تبیان، دستیار زندگی
فرض کنید کالای به قیمت 6 هزار تومان خریدید و آن را به قیمت 7 هزار تومان فروختید. دوباره آن را به قیمت 9 هزار تومان ...فروختید چقدر سود بردید ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سود یا زیان؟

سود یا زیان؟

حساب کنید:

فرض کنید کالایی به قیمت 6 هزار تومان خریدید و آن را به قیمت 7 هزار تومان فروختید. دوباره آن را به قیمت8 هزار تومان خریده و به قیمت 9 هزار تومان فروختید چقدر سود بردید؟

راهنمایی:

اگر به جای خرید مجدد همان، کالای دیگری می خریدید در محاسبات شما تفاوتی ایجاد می شد؟ در اغلب موارد برای انجام محاسبات راه های گوناگونی وجود دارد. مادامی که نحوه استدلالتان درست باشد به نتیجه یکسانی خواهید رسید. محاسبه، پیش بینی و گزارش سود و زیان از مهارت های مهم تجاری هستند

پاسخ:

شما 2 هزار تومان سود بردید.

شروع کنید:

به این مسئله به عنوان دو مسئله ی مجزا بنگرید. در اولین خرید و فروش چقدر سود بردید؟ دومین بار چطور؟

راه حل:

دراین جا مقدار سود برابر مقدار فروش منهای مقدار خرید می باشد. دراولین خرید و فروش هزار تومان سود کردید دومین بار نیز هزار تومان سود بردید که روی هم 2 هزار تومان می شود .

سود یا زیان         فروخته          خریده

1000+                7000+          6000-

1000+               9000+           8000-

2000+ جمع کل

تحقیق کنید :

فهرست قیمت های بازار سهام را در تلویزیون یا روزنامه یا اینترنت بیابید. یک یا دو شرکت را انتخاب کنید و فرض کنید که می خواهید سهام آن ها را بخرید. تغییرات فهرست سهام را به مدت یک هفته پیگیری کنید. آیا شما در سرمایه گذاری خود سود یا ضرر کردید؟

مسائل اضافی:

سود یا زیان؟

1- فرض کنید کلاس شما می خواهد به نفع معلولین، برنامه جشنی برگزار کند فرض کنید هزینه نمایش فیلم 1250 تومان، هزینه پذیرایی 4500 تومان، هزینه تزئینات 450 تومان و هزینه تبلیغات 300 تومان باشد. بنابر اجرای برنامه های مشابه، انتظار دارید از فروش کارهای دستی معلولین حداقل 1500 تومان عایدتان شود حال اگر قیمت بلیط ورودی برای هر نفر 50 تومان باشد لازم است چند نفر از برنامه شما دیدن کنند تا از این برنامه سود ببرید؟

2-  فرض کنید 200 سهم از شرکتی را که قیمت هر سهم 45 تومان است، خریداری کردید هنگامی که بهای هر سهم 5 تومان افزایش یافت 100 سهم خود را فروختید چند هفته بعد بهای هر سهم 10 تومان کاهش یافت و شما 100سهم باقیمانده را هم فروختید. در این صورت چقدر سود خواهید کرد؟

فکر کنید :

چگونه با خرید و فروش یک کالا می توان سود برد؟ آیا اگر در فروشگاه ها، قیمت کالاها افزایش یابد، همواره سود بیشتری عاید فروشگاه می شود؟ در کارهای تجاری، قبل از قیمت گذاری یک کالا چه عواملی را در نظر می گیرند؟

آیا می دانید :

شرکت مخابرات امریکا در سال 1981 در مدت یک سال مبلغ  7/6 بیلیون دلار سود خالص به دست آورد. از سال 1997 فعال ترین سهام در بورس نیویورک به یک شرکت کامپیوتری تعلق دارد که در هر سال حدود 6 /1231میلیون سهم آن فروخته یا خریداری شده است .

پاسخ به مسائل اضافی:

1 – بیش از صد و پنجاه نفر

2-هیچی

تنظیم: طیبه موسیوند