تبیان، دستیار زندگی
اگر کسی فقط صدای او را بشنود گمان می کند یکی از قاریان مصری در حال تلاوت است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنجالی ترین قاری ایران

حامد شاکر نژاد را دیگر اکثر قریب به اتفاق فعالان و قرآن دوستان کشورمان می شناسند، آوازه و  شهرت این جوان برومند مشهدی حتی از مرزهای این مرز و بوم بیرون رفته و به کشورهای همجوار اسلامی نیز رسیده است.

شاکرنژاد 26 ساله، به تازگی در رشته مدیریت بازرگانی فارغ‏التحصیل شده  و امید است در آینده ای نه چندان دور به یکی از چهره های کم نظیر عرصه تلاوت قرآن بدل شود.

شاکر نژاد

او با فن اختلاف قرائات به خوبی آشناست و  اغلب تلاوت های مجلسی قرآن را به روایت های چندگانه می خواند.

صدای پخته، انعطاف پذیر، قدرتمند، انواع تحریرهای ریز و درشت و... به همراه استفاده بجا از مقام ها، گوشه ها، ملودی ها و مبدل های قرآنی، از وی چهره ای ممتاز و برجسته ساخته است؛ چندان که اگر کسی وی را نشناسد و فقط صدای او را بشنود گمان می کند یکی از قاریان مصری مشغول تلاوت است.

همین شاخصه ها موجب شده است تا تلاوت ایشان در میان کارشناسان و فعالان قرآنی دیدگاه های چندگانه ای را رقم زند:

1. عده ای بر این باورند که وی را می توان و باید آغازگر سبکی نوین در ایران به شمار آورد، قاری بین المللی کشور، استاد سبزعلی از این دسته است.

شاکر نژاد بسیار پر قدرت و جسورانه قرائت می‏کند و از اینکه مخالفانش درباره‏ او چگونه می اندیشند، باکی ندارد.

2. برخی دیگر از پیشکسوتان قرآنی همچون علی اکبرحنیفی و سید محسن موسوی ‌بلده اگرچه به نبوغ، تازگی و حسن تلاوت ایشان معترفند اما وی را به هیچ روی صاحب سبک نمی دانند بلکه سبک تلاوت این قاری را در رسته تلاوت های تلفیقی (با ویژگی هایی که تا کنون مانند آن کمتر شنیده شده است) ارزیابی می کنند.

3. استاد محمد تقی مروت، نخستین قاری بین المللی کشور و پایه گذار شیوه نوین تلاوت در ایران، که اتفاقا سالیانی چند از نزدیک محضر اساتید بزرگی چون شیخ مصطفی اسماعیل، شیخ عبدالباسط، شیخ حلیل الحصری و ... را درک کرده و اخیرا پس از 30سال دوباره به دیار دیرین خود باز گشته است، دیدگاه سومی را طرح کرده بر این باور است که:

این قاری جوان افزون بر اینکه سبکی نوین به میان نیاورده حتی در تلاوت هایش عناصری را افزوده است که آن را از سبک اصیل مصری و موسیقی صحیح  و عربی قرآن دور می کند.

به هر روی آنچه مسلم است اینکه شاکرنژاد بسیار پر قدرت و جسورانه قرائت می‏کند و از اینکه مخالفانش درباره‏ او چگونه می اندیشند، باکی ندارد.

چندی پیش مجله وزین "آیه" (ضمیمه قرآنی همشهری جوان) درهشتمین شماره خود، گفتگویی جذاب و صمیمی با وی انجام داد که در بخشی از آن چنین آمده بود:

آیه: به نظرم سبك شما از نظر صوتی نزدیك به سبك مرحوم شحات انور باشد؟

شاکر نژاد: خوب فهمیدید، مرحوم شحات انور وقتی زنده بود خودش به من در لبنان گفت: صدای شما از صدای فرزندانم به صدای من شبیه تر است.اما از نظر الحان، سبك من با سبك آن مرحوم تفاوت دارد.

چنانکه ملاحظه می کنید ایشان اگر چه جنس تلاوتش را به لحاظ ویژگی های صوتی شبیه به مرحوم محمد شحات انور می داند اما به لحاظ لحنی خود را صاحب سبک بر می شمرد.

اینکه براستی استاد حاج حامد شاکر نژاد مبتکر است یا مقلد مکتب شحات؛ سوالی است که با گوش سپردن به دو قطعه زیر می توانید تا حدودی در این باره قضاوت کنید.

قطعه نخست را با صدای شیخ محمد شحات انور؛   

و قطعه دوم را با صدای حامد شاکر نژاد؛  

برای دستیابی به تلاوتهای حاج حامد شاکر نژاد اینجا کلیک کنید


شکوری_کارشناس بخش قرآن