تبیان، دستیار زندگی
: نحوه برخورد مردم با مصدومین باید قانونی باشد .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودداری از کمک به مصدومین تصادفات !

یكی از مشكلاتی كه پس از تصادفات رانندگی بوجود می‌آید كمك به مصدومین و انتقال سریع آنها به مراكز درمانی است.

در زمان وقوع تصادف وظیفه شرعی و انسانی حكم می‌كند كه به نجات مصدومین بشتابیم، بنابراین در زمانی كه امدادگران در محل تصادفات حضور ندارند لازم است مردم به یاری مجروحین حوادث شتافته و آنان را به نزدیك‌ترین مركز درمانی انتقال دهند.

کتاب

نکات قانونی

در قانون خودداری از کمک به مصدومان و افرادی که در معرض مخاطرات طبیعی قرار دارند این امر ذکر شده است که اگر فردی در شرایطی قرار گیرد که نیازمند کمک باشد همه افراد حاضر چه متخصص در این امر و چه افراد عادی موظف به کمک به این فرد هستند و در غیر این صورت ضمانت کیفری گریبانگیر این افراد می شود.

هرکس شخص یا اشخاصی را در معرض خطر جانی مشاهده کند و بتواند با اقدام فوری خود یا کمک طلبیدن یا اعلام فوری به مراجع یا مقامات صلاحیت دار از وقوع یا اعلام خطر یا تشدید نتیجه آن جلوگیری کند بدون اینکه با این اقـدام خطری متوجه خود یا دیگران شود و با وجود استمداد یا دلالت اوضاع و احـوال برضرورت کمک از اقـدام به این امر خودداری نماید به حبس جنحه ای تا یکسال و یا جزای نقدی تا پنجاه هزار ریال محکوم خواهد شد در این مورد اگر مرتکب از کسانی باشد که به اقتضای حرفه خود میتوانست کمک مؤثری بنماید به حبس جنحه ای از سه ماه تا دوسال یا جزای نقدی از ده هزار ریال تا یکصد هزار ریال محکوم خواهد شد مسئولان مراکز درمانی اعم از دولتی یا خصوصی که از پذیرفتن شخص آسیب دیده و اقدام به درمان او یا کمکهای اولیه امتناع نمایند به حداکثر مجازات ذکر شده محکوم می شوند.نحوة تامین هزینه درمان این قبیل بیماران و سایر مسائل مربوط به موجب آئین نامه ای است که به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.هرگاه کسانی که بر حسب  وظیفه یا قانون مکلفند به اشخاص آسیب دیده یا اشخاصی که در معرض خطر جانی قرار دارند کمک نمایند از اقدام لازم و کمک به آنها خودداری کنند به حبس جنحه ای از شش ماه تا سه سال محکوم خواهند شد .

قانون خودداری از کمک به مصدومان و افرادی که در معرض مخاطرات طبیعی قرار دارند این امر ذکر شده است که اگر فردی در شرایطی قرار گیرد که نیازمند کمک باشد همه افراد حاضر چه متخصص در این امر و چه افراد عادی موظف به کمک به این فرد هستند و در غیر این صورت ضمانت کیفری گریبانگیر این افراد می شود

دولت مکلف است در شهرها و راهها به تناسب احتیاج مراکز درمان فوری و اورژانس و وسایل انتقال مصدومین و بیماران که کمک به احتیاج فوری دارند ایجاد وفراهم نماید مامورین انتظامی نباید متعرض کسانی که خود متهم نبوده و اشخاص آسیب دیده را به مراجع انتظامی یا مراکز درمانی می رسانند بشوند و فقط هویت و محل اقامت آنان را استعلام خواهند کرد .

چند توصیه غیر حقوقی

هموطنان توجه داشته باشند برای امداد رسانی به مصدومین حوادث رانندگی به ترتیب ذیل عمل کنند: 

خونسردی خود را حفظ كنند.

 سریع مصدومین را از خودرو خارج کنید.

 در صورت نشت بنزین افراد را از خودرو دور کنید و در اطراف خودرو سیگار یا آتش روشن نكنید.

همیشه یك دستگاه خاموش كننده پودر و گاز در خودرو همراه داشته باشید. 

 در صورت امكان سر ‌باطری های خودرو را از باطری جدا كنید.

 در صورت آتش‌سوزی در داخل موتور به هیچ وجه در موتور خودرو را باز نكنید.

 در صورت آغشته شدن عضوی از بدن به بنزین سریع نسبت به شستن عضو اقدام كنید.

در صورت آغشته شدن البسه (پیراهن یا شلوار) به بنزین و روغن آب باطری خودرو، حتما آنها را از تن خارج نمائید. 

در صورت استفاده از خاموش كننده پس از پاشیدن ماده خاموش كننده به زیر موتور، با احتیاط لازم در موتور خودرو را باز و حریق را خاموش كنید.

در صورت نداشتن خاموش كننده از خاك یا ماسه موجود در محل جهت خاموش كردن آتش استفاده کنید.

دولت مکلف است در شهرها و راهها به تناسب احتیاج مراکز درمان فوری و اورژانس و وسایل انتقال مصدومین و بیماران که کمک به احتیاج فوری دارند ایجاد وفراهم نماید مامورین انتظامی نباید متعرض کسانی که خود متهم نبوده و اشخاص آسیب دیده را به مراجع انتظامی یا مراکز درمانی می رسانند بشوند و فقط هویت و محل اقامت آنان را استعلام خواهند کرد

نحوه امداد رسانی به مصدومین در تصادفات:

مصدومین محبوس شده در داخل ماشین را با فشار و كشش خارج نکنید ، چرا که ممکن است آسیب دیدگی مصدوم افزایش یابد.

تصادف

مصدومینی كه دچار توقف عمل تنفس و خونریزی شدید شده‌اند در اولویت درمانی هستند و نیاز به درمان فوری دارند.

راه تنفسی حادثه دیدگان را بررسی و دهان مصدوم را باز و هر شی‌ء كه داخل آن است خارج کنید تا مصدوم به راحتی تنفس كند.  در صورتی كه پس از خارج كردن مانع از دهان مصدوم تنفس آغاز نشد چانه مصدوم را پایین آورده و سرش را به آرامی به عقب خم کنید. با دو انگشت خود سوراخ های بینی را مسدود و از طریق دهان خود به داخل دهان مصدوم بدمید تا سینه‌اش بالا بیاید. کمی صبر و هر چهار ثانیه یك بار این عمل را تكرار کنید تا مجروح بدون كمك قادر به تنفس باشد.

با قرار دادن پارچه تمیز و فشار دست بر روی محل خونریزی از ادامه خونریزی جلوگیری کنید. درصورت قطع نشدن خونریزی، عضو را بالا آورید تا خونریزی كمتر شود.

در صورت شكستگی پا و دست نسبت به ثابت كردن آن با آتل و یا تخته و یا اجسام مشابه و یا بانداژ اقدام کنید.

در صورتی تعداد زیادی مجروح در محل وجود دارند و مشكل تنفسی ندارند، كمك به مصدومین دارای خونریزی شدید دراولویت است.

در صورت نبود تجهیزات كمك رسانی حتی المقدور از وسائل و امكانات قابل دسترسی استفاده شود.

در هنگام حمل مصدوم دقت کنید كه ضایعات بیشتری به مصدومین وارد نکنید. حمل غیر اصولی مصدوم باعث ضایعات بیشتر و حتی قطع ضایعات نخاعی می شود.

ندا پاکنهاد / وکیل پایه یک دادگستری

گروه جامعه و سیاست

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور