تبیان، دستیار زندگی
نجف‌‌آباد به تناسب جمعیتش جزو نخستین شهرهایی است که حضور طلاب در آن چشم گیر می باشد و شاید یکی از دلایل آن فعالیت گسترده مدرسه علمیه الامام المنتظر است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از حوزه علمیه نجف‌‌آباد
حوزه

نجف‌‌آباد به تناسب جمعیتش جزو نخستین شهرهایی است که حضور طلاب در آن چشم گیر می باشد و شاید یکی از دلایل آن فعالیت گسترده مدرسه علمیه الامام المنتظر است.

آن زمانی که شاه عباس صفوی در مواجهه با زمین گیر شدن شترهای حامل هدایا و نذورات برای نجف اشرف در حوالی اصفهان مستاصل مانده بود، شیخ بهایی پیشنهاد تاسیس شهری را داد که به نام نجف‌‌آباد شهرت گرفت و عالمانی وارسته از آن برخاستند.

نجف‌‌آباد به تناسب جمعیتش جزو نخستین شهرهایی است که حضور طلاب در آن چشم گیر می باشد و شاید یکی از دلایل آن فعالیت گسترده مدرسه علمیه الامام المنتظر است. مرکز خبر حوزه پس از اطلاع برنامه‌های متناوب این مدرسه بر آن شد با  اعزام گروه خبری به نجف‌‌آباد  ، مخاطبان را نسبت به چگونگی فعالیت های مدرسه علمیه امام المنتظر آشنا سازد.

مدیر و معاونان این مدرسه در نشست صمیمی با گروه اعزامی مرکز خبر حوزه برنامه‌‌های خود را تشریح کردند.

مدیر مدرسه علمیه امام المنتظر نجف‌‌آباد در گفت‌وگو با این گروه خبری  سال 62 را زمان آغاز احداث مدرسه اعلام کرد و گفت:

مرحوم آیت الله ایزدی، امام جمعه وقت نجف‌‌آباد با حمایت موسسه خیریه جامعه الامام المنتظر مسئولیت احداث این مدرسه را برعهده داشت و مردم نجف‌‌آباد علاوه بر کمک به جبهه های جنگ برای احداث این مدرسه تلاش بسیاری کردند.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین عرب پور، با بیان اینکه مدرسه علمیه امام المنتظر در 19 هزار متر مربع و با زیربنایی بالغ بر 21 هزار متر مربع یکی از مدارس علمیه مطرح در استان اصفهان می باشد، اظهار داشت: در ابتدا بنا بر این بود که سه مدرسه علمیه حول محور یک مسجد به عنوان جامعة الامام المنتظر برای طلاب غیر ایرانی که علاقه مند به حضور در شهر نجف‌‌آباد بودند، ساخته شود که به دلیل بروز مشکلات سال 1367 این امر منتفی گردید و حتی ساختمان یکی از مدارس به پایان نرسید و وقفه ای در ساخت و ساز ایجاد شد.

وی گفت: در سال 1372 با همت امام جمعه وقت حجت‌الاسلام والمسلمین پورهادی جذب و پذیرش طلبه برای مدرسه‌ای که تکمیل نشده بود آغاز شد.

حجت الاسلام و المسلمین عرب پور به حضور حجت الاسلام و المسلمین حسناتی به عنوان امام جمعه نجف‌‌آباد در سال 1380 اشاره کرد و گفت: با تلاش و پیگیری ایشان بازسازی و تکمیل مدرسه صورت گرفت که در حال حاضر بیش از 330 طلبه در شش پایه تحصیلی در آن مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه تا سه سال پیش در این مدرسه دروس سطح نیز تدریس می‌شد، اظهار داشت: به دلیل وجود موسسات و مراکز مختلف تحقیقاتی در شهرهای قم، مشهد و اصفهان طلاب به این شهرها هجرت کرده و دروس سطح تعطیل شد.

حجت الاسلام و المسلمین عرب پور به توسعه مدرسه علمیه امام المنتظر اشاره کرد و گفت: به منظور ساخت مدرس و ایجاد مرکز تحقیقات، زمینی در کنار مدرسه خریداری شده که ساخت آن به مرور انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نجف‌‌آباد مرکز آزمون شهرهای حومه اصفهان می باشد اظهار داشت: هر فردی از حومه اصفهان که علاقه‌مند حضور در حوزه است این شهر را برای تحصیل علوم دینی انتخاب می کند البته مرحله گزینش این افراد با مدرسه است که با دقت بسیار به لحاظ علمی و اخلاقی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه ترحم در حق طلبه‌ای که اهتمام به درس ندارد ظلم به حوزه است اظهار داشت: طلبه باید درس خوان و با اخلاق باشد و لذا در برابر طلابی که به لحاظ علمی و اخلاقی دچار مشکلی باشند، بدون هیچ تعارفی باید عذرخواهی کرد.

وی کسب معدل بالاتر از 14 و نمره قبولی آزمون شفاهی، ارائه رساله و تحقیق و همچنین قرائت صحیح قرآن را از شرایط ادامه تحصیل طلاب در مدرسه عنوان کرد و گفت:با توجه به اینکه از اساتید ممحض در این مدرسه استفاده می شود لذا بیشتر طلاب به لحاظ علمی دارای رتبه عالی و خیلی خوب هستند.

وی با بیان اینکه در ارائه درس اخلاق توجه جدی داریم، اظهار داشت: از اساتید درس اخلاق حوزه های علمیه اصفهان و قم در جهت رشد فضائل اخلاقی طلاب استفاده می شود.

مدیر مدرسه علمیه امام المنتظر به ایجاد زمینه برای شرکت طلاب در ورزش های مختلف اشاره کرد و گفت: همانگونه که عنوان شده عقل سالم در بدن سالم است، لذا زمینه را برای فعالیت طلاب در رشته های مختلف ورزشی آماده کردیم.

وی افزود: ورزش رزمی تکواندو، کاراته و جودو  و همچنین شنا و کوهنوردی در برنامه های ورزشی طلاب لحاظ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عرب پور با بیان اینکه بسیاری از اقدامات در مدرسه توسط طلاب صورت می گیرد، اظهار داشت: واحدهای قرآن، تبلیغات،هلال احمر و بهداشت در اختیار طلاب است و بسیاری از مسائل توسط طلاب پیگیری و رفع می گردد.

وی به تعامل سازنده میان کادر اجرایی با اساتید و طلاب اشاره کرد و گفت: 25 استاد ممحض که 95 درصد آنان از مرکز مدیریت حوزه های علمیه حکم تدریس دارند، کار تدریس دروس در این مدرسه را برعهده دارند.

حجت‌الاسلام و المسلمین عرب پور با بیان اینکه جهت برقراری ارتباط میان والدین طلاب با مدرسه مراسمی همه ساله برگزار می شود، اظهار داشت: در این مراسم از اعضای خانواده طلاب دعوت می شود و آنان نیز با حضور در مدرسه از نزدیک با فضای آموزشی فرزندانشان آشنا می شوند.

وی با بیان اینکه بحث سیاسی در مدرسه حول محور ولایت فقیه است اظهار داشت: ما پشتیبان ولایت فقیه هستیم و در این راستا، جهت تبیین این دیدگاه تلاش می کنیم البته در تقلید طلاب دخالتی نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین عرب پور به کتابخانه عظیم مدرسه علمیه امام المنتظر اشاره کرد و گفت:‌بیش از 31هزار و 500 جلد کتاب در 16 هزار عنوان کتاب در این کتابخانه گنجانده شده و طلاب به طور مداوم از آن استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 300 کتاب خطی و سنگی در این کتابخانه وجود دارد، اظهار داشت: به واسطه تلاش حجت الاسلام و الملسمین حسناتی تصمیم بر توسعه کتابخانه به گونه ای که مردم نیز از آن استفاده کنند در دستور کار است.

مدیر مدرسه علمیه امام المنتظر به استفاده همه طلاب از اینترنت اشاره کرد و گفت: هر یک از طلاب دارای رمز مشخص و ساعت معین برای ورود به اینترنت از اتاق رایانه هستند.

مدیر مدرسه علمیه امام المنتظر با بیان اینکه پایگاه بسیج مدرسه طبق اعلام سازمان بسیج طلاب پایگاه نمونه استانی و کشوری می‌باشد،‌اظهار داشت: به دلیل فعالیت‌های گسترده در زمینه فرهنگی و تبلیغی و با توجه به وجود عملکرد خالصانه مسئولان  این پایگاه در سال گذشته از سوی سازمان بسیج طلاب حائز رتبه برتر شده است.

وی به برگزاری یادواره شهدای طلاب در سال 84 به مدت یک هفته اشاره کرد و گفت: در زمان جنگ بیش از یک سوم طلاب نجف‌‌آباد در جبهه های جنگ حق علیه باطل شهید شدند که همواره باید یادوخاطره آنان گرامی داشته شود.

معاون آموزشی مدرسه علمیه امام المنتظر نیز در این گفتگو ارائه رساله علمی را یکی از شروط ارتقاء طلاب به پایه های بالاتر عنوان کرد و گفت: طلاب موظف هستند علاوه بر اخذ نمره قبولی در آزمون های کتبی، در امتحانات شفاهی دو درس اصلی و قرائت قرآن شرکت نمایند و نمره لازم را اخذ نمایند.

حجت‌الاسلام ‌زاده لطفی معاون آموزش افزود:

در سال گذشته هفت نفر از طلاب در المپیاد علمی حوزه های علمیه حائز رتبه های زیر 20 گردیدند و 17 نفر نیز  موفق به اخذ مجوز  تحصیل در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره ) در شهرهای قم و اصفهان شدند.

وی با بیان اینکه هر ساله نزدیک به یک چهارم طلبه های مدرسه موفق به دریافت شهریه ممتازین می شوند اظهار داشت: 329 طلبه که 90 نفر آنان از استانهای دیگر هستند در شش پایه تحصیلی و زیر نظر 25 استاد مشغول تحصیل می باشند.

معاون سابق پژوهشی مدرسه امام المنتظر نجف‌‌آباد نیز در این گفتگو گفت: با توجه به تشکیل نشدن دروس سطوح عالی در شهر نجف آباد، در سال 1382 تصمیم بر برگزاری کلاس های پژوهش برای طلاب پایه های بالاتر اتخاذ گردید و لذا مقدمه ای برای ورود به این عرصه فراهم شد.

وی ادامه داد: برای طلاب کلاس هایی از قبیل روش های ماخذ شناسی، مطالعه،فیش برداری،ویرایش و ... برگزار کردیم و علم آنان را نسبت به امر پژوهش بالا بردیم.

حجت الاسلام و المسلمین نور محمدی که سابقه مدیریت مدرسه امام المنتظر را نیز در کارنامه فعالیت های خود دارد، اظهار داشت: پس از برگزاری این کلاس ها از طلاب خواسته شد برای ارتقاء پایه ای یک پژوهش با موضوع مشخص و همراهی استاد راهنما به مدرسه ارائه دهد.

وی افزود: با پیشرفتی که طلاب و همچنین اساتید نسبت به انجام پژوهش و نوشتن مقاله و کتاب صورت گرفت، اقدام به ایجاد چرخه تولید کتاب کردیم.

حجت‌الاسلام نورمحمدی با اشاره به انتشار 15 کتاب از سوی انتشارات مدرسه علمیه امام المنتظر نجف‌‌آباد اظهار داشت: سومین شماره فصلنامه عطر اندیشه شامل مجموعه مقالات و مطالب طلاب به چاپ رسیده است.


منبع:حوزه نیوز                                          تنظیم:نقدی-حوزه علمیه تبیان