تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از مشكلات مردم در مراجعه به دادگاه در ارتباط با تقدیم دادخواست است .....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه دادخواست تنظیم کنیم؟

در دادگاه با فردی روبرو شدم که دائم با خود حرف می زد علت را از وی جویا شدم قاضی و محكمه‌ را متهم به نادرستی می‌كرد.

دادخواست

به هر تقدیر از لابه لای حرف‌هایش این را متوجه شدم كه در دادخواست، خواسته‌اش را یك میلیون تومان نوشته ‌ و بعد بین طرفین درخصوص میزان، اختلاف به وجود آمده ‌ و كارشناس، استحقاق خواهان كه همین آقای عصبانی و كارگر ساختمانی بود را‌  2میلیون تومان تعیین كرده ‌،  در حالی ‌كه دادگاه تنها به یك میلیون رای داده است.این آقای محترم  به این دلیل از قاضی شكایت داشت   در حالی كه دادگاه رای را درست داده بود چون دادخواست، محدوده رسیدگی را برای دادگاه تعیین می‌كند و دادگاه همواره در چارچوب خواسته مندرج در دادخواست رای می‌دهد و از آنجایی كه خواسته ایشان  از دادگاه یك میلیون تومان بوده است، دادگاه تنها به یك میلیون تومان رای داده است.با توجه به اینكه دادخواست، شروع  محاكمه است و بسیاری از مشكلات مردم در مراجعه به دادگاه در ارتباط با تقدیم دادخواست است این مقاله به توضیح و توصیف دادخواست می‌پردازد.

فرم دادخواست را می‌توان از محل فروش اوراق قضائی واقع در تمامی دادگستری‌ها و مجتمع‌های قضائی در سراسر كشور تهیه كرد

رسیدگی به دعاوی حقوقی در دادگستری مستلزم تقدیم دادخواست از طرف مدعی (خواهان) است. دادخواست به دفتر دادگاه و در نقاطی كه چندین شعبه وجود دارد، به دفتر شعبه اول تسلیم می‌شود.دادخواست به برگه چاپی مخصوصی گفته می‌شود كه درخواست خواهان درآن قید شده است یا به عبارت دیگر «دادخواست بیان ادعا نزد مراجع قضائی در اوراق مخصوص است‌». فرم دادخواست را می‌توان از محل فروش اوراق قضائی واقع در تمامی دادگستری‌ها و مجتمع‌های قضائی در سراسر كشور تهیه كرد. هر چند دادخواست‌ها براساس نوع مطالب مندرج در آنها (براساس نوع خواسته) تا حدی با هم متفاوتند اما همگی آنها اغلب حاوی نكات زیر هستند:

نام، نام خانوادگی، ‌نام پدر، سن، ‌اقامتگاه و درصورت امكان شغل خواهان.

خواهان یا مدعی شخصی است كه از دادگاه چیزی برای خود و به ضرر دیگری می‌خواهد.درصورتی كه دادخواست توسط وكیل تقدیم شود، مشخصات وكیل باید درج شود.قید نشدن مشخصات یا ناقص بودن آن باعث رد دادخواست خواهان می‌شود.

دادگاه

خوانده یا مدعی علیه شخصی است كه دعوی به او توجه دارد، به عبارت دیگر، شخصی است كه ادعا علیه او اقامه شود.

درصورت قید نشدن مشخصات یا ناقص بودن آن، دادگاه طی یك اخطاریه به خواهان فرصت می‌دهد تا نسبت به رفع نقص اقدام كند در غیراین صورت دادخواست خواهان رد خواهد شد.

تعیین خواسته و بهای آن نیز لازم است مگر آنكه تعیین بها ممكن نبوده یا خواسته مالی نباشد.آنچه‌را كه  مدعی از دادگاه تقاضا می‌كند «خواسته» یا مدعی به گویند. خواسته یا مالی است یا غیرمالی.

تعهدات یا جهاتی كه به موجب آن خواهان خود را مستحق مطالبه می‌داند به‌طوری كه مقصود واضح و روشن باشد.شرح دادخواست است و ذكر ادله و وسایلی كه خواهان برای اثبات ادعای خود دارد، از اسناد و نوشته‌ها، شهود و ...بیان می کند دلایل و منضمات دادخواست است که باید در قسمت مربوطه نوشته شود.

فرم دادخواست حاوی جاهای خالی است كه باید به تناسب، هر قسمت پر شود. در مورد كیفیت تكمیل و ضمانت اجراهای مربوط به دادخواست توجه به نكات زیر ضروری است:

مشخصات خواهان (كسی كه خواسته و دعوی خود را مطرح می‌كند) یعنی نام، نام خانوادگی و اقامتگاه خواهان (شهر، خیابان، كوچه، شماره پلاك) باید حتما مشخص باشد.

درصورت معلوم نبودن خواهان یا محل اقامت او، مدیردفتر دادگاه مكلف می‌شود قرار ردفوری دادخواست (با استناد به ماده 56 قانون آیین دادرسی مدنی) را ظرف دو روز از تاریخ رسید دادخواست صادر كند و به دیوار دفتر آن دادگاه الصاق كند. در توضیح بیشتر باید گفت:منظور از رد فوری این است كه چیزی به كسی ابلاغ نمی‌شود.

خواهان باید آنچه از خوانده می‌خواهد به‌عنوان خواسته خود در دادخواست تعیین و میزان آن را از حیث بها مشخص كند و درصورتی كه دعوی و خواسته غیرمالی باشد، باید به میزان 5 هزار ریال به‌عنوان هزینه دادرسی و صدریال بهای هر برگ دادخواست تمبر باطل كند

و اما خوانده (كسی كه دعوی مطروحه علیه وی طرح و اقامه می‌شود) مشخصات خوانده هم باید مشخص باشد و در غیراین صورت دادخواست توقیف می‌شود. بنابراین مدیر دفتر با توجه به ماده 54 آیین دادرسی مدنی برای خواهان اخطار رفع نقص صادر می‌كند و به خواهان 10 روز مهلت می‌دهد كه از دادخواست رفع نقص كند و درصورتی كه در این 10 روز اقدامی نكند دادخواست رد می‌شود كه البته مراتب این رد نیز باید به خواهان ابلاغ شود تا او ظرف 10 روز فرصت داشته باشد در همان دادگاه نسبت به تصمیم مدیر دفتر شكایت كند و این‌بار تصمیم دادگاه هر چه باشد قطعی است.ضمنا درصورتی كه خواهان آدرس اقامتگاه دقیق خوانده را در اختیار نداشته باشد، می‌تواند از دادگاه درخواست كند كه وی را به لحاظ مجهول المكان بودن، از طریق نشر آگهی در مطبوعات (روزنامه كثیرالانتشار) به دادرسی دعوت كند.

دراین صورت خواهان هزینه نشر آگهی دعوت خوانده به دادرسی را نیز به بانك پرداخت كرده و قبض آن نیز به پرونده ضمیمه می‌شود. درصورتی كه خواهان وكیل داشته باشد، مشخصات كامل وی در دادخواست آورده می‌شود.

خواهان باید آنچه از خوانده می‌خواهد به‌عنوان خواسته خود در دادخواست تعیین و میزان آن را از حیث بها مشخص كند و درصورتی كه دعوی و خواسته غیرمالی باشد، باید به میزان 5 هزار ریال به‌عنوان هزینه دادرسی و صدریال بهای هر برگ دادخواست تمبر باطل كند.

دادگاه

هزینه دادرسی در دعاوی مالی به مأخذ تا 10 میلیون ریال معادل 5/1درصد ارزش خواسته  و بیش از 10 میلیون ریال به نسبت مازاد بر آن 2درصد ارزش خواسته، تمبر باطل می‌شود. اما در دعاوی مالی غیرمنقول و خلع ید (متصرف) از اعیان غیرمنقول، هزینه دادرسی مطابق ارزش معاملات املاك در هر منطقه توسط دفتر دادگاه تقویم و براساس آن هزینه دادرسی تعیین می‌شود و سپس ابطال تمبر صورت می‌گیرد.

از جمله موارد دیگری كه آوردن آن در  درخواست ضرورت دارد، ذكر ادله و مستنداتی است كه ادعای خواهان را به اثبات می‌رساند.دادخواست پس از تكمیل به‌صورت فوق الذكر و بیان شرح ماوقع اختلاف و دعوی (درقسمت شرح دادخواست) ذیل آن باید به وسیله خواهان امضا‌ یا با اثر انگشت تأیید شود.دادخواست و پیوست‌های آن باید به تعداد خواندگان به اضافه یك نسخه باشد.

تعیین خواسته و بهای آن نیز لازم است مگر آنكه تعیین بها ممكن نبوده یا خواسته مالی نباشد.آنچه‌را كه  مدعی از دادگاه تقاضا می‌كند «خواسته» یا مدعی به گویند. خواسته یا مالی است یا غیرمالی

درتمامی‌اشكال فوق الذكر درصورت عدم‌تكمیل دادخواست از حیث مشخصات خواهان و خوانده، ‌عدم‌تعیین خواسته، عدم‌قید روشن و واضح تعهدات و جهاتی كه خواهان خود را مستحق مطالبه می‌داند و خواسته دقیق وی و ادله و وسایلی كه برای اثبات ادعای خود دارد، در پی اخطار رفع نقص به خواهان و عدم‌برطرف كردن نقایص مذكور ظرف مهلت 10روز، قرار رد از سوی مدیر دفتر دادگاه صادر می‌شود كه این قرار طی مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ به وی در همان دادگاه قابل شكایت و اعتراض است.

با وصول دادخواست و گواهی تكمیلی آن توسط مدیر دفتر دادگاه، ریاست دادگاه یا دادرس علی البدل (به‌عنوان جانشین وی) دستور تعیین وقت دادرسی و دعوت طرفین در وقت دادرسی تعیین شده را صادر می‌كند. در ضمن نسخه دوم دادخواست و ضمایم آن به خوانده نیز ابلاغ می‌شود.

ندا پاکنهاد/ وکیل پایه یک دادگستری

گروه جامعه و سیاست

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور