تبیان، دستیار زندگی
پنجمین همایش کتاب سال تقریب با رونمایی از چهار اثر ارزشمند در روز پایانی بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتب برگزیده تقریب
کتب  تقریب

پنجمین همایش کتاب سال تقریب با رونمایی از چهار اثر ارزشمند در روز پایانی بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این آثار که در چهار موضوع تفسیر، فقه مقارن، تاریخ و ژئوپلتیک جهان اسلام تدوین شده‌اند، به ترتیب به آیت‌الله تسخیری، ابن‌رشد از علمای قرن ششم، دکتر سیمر سلیمان از لبنان و دکتر یحیی رحیم صفوی تعلق دارند.

اثر اول یعنی «المختصر المفید»، تفسیر قرآن مجید محصول سی سال تلاش آیت الله تسخیری و حاوی برداشت های ایشان از سلسله دروس شیهد آیت الله سید محمد باقر صدر است.

حجت الاسلام سعید نعمانی که همکاری تنگاتنگی در تالیف این اثر داشته در این باره می گوید: شهید صدر دارای یک دقت بی نظیر فکری و علمی بود، ایشان اکثر کتاب‌های خود را در سن 26 سالگی نوشته و در حالیکه امید داشتیم با استفاده از محضر ایشان افق های جدید در علوم حوزوی بگشائیم ایشان را از ما گرفتند.

استاد حوزه علمیه نجف افزود: این کتاب حاوی نکات مفید و حایز اهمیتی در زمینه تفسیر قرآن می باشد و آیت الله تسخیری برای تالیف آن تلاش فراوانی انجام داده است.

اثر دوم «بدایه المجتهد و ‌نهایه المقتصد» است که به عنوان کامل‌ترین و بهترین موسوعه فقه مقارن مطرح می‌باشد، آیت الله واعظ زاده خراسانی در باره این کتاب می‌گوید: این کتاب در ا وایل تاسیس مجمع تقریب مورد توجه قرار گرفت چون نظرات مذاهب اربعه را به خوبی بیان کرده است.

وی افزود: در مرکز تحقیقات مجمع تقریب در طی چند سال فعالیت سعی شد نظرات امامیه نیز در این کتاب اضافه شود و در دو مجلد چاپ شد.

وی با اشاره به شخصیت ابن رشد، مولف کتاب، بدایه المجتهد و نهایه المقتصد یاد آور شد: او از یادگارهای تمدن اندلس بود و به علوم مختلف آشنایی داشته است.

رییس سابق مجمع جهانی تقریب ادامه داد: پس از استقبال از این کتاب، در یک کار تیمی و فشرده این اثر فاخر را تحقیق و نظرات امامیه را به طور کامل به آن اضافه کردیم که در هفت جلد منتشر و در آخرین روز کنفرانس وحدت رونمایی شد.

وی این کتاب را از نظر علمی با کتب شیخ انصاری قابل مقایسه دانست و گفت: به دوستان خود در ایران و خارج توصیه می کنم برای مطالعه متقن اختلافی به این اثر ارزشمند مراجعه کنند.

کتاب سوم «موسوعه تاریخی، «العلاقات بین الاسلام و الغرب» است که با اشراف دکتر سمیر سلمان استاد دانشگاه لبنان و سردبیر رساله التقریب فرانسوی تدوین شده است.

وی با اشاره به اهمیت تدوین این کتاب گفت: در جریان ارتباطات جهان اسلام دو مسئله سیاسی و فرهنگی دارای اهمیت هستند که در مورد اول یعنی امور سیاسی بسیار تحقیق شده ولی در مورد مسئله دوم یعنی ارتباط فرهنگی و اجتماعی بحث نشده است.

وی گفت: خلا بسیار بزرگی در این زمینه وجود داشت و بسیاری از مسایل در پشت آن مخفی بود که با تالیف «موسوعه تاریخ العلاقات بین الاسلام و الغرب» بسیاری از ابعاد آن روشن شد.

نویسنده کتاب سال تقریب اظهار داشت: برای تهیه این کتاب یک کمیته علمی بین‌المللی متشکل از اندیشمندان برجسته جهان اسلام و مستشرقان تشکیل و کار به صورت تخصصی پیگیری شد.

دکتر سلیمان افزود: بعد از پنج سال کار فشرده توانستیم این اثر ارزشمند علمی را منتشر کنیم و معتقدم این محصول ارزشمند نباید تنها به زبان عربی باقی بماند بلکه به تمام زبانهای رایج دنیا ترجمه شود.

وی از پژوهشگران و محققان خواست نظرات و پیشنهادات خود را به کمیته تدوین کتاب ارائه کنند تا این اثر ارزشمند، زوایای گوناگون تاثیر پذیری و تاثیر گذاری روابط اسلام و غرب را تبیین نماید.

اثر چهارم ترجمه «وحدت جهان اسلام و چشم‌انداز آینده» است که به قلم دکتر یحیی رحیم صفوی به رشته تحریر در آمده است.

وی در این‌ باره گفت این کتاب محصول سه سال تحقیق و پژوهش و دوسال تدریس جغرافیا و ژئوپلتیک جهان اسلام در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

دکتر صفوی افزود: در فصل اول این کتاب به مبانی عقلی و مکتبی وحدت و ضرورت آن در شرایط فعلی جهان اسلام پرداخته ایم، فصل دوم نیز پیرامون عوامل توانمند ساز جهان اسلام برای ایجاد وحدت و فصل سوم درباره عوامل همگرایی مانند امور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دفاعی و فصل چهارم به آینده همگرایی و وحدت اختصاص دارد.

وی در پایان گفت: امیدوارم این کتاب کمک هرچند ناچیز به وحدت جهان اسلام کرده و قرن جدید قرن بیداری جهان اسلام باشد و قدرت مسلمانان در جهان نمود و ظهور پیدا کند.

علاقه‌مندان برای دریافت آثار برگزیده کتاب سال تقریب می‌توانند به انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران و قم  مراجعه کنند.

تجلیل از شهدای عرصه وحدت

بر پایه این گزارش همزمان با اختتامیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، یاد شهدای عرصه وحدت سردار نورعلی شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه و ماموستا شیخ‌الاسلام نماینده اهل سنت مجلس خبرگان رهبری گرامی داشته شد.

در مراسم تقدیر از شخصیت‌های پیشگام در عرصه تقریب، امسال یاد سردار شهید اسلام، نورعلی شوشتری که تلاش بسیار برای وحدت شیعه و سنی در منطقه سیستان و بلوچستان انجام داده بود و همچنین ماموستا شیخ‌الاسلام عضو خبرگان رهبری و مجمع عمومی تقریب با اهدای لوح یاد بود به خانواده هایشان زنده نگاه داشته شد.

همچنین از تلاش‌های مرحوم سید مصطفی الرافعی از طلایه داران وحدت در لبنان با اهدای لوح به شیخ مصطفی ملص دوست و همکار وی تجلیل به عمل آمد.