلی را که از آنها استفاده مداوم نمی کنید و نیز وسایل غیرضروری را به فروش برسانید تا به طور مقطعی بر مشکلات مالی خود فایق شوید. البته منظور ما این نیست که هرگاه دچار مشکلات مالی شدید چوب حراج به لوازم زندگی و شخصی خود بزنید بلکه منظور این است که اگر لوازم بلااستفاده ای دارید که بودن و یا فقدان آنها تاثیری در زندگی شما ندارد می توانید از طریق فروش آنها بر مشکلات مالی خود غلبه کنید.

در شرایطی که اوضاع اقتصادی شما بهم می ریزد و اصطلاحاً زندگی سخت می شود، باید به دنبال منابع درآمدی جدید باشید

2- هزینه های زندگی تان را کاهش دهید.

صرفه جویی و پس انداز کردن، خود نوعی منبع درآمد همیشگی تلقی می گردد. برخی از روش های کاهش یا حذف هزینه ها عبارتند از: استفاده از حمل و نقل عمومی و پس انداز کردن هزینه ی خرید بنزین یا کرایه اتومبیل و آژانس، معلق

صرفه جویی

کردن عضویت های احتمالی در مراکز یا موسسات و انجمن ها و محدود کردن استفاده از تلفن همراه یا قطع تلفن های اعتباری متعدد، صرفه جویی در مصرف انرژی الکترییک (برق)، گاز، آب و...استفاده از غذاهای خانگی و پرهیز از انجام خریدهای غیرضروری شخصی یا هدایای گرانقیمت، انجام خرید از مراکز شناخته شده مانند فروشگاه هایی که تخفیف بیشتری دارند و شرکت تعاونی ها.

3- به دنبال کسب مهارت ها و آموزش های جدید باشید.

اگر به هر دلیلی موفق به پیدا کردن کار در زمینه کاری خود نشدید، بنابراین در خصوص مشاغل جدید اطلاعات خود را به روز کنید و چنانچه علاقمند به یکی از آنها شدید به دنبال موسسات یا مراکز آموزشی باشید که بتوانند مهارت لازم برای این کار را به شما بیاموزند.

صرفه جویی و پس انداز کردن، خود نوعی منبع درآمد همیشگی تلقی می گردد

در برخی از موارد افراد به این دلیل شغل خود را از دست می دهند که تغییر و تحولات صورت گرفته در آن حوزه خاص، مطابق با مهارتها و توانایی های آنها نیست. برای مثال ممکن است شما  مدتهای طولانی تعمیر کار تلویزیونهای خانگی بوده اید و از این طریق امرار معاش می کردید اما به یکباره با ظهور نسل جدید تلویزیونهای ال سی دی شما در این زمینه تخصص لازم را نداشته و ناخودآگاه منبع درآمد خود را از دست داده اید. لذا در این شرایط به افراد توصیه می گردد که دایما سعی در به روز کردن توانایی ها و مهارتهای خود داشته باشند و به راحتی از میدان به در نروند.

4- از دیگران برای یافتن شغل جدید کمک بگیرید.

چنانچه دچار مشکلات مالی شده اید و به دنبال منبع درآمد جدیدی هستید قبل از هر چیز بهتر است غرور کاذب خود را کنار بگذارید و از سایر دوستان و اقوام بخواهید شما را دریافتن شغلی جدید یاری کنند. اجازه بدهید آنها از وضعیت شما مطلع شوند و مرتبا پی گیر پاسخ احتمالی آنها باشید.

انتظار نداشته باشید که شغل مورد علاقه تان را با تماس تلفنی به شما پیشنهاد دهند و یا خودشان به درب منزل شما آمده و از شما دعوت به همکاری کنند بلکه لازم است در این زمینه تلاش و پیگیری بسیاری کرده و ازتمام دوستان و آشنایانی که توانایی احتمالی حمایت و کمک به شما را دارند، بهره بگیرید.

بیکاری

5- پر توقع نباشید.

در بسیاری از موارد شغل جدیدی که به شما پیشنهاد می شود ممکن است از نظر میزان در آمد یا موقعیت اجتماعی کمتر از شغل سابق تان باشد اما با توجه به شرایط خاصی که برای شما پیش آمده بهتر است دنبال این گونه مقایسه ها نباشید و فرصت های به دست آمده را از بین نبرید.

6- از وامهای خود اشتغالی بهره بگیرید.

بسیارند افرادی که همیشه در ذهن خود دارای ایده های خاصی در زمینه ایجاد مشاغل جدید بوده و یا مهارت و توانایی خاصی داشته و تمایل دارند که این توانمندی را به مرحله اجرا درآورند. اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید حتما به ایده هایی که در ذهن دارید اهمیت داده و توجه کنید و در صورتی که سرمایه لازم برای شروع کار را ندارید می توانید بر روی وامهای خوداشتغالی حساب باز کنید. عده زیادی از این طریق، نه تنها از حصار بیکاری رهایی یافته اند بلکه توانسته اند در این زمینه کار آفرینی کرده و بستری را برای اشتغال سایرین ایجاد کنند.

مریم عطاریان- بخش خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

راه پرپول شدن خزانه ی خانه

استرس کمتر با سخت رویی بیشتر

موفقیت تصادفی نیست

کاربران عزیز می توانید نظرات و مطالب خود در این زمینه را در بخش انجمن های تخصصی تبیان قرار دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.