تبیان، دستیار زندگی
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌فرجه در سال 1379 به پیشنهاد حجت الاسلام محسن قرائتی و با همکاری برخی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و موافقت مقام معظم در سال 1380 با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه (به ویژه نسل جوان و فرهیخته) و تربیت مبلغ،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با مراکز مهدویت

متمهدیان و مدعیان مهدویت

مقدمه

مسئله مهدویت و بررسی مبانی، ضرورتها و مباحث دیگر آن، از مسائلی است که در عصر حاضر مورد توجه قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که مراکز بسیاری در قالب مؤسسه، پژوهشکده، سایت، وبلاگ و مانند آن به اطلاع رسانى، پژوهش، تبلیغ و مانند آن به فعالیت در این زمینه می‌پردازند و اقدامات شایان توجهی انجام داده‌اند و برخی از آنان شایسته تقدیر هستند.

یادآوری می‌کند که معرفی این مراکز و مؤسسات، به معنی تأیید آنها و یا صحت مطالب و برنامه‌های آنها نیست. هدف این نوشتار، نوعی اطلاع رسانی به علاقه مندان و پژوهشگران این عرصه است. از این رو، در معرفی برخی از مراکز، تنها بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های آنها و در بسیاری از آنها تنها نشانی و دست‌کم نام سایت آنها ذکر شده است.

قسمت پنجم: سه پایگاه

پایگاه اطلاع رسانی سراسر اسلامی «پارسا»

این پایگاه اینترنتی نیز درباره بسیاری از مسائل اسلامی از جمله مسائل مهدویت اطلاع رسانی می‌کند و در این زمینه با سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی فعالیت‌هایی در قالب کتاب‌شناسی، چکیده نویسی و معرفی منابع اسلامی و مهدویت به همراه قابلیت جستجوی ساده و پیشرفته و بانک اطلاعات ناشران، کتابخانه‌ها، مراکز و نرم افزارها و نویسندگان اسلامی تا کنون ارائه داده است.علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی ذیل مراجعه کنند:

قم بولوار شهید صدوقی، کوچه شماره 11 پلاک 72.

صندوق پستی: 159 37165

تلفن: 2910705-251

کد پستی: 15987 تلفن: 8897271-021

آدرس سایت: www.islamicdatabank.com

پست الکترونیکی: info@islamicdatabank.com

موسسه امام مهدی

این مؤسسه به تبلیغ و ترویج مسائل مهدویت به زبان انگلیسی فعالیت می‌کند و در این زمینه مقالاتی را درباره امامت، قرآن و حدیث ارائه کرده و به پرسش‌های مربوط به امام مهدی عجل‌الله‌فرجه پاسخ داده است. افزون بر آنها، ارائه قطعات ادبی و راه اندازی کنفرانسها و سمینارهایی درباره اهل بیت علیه‌السلام، تشیع و مهدویت را در دستور کار خود قرار داده است. دفتر اصلی این مرکز، در اصفهان و دفتر اروپایی آن، در انگلستان قراردارد.

نشانی: اصفهان سی و سه پل ابتدای خیابان چهار باغ مقابل بولوار ملت

تلفن: 242256 و 247600-311   فاکس: 463945

آدرس سایت: www.imammahdi.net

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود

بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌فرجه در سال 1379 به پیشنهاد حجت الاسلام محسن قرائتی و با همکاری برخی از شخصیت‌های علمی و فرهنگی و موافقت مقام معظم در سال 1380 با هدف گسترش و تعمیق فرهنگ مهدویت در سطح جامعه (به ویژه نسل جوان و فرهیخته) و تربیت مبلغ، پژوهشگر و مدرّس در زمینه مباحث مهدویت و به عنوان پشتوانه علمی و فرهنگی - با کسب مجوز از شورای عالی حوزه علمیه قم- مرکز تخصصی «امامت و مهدویت» در قم تأسیس و راه اندازی شد.

این بنیاد در دو محور به فعالیت می‌پردازد:

محور اول، آموزش است که شامل بخش های آموزش تخصصی ویژه طلاب حوزه علمیه، آموزش کوتاه مدت، آموزش مکاتبه‌ای و مرکز آموزش مجازی مهدویت است؛

محور دوم، پژوهش است که شامل این بخش‌ها است:

1. بانک اطلاعات: شامل ده‌ها نرم افزار در منابع و متون مهدویت و...؛

2. کتابخانه تخصصی مهدویت: کتابخانه‌ای غنی شامل صدها عنوان کتاب و نشریه (فارسی و عربی) و پایان نامه‌ها.

3. کتابخانه الکترونیکی جامع مهدویت: ارائه متن کلیه کتابها و منابع مهدویت با نمایه‌های موضوعی، از طریق پایگاه اطلاع رسانی مهدویت به همراه ارائه نرم افزار.

4. دانشنامه الکترونیکی: تبیین اعلام، معارف و اماکن و اصطلاحات روز و موضوعات مربوط به مهدویت (به صورت الکترونیکی و ارائه CD).

5. کتاب شناسی جامع، به منظور معرفی منشورات مهدویت: این پروژه به بررسی بیش از 3300 عنوان کتاب، پایان نامه و مقاله با موضوع مهدویت پرداخته است. محصول این کار در اسفند ماه 1383 با عنوان «مرجع مهدویت» به همراه لوح فشرده عرضه شده و در پایگاه اطلاع رسانی نیز انعکاس یافته است و به روز میگردد. بررسی نسخه‌های خطی و آثار جدید، قسمت بعدی این پروژه است؛

نقش‌اندیشه مهدویت

6. فصلنامه انتظار: یکی از دستاوردهای مهم و با برکت بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود علیه‌السلام، فصلنامه علمی تخصصی «انتظار» است. این نشریه حاصل تلاش جمعی از فرهیختگان و اساتید حوزه و دانشگاه است و مرکز تخصصی مهدویت قم آن را تدوین و منتشر می‌کند. فصلنامه مزبور عهده دار مباحث و موضوعات مهدویت به طور علمی و دقیق بوده و تا کنون بیش از ده شماره آن منتشر شده است. دو ویژه‌نامه «دکترین مهدویت» و «عدالت مهدوی» نیز از جمله شمارگان فصلنامه است.

این مرکز در جهت گسترش فرهنگ مهدویت، با بهره گیری از فنّاوری‌های جدید، «پایگاه اطلاع رسانی مهدویت» را با موضوعات متنوع، در سال 1381 راه اندازی کرده است. از مهم ترین بخش‌های این پایگاه، ارائه اطلاعات مربوط به کتابها، مقالات و پایان نامه هایی است که در این زمینه نگارش یافته است. و نیز مقالات فصلنامه تخصصی انتظار، در این سایت قابل دسترسی است. افزون بر آن، متن کامل کتابهای منتشر شده بنیاد در اختیار علاقهمندان قرار می‌گیرد. از دیگر بخشهای این پایگاه، برگزاری میزگرد است که کاربران علاقه‌مند به موضوعات مهدوی را قادر می‌سازد تا در این بخش با هم به گفتگو بپردازند.همچنین بخش مسابقه پایگاه نیز فعال است و هر ماه به برندگان جوایزی اهدا می‌کند. بخش «مهدیه» که حاوی سخنان استادان کارشناس در عرصه مهدویت است، مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

نشانی‌های بنیاد:

1. قم خیابان شهدا کوچه 22 بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌فرجه مرکز تخصصی مهدویت.

تلفن: 7740859-0251

سایت: www.imammahdi-s.com

2. تهران - خیابان ایتالیا - ستاد اقامه نماز استان تهران – صندوق پستی: 355-15655

تلفن: 88959049    فاکس: 88959049.

تنظیم: گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.