تبیان، دستیار زندگی
جامعه اسلامی که دارای ولایت است؛ یعنی همه اجزای آن به یکدیگر و به آن محور، یعنی ولیّ متصل است. و لازمه این اتصال این است که جامعه اسلامی در درون خود متحد بوده و در بیرون نیز اجزای مساعد با خود را جذب می‌کند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وحدت اسلامی؛ راهکارها و آسیبها

وحدت

جامعه اسلامی که دارای ولایت است؛ یعنی همه اجزای آن به یکدیگر و به آن محور، یعنی ولیّ متصل است. و لازمه این  اتصال این است که جامعه اسلامی در درون خود متحد بوده و در بیرون نیز اجزای مساعد با خود را جذب می‌کند

پیام هفته وحدت

هفته وحدت، یادگار پیر فرزانه انقلاب، حضرت امام خمینی رحمه الله است. پیام هفته وحدت این است که مسلمانان همه با هم برادرند.

پیام گران سنگ هفته وحدت این است که بدانیم پافشاری بر تاریخ، قشری گری است و بها دادن به اختلافات ظاهری، سطحی نگری. باید میراث نبوت را پاس داریم تا به قهقرای جهل و ظلمت سقوط نکنیم.

پیام هفته وحدت این است که با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات پیامبر خدا و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه افکنی بیگانگان بگیریم.

پیام هفته وحدت این است که در سایه قرآن و سنت و سیره رسول اکرم صلی الله علیه و آله، وحدت و یک رنگی خود را حفظ کنیم. در سایه امامت و ولایت، صراط مستقیم جمهوری اسلامی را بپیماییم و جز در مقابل خدا و رسولش برای کسی سر خَم نکنیم.

وحدت از منظر مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری، مبانی فلسفی وحدت را این گونه بیان فرموده است: «بنای توحید ـ که مبنای فکری و اعتقادی و اجتماعی و عملی ماست ـ در وحدت است.... در جامعه‌ای که بر مبنای شرک بنا شده باشد، طبقات انسان هم جدا و بیگانه از یکدیگر است. در جامعه توحیدی، که وقتی مبدأ و صاحب هستی و سلطان عالم وجود و حیّ و قیّوم و قاهری که همه حرکات و پدیده‌های عالم، مرهون اراده و قدرت او می‌باشد، یکی است، انسانها با یکدیگر خویشاوندند؛ چون به آن خدا وصلند، به یک جا متصلند و از یک جا مدد و کمک می‌گیرند.

ولایت هم معنایش همین است. ولایت، یعنی پیوند و ارتباط تنگاتنگ و مستحکم و غیرقابل انفصال و انفکاک. جامعه اسلامی که دارای ولایت است؛ یعنی همه اجزای آن به یکدیگر و به آن محور و مرکز این جامعه، یعنی ولیّ متصل است. لازمه همین ارتباط و اتصال است که جامعه اسلامی در درون خود یکی است و متحد و متصل به هم است و در بیرون نیز اجزای مساعد با خود را جذب می‌کند».

تقریب عملی، یعنی همکاری مسلمانان با یکدیگر، منهای احساس جدایی عقیدتی و فرقه‌ای

اما چگونه متحد شویم

1- تشکیل جبهه متحد اسلامی

بدون تردید یکی از راه کارهای مهم در پیروزی بر مشکلات جهان اسلام و نیل به استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، تشکیل جبهه متحد اسلامی است. مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه‌ای در این باره می‌فرماید: «باید مسلمانان جهان با هم متحد شوند و با هم دشمنی نکنند [و] محور همه، کتاب خدا و سنت نبی اکرم و شریعت اسلام باشد. مسلمانان باید شالوده زندگی خود را بر اسلام و قرآن استوار نمایند تا در تمام ادوار زندگی موفق باشند. هر گاه در طول تاریخ، مسلمانان با هم متحد بودند و یکپارچگی و وحدت کلمه داشتند و حول محور اسلام و قرآن عمل کردند، حیله‌های دشمنان تأثیری در کار آنها نداشته است و تمام توطئه‌های استکبار را خنثی کرده‌اند».

وحدت
2- جلوگیری از نشر آثار تفرقه انگیز

یکی از راه کارهای گسترش وحدت اسلامی در میان مسلمانان، جلوگیری از نشر آثار تفرقه انگیز در محیط اسلامی است. مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه‌ای در این باره می‌فرماید: «یکی از کارهایی که باید انجام بگیرد، جلوگیری از نشر آثار تفرقه انگیز است؛ چه در محیط شیعی [و] چه در محیط سنی. الان برای ایجاد بغض و کینه، آثاری نوشته می‌شود و پولهایی هم خرج می‌شود. اگر بتوانیم، باید جلو اینها را بگیریم. برای من کتابهای متعددی از نقاط مختلف عالم می‌رسد که پیداست اصلاً سعی افرادی بر این بوده که این کتابها، برای ایجاد کینه و کدورت و بغض و نگرانی نوشته شود».

3- تقریب عملی

بدون شک تحقق موفقیت مسلمانان، در گرو انسجام و هم بستگی اجتماعی آنان است. اگر مسلمانان متفرق باشند، وعده‌های الهی و امدادهای غیبی نصیب‌شان نخواهد شد. بنابراین، امدادها و کمک های الهی در صورتی نصیب جوامع اسلامی می‌شود که امت اسلامی، تحت لوای قرآن و سنت نیکوی رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سیره پاک معصومان علیهم السلام، به وحدت عملی دست یابند.

مقام معظم رهبری، در این زمینه چنین فرموده است: «تقریب عملی، یعنی همکاری مسلمین با یکدیگر، منهای احساس جدایی عقیدتی و فرقه‌ای. ما در میان خودمان و در جوامع دیگر به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مکرر این را دیده‌ایم که برادران شیعه و سنی کنار هم می‌نشینند و در مسایل علمی و سیاسی و مسایل مربوط به سرنوشت اسلام، طوری با هم تبادل نظر می‌کنند که اصلاً به یادشان نیست که این مذهبش چیست و آن مذهبش چیست؟ در بسیاری از معاشراتمان با اصحاب مذاهب مختلف این را دیده‌ایم».

وجود تفرقه و اختلاف، قوی‌ترین حاصل اقتدار اسلام، یعنی اخوّت دینی و اتحاد بین ملل مسلمان را از میان می‌برد

مسلمانان از کجا می‌خورند؟

1- آسیب شناسی امام خمینی رحمه الله

حضرت امام خمینی رحمه الله پیوسته در راه شناخت آسیبهای جوامع اسلامی و راه کارهای مبارزه با آن، هشدار می‌داد. ایشان یکی از آسیب‌های جدی مسلمانان را «اختلاف» می‌دانست و معتقد بود که این اختلاف ها، هم منشأ داخلی و هم منشأ خارجی دارد. آن حضرت در یکی از سخنان خود در این باره فرمود: «با انحراف اسلام از مسیر اصلی خود و غرض ورزی دشمنان داخلی و خارجی و وجود تفرقه و اختلاف، قوی‌ترین حاصل اقتدار اسلام، یعنی اخوّت دینی و اتحاد بین ملل مسلمان، به تدریج از میان رفت».

2- آسیب شناسی آیت الله خامنه‌ای

یکی از آسیب های جدّی جوامع اسلامی در شرایط فعلی، اختلاف‌های مذهبی است. مقام معظم رهبری، حضرت آیت اللّه خامنه‌ای در این باره می‌فرماید: «حقاً وضع مسلمین از لحاظ تضادها و اختلافات مذهبی، تأسف انگیز است. بسیاری از توانایی‌های علمی و فکری مسلمین در طول تاریخ، صرف تعارض با یکدیگر شده است... تا آن جایی که من یادم می‌آید، درگیریها و تعارضات و جنگ های مذهبی بین مسلمین، به وسیله قدرتمندان هدایت شده است.

از زمان بنی عباس تا زمانهای بعد، همواره دست هایی، طرفداران عقاید مختلف اسلامی را به جان هم انداختند. اگر این دستها نبود، آنها با هم سال ها در صلح و آرامش زندگی می‌کردند و هیچ مشکلی نداشتند. در زمان حاضر، برای این که مسلمین با هم متحد و متّفق نباشند و علیه هم کار کنند، تلاش های مضاعفی انجام می‌گیرد. این تلاش ها به خصوص در وقتی تشدید پیدا کرده که نیاز مسلمین به وحدت، بیش از همیشه است».

تنظیم: گروه دین و اندیشه تبیان - عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.