تبیان، دستیار زندگی
در مباحث روان شناسی ، تاكید شده است كه وجدان و ضمیر شخص و شیوه ی زندگی او و اندیشه اش درباره ی خودش و تمام عادات او ، در كودكی ، پی ریزی شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نه نرمی و نه خشونت!

حمایت

مباحث نوین روان شناسی بر ضرورت تربیت سالم كودكان در سال های نخستین طفولیت تاكید نموده است ، چرا كه پایه های شخصیت آنان در سال های نخستین عمرشان ، پی ریزی می شود و هم چنان در شخصیت آینده ی آن ها و فعالیتشان موثر است . این تاثیر مهم در روان كودكان ، از خانه و خانواده ، نشات می گیرد و در تمام زوایای رشد كودك مشاهده می گردد به ویژه اثر آن را می توان در ناحیه ی انفعالی و اجتماعی او مشاهده كرد . بنابراین ، مسئولیت خانواده ، بسیار مهم و خطیر خواهد بود . ضروری است كه فرزندانمان را از خردسالی بر رفتار و كردارهای خوب از جمله راستگویی، دوستی با دیگران ، وفاداری و دیگر صفات متعالی كه بشریت با آن ها شكوفا و سعادتمند می گردد ، رشد دهیم . در مباحث روان شناسی ، تاكید شده است كه وجدان و ضمیر شخص و شیوه ی زندگی او و اندیشه اش درباره ی خودش و تمام عادات او ، در كودكی ، پی ریزی شده است . بنابراین مسئولیت بزرگی به عهده ی والدین است كه كودكان خود را در سنین پائین عمرشان ، تربیتی سالم و صحیح ، بنمایند . همچنین لازم است بر آنها كه عادات و كردارهای نیكو و اخلاق كریم را در فرزندان خود رشد دهند تا بتوان شخصیت آینده ی آنان را ساخت .

علائم و صفاتی كه یك فرد عصبی و منحرف ، دارا می باشد ، چیزی جز اقتدار و استمرار صفاتی كه در سنین خردسالی اولیه در او به وجود آمده باشد ،‌نیست .

تربیت انحرافی كودك :

خطرناك ترین چیزی كه كودك از پدر و مادر خود به دست می آورد ، تربیت انحرافی است ، چرا كه باعث می شود او زیان ببیند و او را به سوی انحراف و گرایش به انجام دادن جنایت و تجاوز به حقوق دیگران ، سوق می دهد. روان شناسان ، ریشه و علل پیدایش اضطراب ها را بررسی نموده ، مشاهده كردند كه علل و عوامل آنها به كودكی نخستین و اولیه ، یعنی در سنین پنج تا شش سالگی كه آنها در كنار خانواده ی خود می گذرانند و قبل از رفتن به مدرسه ، باز می گردد .  بنابراین علائم و صفاتی كه یك فرد عصبی و منحرف ، دارا می باشد ، چیزی جز اقتدار و استمرار صفاتی كه در سنین خردسالی اولیه در او به وجود آمده باشد ،‌نیست . اگر بخواهیم به خوبی و به طور صحیح از سلامتی افراد بزرگ آگاه شویم ، الزاماً باید از وضع و حال آنان در زمان كودكی نخستین آنها مطلع گردیم ، چرا كه آگاهی از وضع حاضر ممكن نیست ، مگر این كه در پرتو وضع گذشته آن را جست و جو كرد .

کودک

شیوه های تربیت سالم :

اما شیوه های تربیت صحیح و سالمی كه پدران و مادران باید در پرتو آنها ، كودكان خود را رشد و تربیت دهند ، عبارتند از :

1 . دوری از قساوت و خشونت : روان شناسان بر ضرورت دوری كردن از قساوت و زور در تربیت كودكان ، تاكید كرده اند ، زیرا كه برای آنان زیان های بسیاری در برخواهد داشت .سنگدلی والدین ،‌باعث می گردد تا در آسایش اجتماعی كودك ، تاثیر كند و موجب می شود تا او ، والدین خود را منشا شكنجه و درد مشاهده نماید و همین امر باعث می شود تا اعتماد او به خود و دیگران كاهش یابد .حتی این مسئله اهمیت دارد که کودک با دیدن خشونت در  پدر و مادر خویش آن را به آسانی فرا گرفته و در  بزرگسالی ، در برخورد با  مسائل مختلف محیطی آن را بروز دهد.

«دكتر فاخر» می گوید : « سنگدلی و خشونت ، كودك را از عاطفه و محبت كه حق طبیعی او به شمار می آید ، محروم می سازد . به طور طبیعی ، انسان ، فطرتاً نیازمند محبت و عاطفه ،‌آفریده شده است . بنابراین ، هر كس نتواند این دو نیاز را به دست آورد ، احساس كمبود خواهد كرد و دو چیز را از دست خواهد داد : 1 . تعادل و توازن عقل، 2 . آرامش عاطفی .

آمار به دست آمده ، نشان دهنده ی شمار زیادی از مجرمین است كه عاقبت آنان به طفولیتشان باز می گردد زیرا در خانواده هایی پرورش یافته اند كه قساوت و خشونت ، به عنوان یك قانون در آنجا حاكم بوده و تنها از وسیله ی زدن و آزار ، در تربیت ، استفاده می شده است .» تو سری زدن و سركوب ، راه صحیح تربیت نیست ، زیرا کودک سعی می کند عزت سرکوب شده را در رفتار های نا مناسب برجسته سازد.

انسان ، فطرتاً نیازمند محبت و عاطفه ،‌آفریده شده است . بنابراین ، هر كس نتواند این دو نیاز را به دست آورد ، احساس كمبود خواهد كرد و دو چیز را از دست خواهد داد : 1 . تعادل و توازن عقل، 2 . آرامش عاطفی .

2 . اجتناب از نرمی بیش از حد : همان طور كه خشونت در تربیت كودك یك عامل منفی است ، نرم خویی افراطی بعضی از والدین در تربیت فرزندان نیز خطری كمتر از خشونت ندارد . زیرا كودك چون دیگران ، نیاز به كسی دارد كه راه راست و درست را از طریق نادرست به او نشان داده و تبیین نماید . بنابراین بایستی اگر كودك كار نیكی انجام دهد ، او را ستایش كرده و اگر كار زشت و خلافی انجام دهد ، او را سرزنش و توبیخ نمود . اما نرم خویی بیش از حد و چشم پوشی از اشتباهات و گناهان كودك ، باعث می شود تا بر ارتكاب گناه و كارهای زشت ، عادت كند و در پستی و رذائل اخلاقی فرو رود . لذا سزاست که والدین گاه با قاطعیت او را از عیوب اخلاقی منع کنند که البته این گوشزد کردن ، خود اسلوب های مفید خاص را می طلبد.

3 . عادت دادن به رفتار نیك : بر والدین لازم است كه در روح كودكان خود ، عادات و صفات نیكو كه در یك شخصیت سالم و نیرومند وجود دارد را پرورش دهند.  پرورش دادن به معنی گفتن و رها کردن نیست بلکه به معنای خود عمل کردن ، متذکر شدن، تکرار کردن ، و تشویق کردن است. . از میان این عادات و صفات ، می توان به موارد زیر اشاره كرد :

الف : دوری كردن از بی باكی  ب : دور كردن از غرور   ج : دور كردن از بی ارادگی   د : پایداری در مقابل بحران ها و گرفتاری ها   هـ : پیروز شدن بر كشمكش های روحی و روانی و حل كردن مشكلات زندگی او به طور مثبت و صحیح كه بر اساس تفكر و منطق صحیح باشد. پرورش صفات و عادات نیك و اخلاق كریم در روح كودك ، در آینده ای نزدیك برای او ، شخصیتی متكامل و ارزشمند را محقق می سازد كه در آن هیچ گونه انحرافی مشاهده نخواهد شد .

طنین یاس همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

برای اطلاعات بیشتر راجع به رشد کودکان این کتاب را مطالعه نمایید." رشد در دوران اولیه کودکی"

همچنین می توانید به مطالب بیشتری در بخش مطالب روزانه اعضا دسترسی پیدا کنید.

مقالات مرتبط

نمی خوام دوستت داشته باشم

دوستت دارم ، بی چون و چرا

وقتی مجبورم تنبیهت کنم

تربیت کودکی قانون مدار

روش های جدید تربیت رسید

کتک بخوری! تربیت میشی؟

از خودتان شروع کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.