تبیان، دستیار زندگی
ه عنوان مثال در موضوع هسته ای، با وجود حجم بالای دروغ، جنجال و فشار بر ضد نظام اسلامی، كشورهای قدرتمند دنیا، نتوانستند به اهداف خود برسند، كه این موضوع بیانگر استحكام عظیم بنیانها و بنیه قوی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ما ضد سلطه ایم

مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی امروز در دیدار وزیر امور خارجه، مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور، انقلاب اسلامی را پدید آورنده یك منطق و سیاست نو در عرصه روابط بین المللی، با عنوان «سیاست تعاملی ضدنظام سلطه» دانستند و تأكید كردند: وظیفه سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران، بكارگیری دیپلماسی كیفی، قوی و كارآمد برای پیشبرد «سیاست ضد نظام سلطه» است كه لازمه آن نیز ایستادگی منطقی بر اصول انقلاب و مبانی شرعی و رودربایستی نداشتن نسبت به این اصول و مبانی است.

ایشان با تأكید بر اینكه اجرای عملی «سیاست ضدنظام سلطه» منحصر به جمهوری اسلامی ایران است، افزودند: در نظام سلطه دو طرف وجود دارند كه یكی سلطه گر و دیگری سلطه پذیر است اما جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا صراحتاً اعلام كرد، سلطه گر نیست و سلطه هیچ كشوری را هم نمی پذیرد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نو بودن «سیاست ضد نظام سلطه» در جهان و استقبال دولتها، شخصیت ها و روشنفكران از این منطق جدید در عرصه روابط بین المللی، خاطرنشان كردند: سیاست ضد نظام سلطه دارای عقبه و پشتوانه های مستحكم استراتژیكی است كه یكی از آنها پشتوانه عظیم مردمی انقلاب اسلامی است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر اینكه برخلاف برخی انقلاب ها، حركت توفنده مردم از روز اول انقلاب اسلامی تاكنون كاسته نشده است، افزودند: در كدام كشور سراغ دارید كه بعد از گذشت 31 سال، حضور مردم در مراسم سالگرد انقلاب، نه فقط كاهش نیابد، بلكه افزایش چشمگیر داشته باشد و این پشتوانه حضور مردمی، موضوع بسیار مهمی است كه مخصوص جمهوری اسلامی ایران است.

ایشان پیشرفتهای خیره كننده علمی و فناوری دانشمندان جوان ایرانی را یكی دیگر از پشتوانه های راهبردی سیاست ضد نظام سلطه برشمردند و خاطرنشان كردند: یكی دیگر از این پشتوانه ها، حضور مردمی كم نظیر در انتخابات به عنوان مظهر عالی مردم سالاری است كه نه تنها كم نشده بلكه افزایش نیز یافته است.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا صراحتاً اعلام كرد، سلطه گر نیست و سلطه هیچ كشوری را هم نمی پذیرد.سیاست ضد نظام سلطه دارای عقبه و پشتوانه های مستحكم استراتژیكی است كه یكی از آنها پشتوانه عظیم مردمی انقلاب اسلامی است

حضرت آیت الله خامنه ای، حجم عظیم آبادانی و كارهای عمرانی در كشور در دولتهای مختلف، و فعالیتهای گسترده اجتماعی را از دیگر پشتوانه های راهبردی سیاست ضد نظام سلطه دانستند و تأكید كردند: همه این عقبه های استراتژیك، روحیه بخش، و زمینه ساز اعتماد به نفس نماینده جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور است تا با اتكاء بر آنها سیاست جدید و نو ضد نظام سلطه را بر پایه سه اصل عزت، حكمت، و مصلحت به پیش ببرد.

ایشان استفاده از قوت دیپلماسی را برای پیشبرد این سیاست، بسیار مهم ارزیابی كردند و افزودند: قدرت و تأثیرگذاری دیپلماسی از قدرت نظامی، تبلیغاتی و پول كمتر نیست و حتی در موارد متعددی بیشتر است ، بنابراین باید برای اجرای سیاست ضد نظام سلطه از دیپلماسی قوی و كارآمدی كه مبتنی بر منطق ، عقل و روح اعتماد به نفس است ،استفاده كرد.

رهبر انقلاب اسلامی لازمه دیپلماسی قوی و كار آمد را در درجه اول اعتقاد كامل به مبانی شرعی، و اصول و اندیشه های انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان كردند:در عرصه دیپلماسی باید با اعتماد به نفس ملی و بدون هیچگونه رودربایستی در پا فشاری بر اصولِ انقلابی و مبانی دینی عمل كرد.

حضرت آیت الله خامنه ای ، ایستادگی بر اصول انقلابی و مبانی شرعی را نقطه قوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی دانستند و تاكید كردند: این ایستادگی همراه با منطق ،نشان دهنده استحكام است و طرف مقابل را وادار به احترام و خضوع خواهد كرد.

مقام معظم رهبری

ایشان با اشاره به برخی تصورات غلط در سالهای گذشته مبنی بر لزوم استفاده از مفاهیم، روشها و تشریفات مورد نظر غربیها، برای همرنگ شدن و نزدیكی با آنها افزودند: این عده تصور می كردند با تكرار مفاهیم غربیها و تسلیم در برابر آنها، جایگاه و منزلت ما ارتقا پیدا می كند در حالیكه سخنان و مفاهیم غربی ها كهنه و مربوط به دویست سال قبل است اما سخن و سیاست جمهوری اسلامی ایران، سخنی نو و تأثیرگذار است.

رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از اقدامات انجام گرفته در وزارت امور خارجه، به موفقیتهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی و در مقابله با چالش های بین المللی اشاره كردند و افزودند: به عنوان مثال در موضوع هسته ای، با وجود حجم بالای دروغ، جنجال و فشار بر ضد نظام اسلامی، كشورهای قدرتمند دنیا، نتوانستند به اهداف خود برسند، كه این موضوع بیانگر استحكام عظیم بنیانها و بنیه قوی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا اعلام كرده است كه بدنبال دستیابی به توانایی علمی و فناوری در زمینه هسته ای بمنظور بهره گیری از آن در تأمین نیازهای صلح آمیز از جمله انرژی است.

ایشان افزودند: تبلیغات و جنجال سازیهای برخی كشورهای غربی از جمله امریكا، انگلیس و همچنین صهیونیستها، در این زمینه كاملاً دروغ است و خود آنها نیز می دانند كه دروغ می گویند و اینگونه مخالفتها به ضرر آنها تمام خواهد شد.

در موضوع هسته ای، با وجود حجم بالای دروغ، جنجال و فشار بر ضد نظام اسلامی، كشورهای قدرتمند دنیا، نتوانستند به اهداف خود برسند، كه این موضوع بیانگر استحكام عظیم بنیانها و بنیه قوی نظام جمهوری اسلامی ایران است

رهبر انقلاب اسلامی تأكید كردند با وجود همه این فشارها، جمهوری اسلامی ایران در زمینه فناوری هسته ای پیشرفتهای زیادی داشته است و تا هر جا هم كه لازم باشد، پیشرفت خواهد كرد تا در این عرصه علمی و فناوری به خودكفایی برسد.

حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از عملكرد آژانس بین المللی انرژی اتمی افزودند: برخی اقدامات و گزارشهای آژانس، نشان دهنده عدم استقلال این سازمان بین المللی است.

ایشان تأكید كردند: آژانس بین المللی انرژی اتمی نباید تحت تأثیر امریكا و برخی كشورها باشد زیرا اینگونه اقدامات یك جانبه، اطمینان به آژانس و سازمان ملل متحد را از بین می برد و برای آبرو و حیثیت این مجامع بین المللی نیز بسیار بد است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه اساس كار در وزارت امور خارجه، پیشبرد سیاست

ضد نظام سلطه و تأثیرگذاری بر روابط بین المللی با استفاده از دیپلماسی قوی است، تأكید كردند: باید دیپلماسی كیفی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و هر دیدار و یا سخن در عرصه دیپلماسی، كاملاً سنجیده و مبتنی بر پیش بینی های صحیح باشد.

مقام معظم رهبری

حضرت ایت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود آشنایی با ظرایف فن پیچیده دیپلماسی و مذاكره را برای دیپلماتهای كشور، مهم خواندند و افزودند: دیپلماسی عمومی از ابتكارات جمهوری اسلامی ایران است و باید توجه بیشتری به آن شود.

ایشان همچنین ارتباط تأثیرگذار با ایرانیان خارج از كشور را مورد تأكید قرار دادند.

در ابتدای این دیدار آقای متكی وزیر امور خارجه در سخنانی دستور كار نشست امسال سفرا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از كشور را «تغییر در مدیریت جهانی، دیپلماسی عدالت محور» بیان كرد و گفت: تحكیم جایگاه ایران در معادلات سیاسی و اقتصادی منطقه، تأمین امنیت و منافع ملی، تقویت روح همبستگی اسلامی، دفاع از مقاومت در فلسطین و لبنان، و مقابله با سلطه طلبی و دخالت قدرتها از جمله شاخص های سیاست خارجی است.

وزیر امور خارجه همچنین گزارشی از عملكرد وزارت امور خارجه در حوزه های منطقه ای، مشترك المنافع، آسیا، آفریقا، امریكای لاتین، و اروپا بیان و تأكید كرد: در همه این حوزه ها تلاش شده است تا با تفكیك و بازشناسی مواضع، روابطی هوشمندانه در عرصه بین المللی در چارچوب سه اصل عزت، حكمت، و مصلحت تنظیم شود.

منبع:دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای khamenei.ir

تنظیم:س.آقازاده