تبیان، دستیار زندگی
روش مكتب سامراء شاگرد را به جاى درس رفتن مكرر و انباشتن كتب و صرف سالیان عمر و شنیدن و نوشتن او را به تتبع و تفكر وا مى داشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظام آموزشی حوزه سامراء
سامراء

روش مكتب سامراء شاگرد را به جاى درس رفتن مكرر و انباشتن كتب و صرف ساليان عمر و شنيدن و نوشتن او را به تتبع و تفكر وا مى داشت

قسمت دوم

5.انصاف در بحث

در بحث و مناظره و تدريس باانصاف بود.اگر مطلبى را از شاگردانش مى شنيد كه از اتقان و استدلال درست برخوردار بود گر چه برخلاف نظرش بود با كمال صراحت و به آسانى مى پذيرفت .

روزى آخوند در مجلس درس استاد خود در سامراء بر نظراستاد ايراد كرد و از خود نظرى ديگر بيان داشت .استاد دلائل شاگرد خود را رد كرد و باز دليل آورد.اين مطلب دو سه بار تكرار شد. چون كار مباحثه و مناظره بالا گرفت محمدكاظم به عنوان احترام استاد سكوت كرد. فردا هنگامى كه ميرزا بر منبر جلوس فرمود قبل از شروع درس گفت : در مورد مساله ديروز حق با جناب آخوند بود و نظرايشان درست است .

نظير اين قضيه را در مباحثه ميرزا با يكى از شاگردان مرحوم شيخ انصارى مشاده مى كنيم مسلما اين مطلب در پرورش شاگردان و گسيل آنان به انصاف و حق پذيرى بسيار موثر بوده است .

6. طرح مباحث اساسى

ميرزا در سامراء فقط مطالب مهم و اساسى را بحث مى كرد. مطالب روشن و آسان را به شاگردان واگذار مى كرد كه خود تحقيق كنند و به درك آن نائل آيند.از طرف ديگر روشن است كه استعدادها مساوى نبوده و همگان نمى تواننداز اين روش بهره بگيرند. در نتيجه براى فهم مطالب شاگردان ميرزا مى بايست روش زير را دنبال كنند:

پيش مطالعه و تحقيق انفرادى و بررسى آراء و انظار قبل از حضور در درس كه خوداين مطلب در پرورش استعدادها و وادار شدن افراد به تحقيق و تتبع بسيار موثراست .

صاحب الذريعه مى نويسد:

[در هنگام تدريس كتابهايى از فقه فقط به مسائل بسيار مشكل آن مى پرداخت و از گريز به ديگر بحثها خوددارى مى نمود. بدين جهت از درس او فقط كسى بهره مى گرفت كه با بررسيهاى قبلى دراطراف موضوع فقهى احاطه به نظريات و دلائل پيدا كرده و تنها حل معضلات و شكافته شدن حقايق امور برايش باقى مانده باشد] .

7.استادپرورى و رشد شاگردان

براى آماده شدن اشخاص ضعيف واستفاده آنان از درس ميرزا شاگردان مبرز ميرزا براى ديگران حوزه هاى درس تشكيل داده و به تقويت ديگران مى پرداختند. پس از شروع درس ميرزا همگى اعم از شاگرد و استاد در درس ميرزا حاضر مى شدند.آقا بزرگ مى نويسد:

[ ازانفاس پر بركت ميرزا اين هر دو (ميرزاى دوم و سيدمحمد اصفهانى )از بزرگترين شاگردان وى بلكه ازاركان درس او گرديدند. هر كدام نيز مجلس درسى داشتند كه جمعى ازافاضل شاگردان ميرزا در آن شركت مى كردند] .

يكى از شاهدان مى گويد:

[ هر يك از آنان (بزرگان شاگردان ميرزا) حوزه درسى دارند كه طلاب در آن حوزه ها استفاده مى نمايند و در محضر تدريس ميرزا كه در سال چند ماه دايراست مدرسين و متدرسين همه حاضر مى گردند]  .

اين سيره آثار بسيارى در پى داشت از جمله :

1- تقويت شاگردان ضعيف و رشد آنان .

2- تربيت مدرس براى حوزه ها.

3- تجليل ازاعاظم و شناساندن آنان به مردم .

اين روش را مرحوم خراسانى در نجف به اجراء گذاشت و پس از آن مرحوم آيه الله بروجردى در تلاش بود كه به اين شيوه در حوزه قم جامه عمل پوشد كه موفق نشد.

مرحوم آيه الله بروجردى اصرار داشته شيوه تدريس مرحوم آخوند خراسانى صاحب كفايه را پياده كنند. شيوه تدريس محقق خراسانى اين بود كه : برخى از شاگردان زبده درسها را تقرير مى كرده اند و حوزه ها كوچكترين تشكيل مى داده اند تا درس براى بقيه شاگردان كه ضعيف ترند با طرح اشكال و پاسخ آن پخته شود ولى اين شيوه در قم عملى نشد.

8. تشويق به تقرير و پژوهش :

تقرير يعنى نوشتن درس استاد از ديرباز در حوزه ها معمول بوده است .

[ اولين كسى كه به اين كاراقدام كرد صاحب مفتاح الكرامه بود كه درس استادش مرحوم بحرالعلوم طباطبايى پيرامون وافى را تقرير و تاليف كرد]  .

سر درس همه دانش پژوهان گوش فرا مى داده اند بعداز درس شاگردان زبده و قوى براى اين كه مطالب درس پخته و روشن شود درس را تشريح و تقرير مى كردند و آن گاه توسط گوينده يا فرد ديگر نوشته مى شد.اين روش كه در فهم و محفوظ ماندن مطالب درسى بسيار موثر بود مورد تشويق ميرزا بود. ميرزا به نوشته هاى شاگردان اهميت مى داد و بهترين تقرير را در حضور ديگران معرفى مى كرد.از جمله :

[ميرزا حبيب الله مشهدى از مقررين درس ميرزا در سامراء بود كه تقريرات خود را بر ميرزا عرضه كرد. مجدد آنها را بر ديگر تقريرات ترجيح داد و در منبر به آن تصريح كرد] 31 .

مرحوم آيه الله بروجردى كه به يك واسطه شاگرد مكتب سامراءاست نيزاين روش را دنبال مى كرد. روش مكتب سامراء شاگرد را به جاى درس رفتن مكرر و انباشتن كتب و صرف ساليان عمر و شنيدن و نوشتن او را به تتبع و تفكر وا مى داشت 9.احياى روحيه استنباط و پرهيزاز تطويلهاى بى ثمر

درس ميرزا در عين تتبع و تحقيق به مسائل بسيار ضرورى اختصاص داشت .وى عمر طلاب راارزشمندتراز آن مى دانست كه سالهاى طولانى صرف مباحثى ازاصو گردد كه ثمره چندانى ندارد واستعدادهاى بى كران عاشقان تحصيل و تفقه در لابه لاى اشكالات واهى و غير مثمرثمر نابود شود.

ميرزا وصيت استادش شيخ انصارى را جامه عمل پوشيد:

جناب شيخ دراواخر حياتش از من خواست در كتاب رسائل او تجديد نظر كرده و آن را تنقيح كنم . با وجودى كه ايشان چند بار تكرار كرد ولى من به لحاظ احترام به استاد از قبول اين امر امتناع ورزيدم  .تبیان


منبع:فصلنامه حوزه                                     تنظیم:نقدی-حوزه علمیه تبیان