تبیان، دستیار زندگی
ات خبرنگاران در نشست مطبوعاتی: عینك واقع‌بینی به چشم بزنید انتظار تعریف از تیم ملی را داشتم هیچ گاه به پشت سرخود نگاه نمی‌كنم برانكو ایوانكوویچ پاسخگوی نمایندگان رسانه‌های جمعی بود. سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان كه فكر می‌كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برانكو در پاسخ به انتقادات خبرنگاران در نشست مطبوعاتی:
عینك واقع‌بینی به چشم بزنید
انتظار تعریف از تیم ملی را داشتم
هیچ گاه به پشت سرخود نگاه نمی‌كنم

برانكو ایوانكوویچ پاسخگوی نمایندگان رسانه‌های جمعی بود.

سرمربی تیم ملی فوتبال كشورمان كه فكر می‌كرد پس از راهیابی تیم ملی به جام جهانی خبرنگاران از وی و تیمش تعریف و تمجید می‌كنند با موجی از سوالات انتقادی خبرنگاران روبرو شد.

ایوانكوویچ در پاسخ به این سوال كه چرا با وجود دایی و هاشمیان كه هر دو بازیكنانی با خصوصیات یكسان هستند از بازیكنی بازی‌ساز كه خلاقیت بیشتری دارد استفاده نمی‌كنید گفت: ما بازیكن خلاقی مانند نویدكیا و مبعلی را داریم ضمن آن كه زندی، كریمی، مهدوی‌كیا و نكونام بازیكنانی خلاق هستند و این مساله كیفیت بزرگ برای فوتبال ما محسوب می‌شود.

وی افزود: نویدكیا پس از رفع مصدومیت كیفیت بسیار خوبی را در تمرینات به نمایش گذاشت و انتظار دارم كه پس از شروع مسابقات بوندس‌لیگا بتواند با بهتر شدن شرایطش به تیم ملی كمك بیشتری كند.

برانكو ادامه داد: برای چندمین بار تاكید می‌كنم كه هیچ تیمی در جهان حریف ساده‌ای برای دیگر نخواهند بود، ما با ژاپن قهرمان آسیا، بحرین تیم چهارم آسیا و كره‌ی شمالی دفاعی‌ترین تیم قاره بازی داشتیم كه همه‌ی این حریفان رقبای قدرتمندی برای ما بودند. كره‌ی شمالی و بحرین با استفاده از ده بازیكن به دفاع از دروازه‌ی خود می‌پرداختند. ما باید برای این مساله راه حل جدیدی پیدا می‌كردیم و با استفاده از نفوذ از جناحین و مركز زمین سعی كردیم كه ضربه‌ی اصلی را به حریفان وارد كنیم.

ایوانكوویچ ادامه داد: یكی از بهترین ویژگی‌های تیم ما غیر قابل پیش بینی بازی كردن آن است اما قبول دارم كه باید گام به گام پیشرفت كنیم و وظایف خودمان را به بهترین نحو انجام دهیم.

خبرنگاری از برانكو خواست مشكلاتی را كه در این چند وقت برای او و سایر اعضای كادر فنی بوجود آورده‌اند را بیان كند كه ایوانكوویچ گفت: درست است سختی‌های زیادی وجود داشت اما من هیچ گاه به پشت سر خود نگاه نمی‌كنم بلكه دوست دارم به جلو و آینده‌ی خود نگاه كنم.

برانكو درباره‌ی اعلام برنامه‌های خود برای آماده‌سازی تیم ملی برای شركت قدرتمندانه در جام جهانی به طعنه به خبرنگاری گفت: مطمئنا شما كمدی دارید كه در آن كمد روزنامه‌های مختلف را آرشیو می‌كنید، من هشت ماه پیش برنامه‌های خود را اعلام كردم اما برای یادآوری یك بار آن را برای شما مرور می‌كنم.

وی ادامه داد: فاز اول آماده‌سازی خود را برای دیدار با ژاپن آغاز كرده‌ایم. این فاز از بیستم تیر و با شروع تمرینات تیم ملی در تهران ادامه خواهد یافت. ما ده روز در تهران خواهیم بود و پس از آن چهارده روز در انگلستان در اردویی شركت خواهیم كرد و در خلال این مدت به بازیكنان داخلی كه كمتراز آنها استفاده شده فرصت می‌دهیم كه خود را به تیم ملی نشان دهند. همچنین در حال مذاكره هستیم كه پیش از دیدار با ژاپن اردوی سه روزه‌ای را در هنگ كنگ برگزار كنیم.

وی افزود: بیست و ششم آگوست (چهار شهریور) در دیداری دوستانه در تهران به مصاف لیبی خواهیم رفت. اما ممكن است در این مدت در جام ال جی تهران شركت كنیم.

برانكو با بیان این كه در ماه‌های سپتامبر، اكتبر و نوامبر در هر ماه دو دیدار تداركاتی خواهیم داشت گفت: در بیست روز آینده سعی خواهیم كرد نام این حریفان مشخص شود. اما چیزی كه مشخص است اینكه تیم‌های اروپایی در این ماه‌ها مشغول انجام بازی‌های پلی آف هستند. در ماه فوریه نیز یك بازی تداركاتی خواهیم داشت و از شانزدهم یا هفدهم می(اردیبهشت ‌85) یعنی یك ماه پیش از شروع جام جهانی اردوی خود را برای شركت در این رقابت‌ها آغاز می‌كنیم.

برانكو كه از پرسش خبرنگاری درباره‌ی نمایش نه چندان خوب تیم ملی در دیدار برابر كره‌ی شمالی و بحرین خشمگین شده بود گفت: من باید اعتراف كنم كه دیدگاه مردم با دیدگاه شما به كلی متفاوت است، من برخلاف چشمان شما شادی مردم را مشاهده كردم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این هنگام فخرالدین داود بگوویچ رشته‌ی كلام را در دست گرفت و گفت: بهتر است كه شما خود را نماینده‌ی مردم ندانید چرا كه من برای خرید روزانه اعم از خرید نان، میوه و ... كه به خیابان می‌روم مشاهده می‌كنم كه مردم از این پیروزی بسیار راضی هستند. بهتر است اگر می‌خواهید انتقاد كنید دیدگاه‌های خود را با ذكر نام و نام خانوادگی در روزنامه‌تان منتشر كنید.

خبرنگار دیگری به برانكو گفت: برای جشن همیشه زمان داریم اما من نسبت به كیفیت بازی‌هایی كه در برابر بحرین و كره‌ی شمالی انجام دادیم انتقاد دارم امیدوارم كه تیم ملی بتواند فارغ از هر گونه فشار، بازی تهاجمی را برابر ژاپن انجام دهد.

برانكو در پاسخ به گفته‌های این خبرنگار اظهار داشت: ژاپن قهرمان آسیاست، آنها در هفت سال اخیر تنها برابر ایران شكست خورده‌اند اما آیا فكر می‌كنید به راحتی می‌توان این تیم را در خانه شكست داد. ما تمام تلاش خود را برای این كار انجام خواهیم داد.

خبرنگار كه از پاسخ برانكو قانع نشده بود گفت: من نگفته‌ام كه در آن دیدار پیروز شویم یا شكست بخوریم بلكه تنها گفتم كه امیدوارم دیدار تهاجمی را برابر ژاپن به نمایش بگذاریم.

ایوانكوویچ پاسخ داد: در بیست و شش بازی اخیر كه انجام داده‌ایم به طور میانگین در هر بازی ‌69/2 صدم گل به ثمر رسانده‌ایم و متوسط گل‌هایی كه دریافت كرده‌ایم ‌69/0 صدم است، مهم این است كه بالای دو گل زده‌ایم، این نشانگر فلسفه‌ی تهاجمی تیم است. از شما می‌خواهم كه برای من بازی تهاجمی را تعریف كنید لطفا هنگام نوشتن، عینك واقع‌بینی به چشم بزنید.

خبرنگاری از برانكو درباره‌ی لزوم استفاده از تیم روانشناسی در تیم ملی پرسید كه برانكو گفت: آماده‌سازی روانی بسیار مهم است اما در این چهار سال گذشته كه من با تیم ملی بوده‌ام تنها حادثه‌ای كه رخ داد درگیری بداوی و رضایی بود، غیر از این مورد، بازیكنان ما استحكام روانی بالایی را از خود به نمایش گذاشتند. ثبات روانی و بلوغ ذهنی ظرف یك شب به دست نمی‌آید، بازیكنان باید طی یك فرآیند مستمرانه به این ثبات دست پیدا كنند. بخش بزرگی از این كار وظیفه‌ی باشگاه‌ها است. در هنگامی كه بازیكنان در اختیار ما هستند به طور قطع بهترین روانشناس، كادر فنی است.

برانكو در پاسخ به سوال خبرنگاری كه پرسیده بود تا چه حد تجربه‌ی حضور شما با تیم ملی كرواسی در جام جهانی ‌98 می‌تواند یاری دهنده‌ی تیم ملی ایران در جام جهانی آلمان باشد به ایسنا گفت: به طور قطع حضور در جام ملت‌های اروپا و جام جهانی سرمایه‌ی بزرگی برای من است، شركت در این رقابت‌ها تجربه‌ی زیادی را برای من به همراه داشت. به عنوان نمونه من از این تجربه برای تیم ملی ایران استفاده كردم كه بتوانیم ظرف یك ماه آینده در كمپی در اروپا اردو بزنیم و مسابقات تداركاتی با تیمهای اروپایی برگزار كنیم.

خبرنگاری پرسید برای بهبود شرایط فنی در جام جهانی چه تغییراتی در بین بازیكنان و كادر فنی ایجاد خواهید كرد كه وی جواب داد: باید قدم به قدم پیش برویم، من انتظار دارم كه بتوانیم دو سه بازیكن جدید را پیدا كرده و آنها را به تیم ملی وارد كنیم. اما در مورد كادر فنی حداقل تغییرات را بدین گونه خواهیم داشت. در كادر پزشكی یك متخصص پزشكی را به جمع پزشكان تیم ملی اضافه می‌كنیم اما در بخش آنالیزورهای تیم ملی تغییر نخواهیم داشت چرا كه از آنها به طور كامل رضایت دارم.

سرمربی تیم ملی كشورمان در پاسخ به این سوال كه برخی معتقدند دوران بازیكنانی امثال دایی با ویژگی‌های وی در فوتبال روز دنیا به پایان رسیده گفت: من نظر دیگری دارم ما به هیچ عنوان در این زمینه با هم نقطه‌ی مشتركی نداریم، در دیدار برابر كره‌ی شمالی دایی و گل محمدی بهترین بازیكنان تیم ملی بودند. در دنیا مربیان به دنبال بازیكنانی با ویژگی دایی هستند به عنوان نمونه در هلند ون نیستلروی، در سوئد ابراهیموویچ و ... بازیكنانی هستند كه ویژگی‌های مشتركی با دایی دارند. آنها مهاجمانی گلزن با ساختار بدنی متفاوتی هستند.

من معتقدم كه در فوتبال مدرن دنیا بازیكنانی با این شیوه می‌توانند گره گشای تیم‌های فوتبال باشند. تنها امیدوارم دایی به ثبات خود ادامه داده و تا سال دیگر با انگیزه‌ی فعلی خود بازی كند. من از هیچ كس دفاع نمی‌كنم، این افكار من است.

به گزارش ایسنا، برانكو درباره‌ی تغییر سیستم تیم ملی و كمرنگ شدن وظایف علی كریمی گفت: به هیچ عنوان با این مساله موافق نیستم، ما هم اكنون با شیوه‌ی مشابه بایرن مونیخ بازی می‌كنیم. كریمی در پستی بازی می‌كند كه در بایرن نیز این نقش را ایفا خواهد كرد. او بازی‌های بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته و پستی ایده‌ال برای اوست. چرا كه می‌تواند حواس دو سه بازیكن حریف را به خود معطوف كند.

خبرنگاری از برانكو درباره‌ی دو اخطاره بودن مهدوی‌كیا و كعبی و تمایل نداشتن كریمی و هاشمیان برای دیدار برابر ژاپن پرسید كه وی پاسخ داد: بدون شك با بهترین تركیب مقابل ژاپن صف‌آرایی خواهیم كرد. ضمن این كه تنها مهدوی‌كیا و زارع به دلیل محرومیت نمی‌توانند تیم ملی را در این دیدار همراهی كنند.

برانكو كه از سوال متعدد خبرنگاران درباره‌ی به گل رسیدن تیم ملی از ضربات ایستگاهی كلافه شده بود گفت: تعجب می‌كنم! انتظار داشتم كه شما این را یك نقطه‌ی مثبت در تیم ملی بدانید، استفاده از ضربات ایستگاهی جزیی از كیفیت مثبت یك تیم محسوب می‌شود. این ضربات می‌تواند باعث باز شدن گره‌ی كور بازی شود. این كیفیتی است كه باید به آن افتخار كنیم.

برانكو درباره‌ی استفاده از دیگر بازیكنان ایرانی‌الاصل كه در باشگاه‌های اروپایی بازی می‌كنند گفت: با دو بازیكن ایرانی‌الاصل كه در آلمان بازی می‌كنند تماس برقرار كرده‌ایم و آنها در اردوی ما پیش از دیدار برابر ژاپن در تمرینات تیم ملی شركت خواهند كرد. باید ببینیم كه آیا آنها جوابگوی ملاك‌های تیم ملی هستند یا خیر؟

در پایان خبرنگاری از برانكو درباره‌ی سوالات منتقدانه‌ی خبرنگاران در نشست مطبوعاتی امروز پرسید و گفت: «آیا شما انتظار طرح چنین سوال‌هایی پس از صعود تیم ملی به جام جهانی را داشتید» كه ایوانكوویچ گفت: خیر. من پاسخگو هستم. اما دوست داشتم سوالات دیگری را نیز مطرح می‌كردید، حتی انتظار تعریف از تیم ملی را داشتم هیچ كس به خط دفاعی كه بیشترین انتقادات را به آن وارد می‌كردند اشاره نكرد، اما در این بازی‌ها بهترین كیفیت را از خود به نمایش گذاشت، من انتظار داشتم كه درباره‌ی ده تا دوازده بازیكن امید ما كه در تیم ملی بزرگسالان حضور دارند می‌پرسیدید. همچنین دوست داشتم كه درباره‌ی بازی نصرتی از من می‌پرسیدید. باید بگویم كه امروز انتظار داشتم كه از تیم ملی تعریف می‌كردید