تبیان، دستیار زندگی
کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می‌شود‌،تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق جلوه زیبائی به این منطقه بخشیده است دریاچه نمک آران و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گشتی نوروزی در کویر مرنجاب

خیلی دور خیلی نزدیک

تعطیلات نوروز زمان مناسبی است برای سفر،سفری که باعث زدودن خستگی یک سال کار و تلاش از بدن و مهمتر از آن از روان می‌شود‌.خوشبختانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که دارای طبیعت بسیار زیبا و چهار فصل می‌باشد و همزمان می‌توانیم انتخاب‌های مختلفی برای سفر داشته باشیم‌،اما آیا تا به حال به خود گفته اید که چرا به سفر می‌رویم ؟

لذت بردن از هوای خوب و مناظر زیبا ؟

آرامش فکری و رفع خستگی از مغز و بدن ؟

یا دوری از شهر و هیاهو و ازدحام و ترافیک و سرو صدا؟

اگر قصد سفر دارید تا به آرامش برسید و از طبیعت و مناظر زیبا لذت ببرید به کویر هم سری بزنید جایی نه خیلی دور و نه خیلی نزدیک، با طبیعت بسیار زیبا و آرامشی وصف ناشدنی چه در روز و چه در شب‌.

شاید بتوان گفت نیمی ‌از طبیعت کشور پهناور ما را کویرها و بیابان‌ها پوشانده است اما شاید خیلی از ما تا به حال به این مناطق بکر و زیبا سفر نکرده باشیم دلیل آن هم عدم شناخت ما از این طبیعت دوست داشتنی است در این مقاله سعی می‌شود تا شما را با قسمتی از این طبیعت زیبا آشنا کنیم‌.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از زیبا ترین و در دسترس ترین کویرها در ایران می‌باشد که می‌توان به آن سفر کرد و از نقاط بسیار دیدنی آن بازدید کرد و لذت برد‌.کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهر کاشان قراردارد قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است این کویر از نظر پوشش گیاهی بسیار غنی است عمده پوشش گیاهی منطقه شامل گیاهان شور پسند از جمله درختان گز و تاق و بوته می‌باشد‌.پوشش جانوری منطقه به دلیل وجود آب و غذای فراوان بسیار غنی است که شامل گرگ، شغال، کفتار، بزمجه، آفتاب پرست، انواع مارمولک، مار، عقرب، تیهو، عقاب، شاهین و...اشاره کرد. در سال‌های اخیر یک جفت پلنگ نیز در منطقه مرنجاب مشاهده شده است‌.

کویر مرنجاب

نقاط دیدنی

کویر مرنجاب یکی از زیباترین نقاط کویری ایران محسوب می‌شود‌،تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق جلوه زیبائی به این منطقه بخشیده است دریاچه نمک آران و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شود چاه تاریخی دستکن در قسمت شرق کویر محل آبشخور شترهای کاروان‌ها بوده است کاروانسرای مرنجاب که به دستور شاه عباس صفوی در کنار قنات مرنجاب بنا نهاده شده است از جمله آثار تاریخی موجود درمنطقه می‌باشد‌.

دریاچه نمک

با شنیدن نام دریاچه ذهن هر خواننده ای به شکل و شمایل دریاچه و دریا و آب معطوف می‌گردد. اما این دریاچه در اکثر فصول سال خشک است‌. پس اگر قصد دیدن آب و شنا کردن در آب شور را دارید اشتباه آمده اید‌. این دریاچه که حاصل چندین هزار سال ورود آب شور رودها و سیلاب‌های منطقه است‌، نمک موجود در خاک را در خود حل می‌کند. این نمك پس از تبخیر در این دریاچه به جای می‌ماند.

نمک‌های باقی مانده بر کف دریاچه با هر بارش باران و با تبخیر مجدد رطوبت موجود در نمک‌، کرت بندی بسیار زیبا و دیدنی ایجاد می‌کنند که دایم در حال تغییر و تحول است‌.

دریاچه نمک

پیاده روی بر روی این کرت‌های نمک و شنیدن صدای خرد شدن بلورهای نمک را مطمئنا در هیچ جای دیگری به‌جز نمکزار نمی‌توان تجربه کرد. دریاچه نمک دقیقا در شمال کاروانسرا واقع شده است که ساحل آن از کاروانسرا در حدود 3 کیلومتر فاصله دارد. اما اگر می‌خواهید جزیره سرگردان را ببینید باید درون دریاچه نزدیك به 5 کیلومتر دیگر پیاده روی کنید‌. جزیره سرگردان کوهی به ارتفاع 800 متر از سطح دریاست که از نوع آتشفشانی است‌. اگر بالای این کوه بایستید آن را به صورت جزیره‌ای خواهید یافت که در میان دریایی از نمک قرار گرفته است به همین دلیل این کوه به نام جزیره نام‌گذاری شده است.

گشتی نوروزی در کویر مرنجاب

اما دلیل سرگردان بودن آن این است که در گرمای شدید تابستان‌، اگر قصد حرکت به سمت این دریاچه را داشته باشید به‌دلیل وجود سراب در سطح دریاچه این جزیره را در حال حرکت خواهید دید و ناخود آگاه احساس خواهید نمود که جزیره در جای ثابتی نیست و سرگردان است.

تپه‌های شن روان

حتما پیاده روی با پای برهنه در ساحل ماسه‌ای دریا را تجربه کرده اید و به هنگام این پیاده روی وجود سنگ و گوش ماهی در زیر پای خود را حس نموده اید‌.

اما پیاده روی بر روی تپه‌های شن خالص که هیچگونه سنگ و شی زائدی در آن وجود ندارد تجربه ای جدید است و از آن جالب‌تر اینکه ماسه‌های رو به آفتاب گرم و مطبوع و ماسه‌های رو به سایه خنک و مرطوب‌. این احساس را مطمئنا در ساحل دریا نخواهید یافت.

شن های روان کویر

منظره مجمر سرخ آفتاب که نور سرخ و نارنجی رنگ خود را بر دامن تپه‌ها می‌گستراند را هیچگاه نمی‌توان با قلم توصیف کرد‌. گلوله سرخی که از پشت تپه‌ها خرامان‌، خرامان بیرون می‌آید و اگر شانس با شما یار باشد و آسمان آبی رنگ با مقداری لکه‌های ابر سفید به این مجموعه اضافه شود لذت شما از دیدن این منظره کامل خواهد شد‌.

ساحل تپه‌ها شنی در فاصله 10 کیلومتری شرق کاروانسرا آغاز شده و تا چشم کار می‌کند رو به سمت شرق گسترده شده است‌. این تپه‌های دارای پوشش گیاهی خاص خود هستند که زیبایی تپه‌ها را دو چندان کرده است‌. نکته جالب توجه‌، ریشه‌های درختچه‌ها و بوته‌ها است که به‌دلیل کمبود آب‌، در برخی موارد تا 10 متر نیز به اطراف کشیده شده است تا بلکه قطره ای آب بیابند.

شب‌های کویر

اما شب‌های کویر‌، شب‌هایی است که زیبایی آن وصف ناشدنی است‌، تماشای آسمان کویر در سکوت وهم انگیز آن یکی دیگر از جاذبه‌های کویر است و کمتر کسی را می‌توان یافت که شبی را در زیر آسمان پر ستاره کویر ننشسته باشد و از زیبایی ستارگان لذت نبرده و هوس نکرده باشد که دستی دراز کند و ستاره ای از سفره آسمان بچیند‌.شما می‌توانید با بردن یک کتاب ساده نجومی‌و یا یک نقشه آسمان ساده هم از زیبایی‌های آسمان شب استفاده کنید و هم اطلاعات بسیار خوبی از ستارگان و کهکشان راه شیری به دست آورید که شاید هیچگاه چنین آسمان زیبایی را تجربه نکنید.

شب کویر

نکات ایمنی

باید همیشه این موضوع را در نظر داشته باشیم که سفر به طبیعت نیازمند اطلاعات و ابزارهایی است که مناسب آن طبیعت باشد سفر به مناطق کویری در کنار جذابیت و هیجان‌هایی که دارد همواره دارای مخاطراتی نیز هست در سفر به کویر لازم است برخی وسایل همواره همراه فرد باشد وسایلی که می‌توانند در مواقع اضطراری کارساز باشد وسایل و تجهیزات سفر به کویر به چند بخش تقسیم می‌شود: بخش اول و‌سایلی هستند که جدا از مدت زمان سفر و منطقه مورد بازدید همواره باید همراه هر طبیعت گردی باشد. دسته دوم وسایلی هستند که در سفرهای طولانی و پیاده‌روی‌های بلند مدت و 2 روز به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینجا به اختصار به وسایل و تجهیزات مهم در کویر نوردی فقط اشاره می‌کنیم :

کوله پشتی، پوشش مناسب، کیسه خواب، کیت مارگزیدگی، کرم‌های ضد آفتاب، عینک آفتابی، وسایل جهت یابی، گاز پیک نیک مسافرتی، کارد شکاری، کلاه، چراغ قوه، کبریت، جعبه کمک‌های اولیه، سوزن و نخ، کفش مناسب و کیسه بقا.

وقتی در کویر پیاده روی می‌كنید ممکن است بدون اینکه شما بدانید به دور یک دایره حرکت کنید و به مقصد مورد نظر هیچگاه نرسید زیرا اکثر اوقات انسان‌ها در هنگام پیاده روی در برخورد با موانع مثل بوته‌ها و چاله‌ها به سمت راست حرکت می‌کنند این انحراف‌های کوچک می‌تواند به دایره وار بودن حرکت شما کمک کند‌،پس همیشه در هنگام پیاده روی سعی کنید علامتی را در دور دست نشانه گذاری کنید و به سمت آن حرکت کنید‌.

درانتها پیشنهاد می‌شود اگر قصد سفر به طبیعت زیبای کویررا دارید حتما بایک راهنمای آشنا به منطقه به این سفر بروید‌.

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی