تبیان، دستیار زندگی
برای عده بسیاری از مردم این سوال مطرح است که «تا وقتی من می‏توانم با خدا به طور مستقیم حرف بزنم و حاجت‏های شرعی خود را بی‏واسطه با او در میان بگذارم، چه لزومی دارد که ائمه را واسطه قرار دهم؟» طلب دعا یا مغفرت با واسطه یا بی‏واسطه با یکدیگر منافاتی ندار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبنای قرآنی توسل به اهل بیت‏علیه‏السلام چیست؟

توسل

برای عده بسیاری از مردم این سوال مطرح است که «تا وقتی من می‏توانم با خدا به طور مستقیم حرف بزنم و حاجت‏های شرعی خود را بی‏واسطه با او در میان بگذارم، چه لزومی دارد که ائمه را واسطه قرار دهم؟»

طلب دعا یا مغفرت با واسطه یا بی‏واسطه با یکدیگر منافاتی ندارد اما آنچه از آداب و تربیت اسلامی به نظر می‏رسد، «توسل» عامل سرعت بخشی است که امید استجابت دعا را افزایش می‏دهد. در تبیین و روشن شدن این موضوع، شاهد و دلیل بهتری از کلام خداوند وجود ندارد.

در آیه 35 از سوره مبارکه «مائده» آمده است: « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ ‏/ ای کسانی که ایمان آورده‏اید از او (در انجام معاصی و محرمات) بپرهیزید و به سویش با «وسیله» راه یابید.

نقش وسیله یا واسطه در شناخت خدا و رسیدن به او به هر شکل به خوبی از این آیه استنباط می‏شود توسل هم در لغت همان وسیله یافتن است.

در آیه 64 سوره مبارکه «نساء» هم آمده است: « وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا »؛ ای پیامبر صلی‏الله علیه واله وسلم ؛ اگر آنها هنگامی که خود ستم کردند (یعنی مرتکب گناه شدند) به سراغ تو می‏آمدند و از خداوند طلب بخشش می‏کردند و تو هم برای آنها طلب بخشش می‏کردی، خداوند را توبه‏پذیر و مهربان می‏یافتند».

از این آیه هم وسیله قرار دادن پیامبر (صلی‏الله علیه واله وسلم) یا اصطلاحا متوسل شدن به ایشان برای طلب عفو و بخشش از خداوند استنباط می‏شود. مثالی واضح‏تر هم در آیات 97 و 98 سوره مبارکه «یوسف» هست که صراحتا در آن به نقش توسل اشاره شده است. آنجا خداوند فرموده: «قَالُوا یا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِینَ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّی إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ / برادران خطا کار یوسف علیه‏السلام به پدرشان یعقوب عرض کردند ای پدر ما! از گناهان ما طلب بخشایش [از خداوند] کن که ما خطا کار بودیم. [حضرت یعقوب (علیه‏السلام)] فرمود به زودی برای شما از پروردگار طلب بخشش وعفو می‏کنیم که او آمرزیده و مهربان است». پس با توجه به مواردی که از کلام خداوند به عنوان شاهد و دلیل آوردیم، اثبات می‏شود که توسل به امام زمان (عجل‏الله تعالی و فرجه) مبنای توحیدی و الهی دارد؛ بلکه این امر موجب سرعت بخشی بیشتر در استجابت دعا یا مغفرت برای ماست.

سید مرتضی میرسراجی، مجله قرآنی آیه


تنظیم: شکوری_کارشناس بخش قرآن