تبیان، دستیار زندگی
بوی بهار كه بیاید، دوباره فكر سفر به ذهنت می‌زند. دوباره دیدن جاهایی كه می‌تواند تو را با خود همراه كند و خستگی یك ساله را از تنت درآورد، در تو جان می‌گیرد. ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهرهایی كه ندیده‌ای هرگز

بوی بهار كه بیاید، دوباره فكر سفر به ذهنت می‌زند. دوباره دیدن جاهایی كه می‌تواند تو را با خود همراه كند و خستگی یك ساله را از تنت درآورد، در تو جان می‌گیرد.

بوی بهار كه بیاید به راه می‌افتی و به تمام شهرهایی كه هرگز ندیده‌‌ای فكر می‌كنی. مقصد كجاست؟ شمال، شیراز، اصفهان، تبریز. میدان ساعت دوباره جان می‌گیرد روبه‌رویت و یا به یاد الگُلی می‌افتی

یا میدان نقش جهان را از پاشنه در می‌كنی و حتی ممكن است سر از آرامگاه سعدی و حافظ در آوری در شیراز، یا صدای دریا را از چند متری بشنوی و پرواز دوردست مرغان دریایی را در كنار دریای خزر یا خلیج فارس ببینی. اما این بار مقصد كجاست؟

هر سال و با نزدیكی به روزهای پایانی سال و فرارسیدن تعطیلات نوروز اشتیاق سفر دوباره همه ما را به جاده‌ها  می‌كشاند و راهها تن از سكوت می‌كشند و‌ های‌وهوی مسافران در رگان یخ زده‌شان طنین می‌اندازد و تمام جاده پر می‌شود از صدای گامهای مسافران نوروزی. تقریباً نیمی ‌از ما در این روزهای آغاز سال به شهرها و روستاها و اماكن دیدنی می‌رویم و روزهای تعطیل خود را می‌گذرانیم.

امسال نیز با نزدیكی به نوروز شور سفر دوباره جانی دوباره می‌گیرد و ما برای تكاندن خستگی یك ساله راهها و جاده‌ها را از پاشنه در می‌كنیم تا به جایی برسیم و در آن تعطیلات خاطره انگیزی را تجربه كنیم.

فارس :‌ کاروانسرای عباسی ایزدخواست با 400 سال قدمت

کاروانسرای عباسی ایزدخواست از بناهای تاریخی و گردشگری در قسمت شرقی قلعه باستانی این شهر قرار دارد.

این کاروانسرا با قدمت حدود 400 سال به دستور شاه عباس اول ساخته شد و از نظر معماری ، زیبایی ، استحکام و وسعت از کاروانسراهای نمونه و کم‌نظیر به شمار می‌ رود.

کاروانسرای عباسی با زیربنای هزار و 800 مترمربع در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع به صورت چهار ضلعی با بیش از20 اتاق و انبارهای بزرگ ساخته شده است.

در قسمت ورودی کاروانسرا ، درب ورودی با ارتفاع 10 متر قرارگرفته است که در سر در ان ، کتیبه کاشی ‌کاری شده‌ای با زمینه آبی رنگ وجود دارد.در ساخت کاروانسرای عباسی ایزد خواست مصالح سنگ ، گل رس ، آهک ، گچ و آجرهایی معروف به نظامی به کار رفته است.

کاروانسرای عباسی

همچنین موزه تاریخی طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز از جمله مکانهای دیدنی این شهر است.این موزه در سال 1359 بمنظور افزایش سطح دانش عمومی در خصوص عالم خلقت و شناخت ارزشهای وجودی گیاهان و جانوران، کانیها و فسلیها در زندگی انسان و محیط زیست، تأسیس شد.

کاروانسرای عباسی

در بخش جانوری این موزه بیش از800 نمونه از گروه بی‌مهرگان از جمله اسفنج‌ها، مرجان‌ ها ، کرم ‌ها ، صدف‌ ها ، بندپایان ، خارپوستان و از گروه مهره ‌داران نیز انواع ماهی‌ ها ، خزندگان ، پرندگان و پستانداران در معرض دید عموم گذاشته شده است.نمونه‌ های جالب و دیدنی ازجمله حیوانات و انسان های عجیب‌الخلقه از دیگر جلوه‌های موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز است.

مریوان ؛ شهری با جاذبه های طبیعی و تجاری

شهرستان مرزی مریوان با جاذبه های طبیعی ، گردشگری و تجاری هر سال در تعطیلات نوروز صدها هزار مسافر را به سوی خود جلب می کند.

طبیعت زیبا و بکر مریوان به ویژه دریاچه زیبای زریوار از مهمترین جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهرستان است .

همچنین مجاورت مریوان با کشور عراق و وجود مرز رسمی باشماق در این منطقه ، دسترسی مستقیم به کالاهای مورد نیاز را برای مسافران این شهرستان فراهم کرده است. این مرز مشترک موجب رونق اقتصادی ، تجاری و صنعت گردشگری این شهرستان شده است.

مریوان

دریاچه زریوار با چشمه های جوشان ؛ مریوان

در بین جاذبه های فراوان این استان ، زریوار به عنوان بزرگترین چشمه اب شیرین دنیا از زیبایی خاصی برخوردار است و چون نگینی بر انگشتر پهن دشت مریوان در غرب ایران می درخشد.

دریاچه بی مانند زریوار هم با 700 هکتار وسعت و عمق متوسط 5 متر ، در 3 کیلومتری غرب مریوان ، در دامنه های کوههای منطقه ای موسوم به اورامانات واقع شده است که با اب زلال و طبیعت آرامَـش ، مامنی مناسب برای مشتاقان سیر و سفر از سراسر میهن اسلامیمان است.

یکی از نکات جالب درباره دریاچه زریوار مریوان این است که هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد و آب آن از چشمه های جوشان کف دریاچه تامین می شود.

اطراف این دریاچه را ارتفاعات پوشیده از جنگل ، قلل مرتفع و تالاب هایی به شعاع یک کیلومتر احاطه کرده است. زریوار یکی از مناسبترین زیستگاه ها برای گونه های مختلف پرندگان ، جانوران و دو زیستیان بومی و مهاجر است.

مرغابی ، غاز، اردک ، پلیکان ، فلامینگو ، انرود ، فوتکا و کاکلی ، لک لک سفید ، سگ آبی ، مارآبی و گراز وحشی از جمله پرندگان و جانورانی هستند که منطقه زریوار را به عنوان زیستگاه خود برگزیده اند.

دریاچه زریوار

زیبایی های شگفت انگیز طبیعی ، کوههای جنگلی ، نیزارهای بدیع ، زریوار را به مرکز سیاحتی وگردشگری درکردستان تبدیل کرده است به طوری که هر سال به ویژه در فصل بهار ، هزاران نفر از مناطق کشور برای دیدن جاذبه های منحصر به فرد شهرستان مریوان سفر می کنند.

برای پذیرایی بهتر و بلند مدت از مشتاقان زریوار در قسمتهای مختلف حاشیه دریاچه امکانات رفاهی و اقامتی مناسبی ایجاد شده است.

اهواز ؛ معرفی زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل نیایشگاهی است که در زمان عیلامی ها برای ستایش ایزد / الهه نگهبان شهر شوش ساخته شده است.این نیایشگاه به دستور اونتاش گال پادشاه بزرگ عیلامیان در سال هزار و 250 پس از میلاد مسیح در 45 کیلومتری جنوب شهر شوش در نزدیکی منطقه باستانی هفت تپه می باشد.

چغازنبیل که نام باستانی این بنا بشمار می‌آید، واژه‌ای محلی و مرکب از دو واژه چُغا (به معنای تپه در زبان لری) و زنبیل است که اشاره ای است به مکان معبد که سابقا تپه بوده و آن را به زنبیل واژگون تشبیه می‌کردند. این مکان نزد باستانشناسان به دور-اونتَش معروف است که به معنای دژِ اونتش است بنای چغازنبیل در میانه این شهر واقع شده است و مرتفع‌ترین بخش آن است.

زیگورات چغازنبیل

بلندی آغازین این بنا پنجاه و دو متر بوده است که امروزه ارتفاع آن 25 متر و تنها دو طبقه و نیم از آن باقی مانده است.

این بنا در حمله سپاه خونریز آشور بانیپال به همراه تمدن عیلامی ویران شد. قرنهای متمادی این بنا در زیر خاک به شکل زنبیلی واژگون مدفون بود تا اینکه به دست رومن گیرشمن فرانسوی در زمان پهلوی دوم از آن خاکبرداری گردید. گرچه خاکبرداری از این بنای محدب متقارن واقع شده در دل دشت صاف موجب تکمیل دانش دنیا نسبت به پیشینه باستانی ایرانیان گردید اما پس از گذشت حدود پنجاه سال از این کشف، دست عوامل فرساینده طبیعی و بی دفاع گذاشتن این بنا در برابر آنها آسیبهای فراوانی را به این بنای خشتی - گلی وارد کرده و خصوصا باقیمانده طبقات بالایی را نیز دچار فرسایش شدید کرده است.این سازه در سال هزارو 975 در فهرست میراث جهانی یونسکو جای‌گرفت.

معبد هندوها از آثار تاریخی بندرعباس

معبد هندوها با الهام از معماری هندی در سال 1267 هجری شمسی بدست تاجران هندی در شهر بندرعباس ساخته شد.

سنگ ساروج ، گچ و سنگ مرجانی مهمترین مصالح بکاررفته در ساخت این معبد است.این معبد دارای گنبدی منحصر به فرد است که از هر 4 طرف 16 مقرنس دارد و همه آنها مایل به مقرنس واحد که در بالاترین قسمت گنبد است،هستند.

در اطراف این گنبد چهارگوش حجره هایی واقع شده که گفته می شود خلوت گاه و محل انجام مراسم مذهبی هندوها بوده است.بزرگترین سالن این معبد سالنی است که در قسمت شرقی آن واقع شده که به عنوان محل اجتماعات استفاده می شده است.

معبدهندوها

معبد هندوها در وسط شهر بندرعباس و در کنار بازار روز واقع شده و در طول سال به ویژه در ایام عید نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

تخت سلیمان تکاب

مجموعه فرهنگی – تاریخی تخت سلیمان تکاب هر ساله پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است .

این مجموعه فرهنگی – تاریخی به مساحت صد و 24 هزارمتر مربع که در ادوار مختلف محل سکونت مادها ، اشکانیان ، ساسانیان و مغولها بوده است به روایتی محل تولد زرتشت پیامبر می باشد .

قلعه تاریخی تخت سلیمان بازمانده از دوره ساسانیان با بخش های مختلفی همچون آتشکده آذر گشسب به عنوان یکی از مهمترین آتشکده های دوره ساسانی ، آتشکده شاهی و جنگ آوران ، ایوان خسرو ، معبد آناهیتا ، آتشگاه های کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از بناهای مهم تاریخی جهان به شمار می رود .

مجموعه باستانی تخت سلیمان قبل از اسلام به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی ، مذهبی ، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان به شمار می رفت اما در سال 624 میلادی و در حمله هراکلیوس ، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد .

بکارگیری سنگ های تراشدار و آجرهای بزرگ در ساخت این بنای تاریخی و واقع شدن دریاچه عجیب و همیشه جوشانی به عمق 112 متر در وسط این مجموعه جلوه زیبا و خاصی به این مکان تاریخی بخشیده است .

تخت سلیمان

درجه حرارت آب این دریاچه در تابستان و زمستان یکسان و در حدود 21 درجه است و همین موضوع ثابت می کند که آب آن از سفره ای زیر زمینی در عمق بسیار زیاد تامین می شود .

این مکان تاریخی در زمان ایلخانیان و در دوره حکمرانی آقاخان در قرن هفتم هجری به عنوان تفرجگاه تابستانی مورد استفاده قرار گرفت .این حکمران مغول با احداث بناهای مختلفی همچون سالن شورا ، ایوان شرقی و ساختمان های 8 و 12 ضلعی یکبار دیگر جان تازه ای به مجموعه تاریخی تخت سلیمان تکاب بخشید.

حمام چهار فصل اراک ، جلوه ای از معماری ایرانی

در استان مرکزى 6 موزه مردم شناسى وجود دارد که قدیمى ترین آن ها ، موزه چهار فصل اراک است. حمام چهار فصل در عهد قاجاریه به همت حاج محمد ابراهیم خوانسارى بنا و اکنون به گنجینه تبدیل شده است.

این حمام از گرمخانه ، سربینه (رختکن) ، حجره هاى متعدد ، حمام هاى زنانه ، مردانه و اقلیت هاى مذهبى تشکیل شده است.

این حمام به دلیل تزئین سربینه آن با کاشى هاى زیبا و رنگارنگ چهار فصل سال ، چهار فصل نامیده مى شود.

بخش سربنیه حمام با 8 ستون و گنبد رفیع آن وکاشى هاى رنگارنگ وگچبرى هاى چشم نواز و نقاشى هاى تاریخى و طرح هاى اسلیمى اش ، هر بیننده اى را به خود مجذوب مى کند.

هم اکنون در این گنجینه ارزشمند ، اش یاى تاریخى مانند ظروف وکاسه هاى سفالى ، سکه هاى دوره هاى مختلف تاریخى ، عقدنامه هاى دوره قاجار ، کتاب ها و نسخه هاى خطى ، ظروف مسى و قلمزنى ، اسباب قدیمى حمام ، خمره هاى سفالى ، لوازم ریسندگى ، بخشى از محراب تاریخى و ارزشمند مسجد جامع ساوه و لوازم ریسندگى و بافت فرش نگهدارى مى شود.

علاقه مندان در تعطیلات نوروز مى توانند از گنجینه چهارفصل اراک بازدید کنند.

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی