تبیان، دستیار زندگی
اگر شما نوجوان عزیز جز آن دسته از افرادی هستید که امسال کنکور را پیش رو دارید و یا در سالهای آتی قصد شرکت در این آزمون بزرگ را دارید، حتما این یادداشت را بخوانید..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موفقیت در کنکور 89

چگونه برای کنکور برنامه ریزی کنیم؟

کنکور

موفقیت در هر فرآیندی، نیازمند هماهنگی تمامی عوامل موثر در آن است. در واقع ما زمانی می‏توانیم به نتیجه‏ی دلخواه خود برسیم که تمامی عوامل موثر در رسیدن به نتیجه را رعایت کنیم. آزمون کنکور- به عنوان بزرگ‏ترین آزمون علمی کشور- که می‏تواند نقش موثری در جهت‏گیری شغلی داشته باشد، از جمله اهداف و نتایج پراهمیت و حساسی است که باید در صحت و درستی عوامل موثر در آن، با دقت بسیاری عمل کرد.

موفقیت در کنکور، متأثر از عوامل متعددی‏است که شاید برخی از آنها، در دسترس و قابل کنترل نباشد اما عوامل در دسترس و قابل کنترلی هم وجود دارد که در صورت رعایت آنها، احتمال موفقیت، چند برابر خواهد شد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی این عوامل قابل دسترسی بپردازیم:

1- هدف‏گذاری

به طور قطع، اولین و مهم‏ترین گام در هر مسیری، هدف‏گذاریست. داشتن اهداف واضح و روشن، علاوه بر اینکه می‏تواند در افزایش میزان انرژی فرد، اثر زیادی داشته باشد، در تعیین جهت زندگی او نیز بسیار موثر است. یکی از تفاوتهای بین افراد موفق و ناموفق داشتن اهداف از پیش تعیین شده است.

داشتن اهداف واضح و روشن، علاوه بر اینکه می‏تواند در افزایش میزان انرژی فرد، اثر زیادی داشته باشد، در تعیین جهت زندگی او نیز بسیار موثر است.

شاید نشناختن فرق بین آرزو و هدف، سبب شود تا بسیاری از افراد نتوانند انرژی و جهت لازم را از اهدافشان کسب کنند. مکتوب کردن اهداف، یکی از تفاوت‏های بارز آن با آرزوست. وقتی شما هدفی در ذهن‏تان دارید اما آن را مکتوب نکرده‏اید، مانند این است که غذایی داشته‏ باشید اما آن را نخورید؛ طبیعی‏ست که شما سیر نمی‏شوید.

برای مکتوب کردن اهداف، باید وقت بگذارید. چند ساعت با خودتان خلوت نموده و به اهداف‏تان فکر کنید. سپس آنها را مکتوب کنید. البته شاید لازم باشد قبل از این کار، رشته‏های دانشگاهی را خوب بشناسید که باید از طریق کتاب‏های موجود در بازار، گفت‏وگو با متخصصان و صاحب‏نظران رشته‏ها، این کار را انجام دهید.

برنامه ریزی

2- برنامه‏ریزی (استراتژی)

به‏طور حتم می‏دانید که یکی از مهم‏ترین تفاوت‏های سال‏های پایه و پیش‏‏دانشگاهی، حجم مباحثی‏ است که باید برای آزمون کنکور مطالعه یا مرور کنید. این حجم زیاد مباحث، به طور معمول سبب می‏شود داوطلبان کنکور که عادت به مطالعه و برنامه‏ریزی برای این حجم ندارند، با مشکل مواجه شوند.

برنامه‏ریزی دقیق، از مهم‏ترین عوامل کنترل و غلبه بر این حجم زیاد است، اگر از ابتدای سال تحصیلی، برنامه‏ریزی دقیق و درستی داشته باشیم، به‏طور قطع خواهیم توانست تمامی مباحث مورد نظر را مطالعه و جمع‏بندی کنیم.

داوطلبانی که در مدرسه ثبت‏نام می‏کنند (که این مدرسه باید دروس پیش‏‏دانشگاهی و پایه را تدریس کند)، کافی ا‏ست مطابق برنامه‏های مدرسه، درس هر روز را همان روز بخوانند تا تمامی مباحث مورد نیاز آزمون کنکور را مطالعه کنند. داوطلبانی که به برنامه‏ی یک آزمون، اعتماد می‏کنند، باید در فاصله‏ی هر 2 آزمون (2هفته یا 3هفته) مطابق با سرفصل‏های آزمون بعدی عمل کنند و برنامه‏های خود را براساس آن تنظیم نمایند اما داوطلبانی که طبق برنامه‏های مشاور عمل می‏کنند، کافی‏ست براساس برنامه‏ی هفتگی یا دوهفتگی که مشاور تنظیم کرده، مطالعه نمایند.

3- آزمون

آزمون‏های آزمایشی در طول سال تحصیلی، علاوه بر اینکه سبب مأنوس شدن ذهن و جسم با فضای آزمون می‏شود، اشکالات و اشتباهات فرد را نیز مشخص خواهد کرد تا در فرصتی مناسب، آنها را برطرف کند. پیش آزمون‏، نقش مهمی در نتیجه‏گیری خواهد داشت و به همین دلیل باید در انتخاب آن دقت کرد.

یک آزمون آزمایشی مناسب باید دارای شرایط زیر باشد:

الف) هماهنگی با سرفصل‏های مطالعاتی

اگر ما آزمون آزمایشی را به عنوان استراتژی حرکت خود انتخاب کرده‏ایم، این اتفاق خواهد افتاد اما اگر استراتژی کلان ما، براساس برنامه‏ی مدرسه ای است، باید آزمون آزمایشی، با سرفصل مطالعاتی هماهنگ باشد.

یادگیری روش‏های صحیح مطالعه و برنامه‏ریزی، به‏طور قطع می‏تواند در افزایش کیفیت مطالعه‏ شما موثر باشد اما کیفیت مطالعه جایگزین کمیت آن نیست.

ب) سوالات استاندارد

استاندارد در کنکور، به معنی نزدیک بودن آزمون به سوالات آزمون‏های سراسری ا‏ست؛ یعنی هر قدر سوالات یک آزمون به سوالات سال‏های قبل آزمون سراسری نزدیک‏تر باشد، سوالات آزمون، قابل اعتمادتر و استانداردتر است.

ج) جامعه‏ی آماری مناسب

سوالات استاندارد و برنامه‏ی مطالعاتی مناسب، مهم‏ترین عوامل موثر است، در حالی که بسیاری از داوطلبان تصور می‏کنند مقایسه، مهم‏ترین نقش‏ یک آزمون آزمایشی ا‏ست. البته درست است که مقایسه با رقبا هم جزو اهداف آزمون است اما هدف نهایی نیست. یک آزمون آزمایشی، باید سوالات استاندارد و برنامه‏ی مناسبی داشته باشد.

4- مهارت‏های موفقیت در تحصیل
موفقیت

داوطلبان بسیاری در سال‏های گذشته، با وجود تلاش زیادی که کرده‏اند، به دلیل عدم استفاده از مهارت‏ها و روش‏های صحیح، نتوانسته‏اند به نتیجه‏ی دلخواه خود دست‏یابند. این مهارت‏ها که شامل برنامه‏ریزی درسی، روش‏های مطالعه، شرایط مطالعه، تکنیک‏های ایجاد تمرکز و دقت و هنر آزمون دادن، روش جمع‏بندی و... است، لذا این مهارتها در یادداشتهای آتی به شما داوطلبان عزیز ارائه خواهد شد.

5- تلاش (کمیت مطالعه)

یادگیری روش‏های صحیح مطالعه و برنامه‏ریزی، به‏طور قطع می‏تواند در افزایش کیفیت مطالعه‏ شما موثر باشد اما کیفیت مطالعه جایگزین کمیت آن نیست.

موفقیت در هر زمینه‏ای، نیازمند بکار گیری روش‏ها و ابزار لازم است. برای موفقیت در کنکور هم لازم است بیشترین مقدار ممکن در طول یک روز، درس بخوانید یعنی تا جایی که به کیفیت مطالعه‏ی شما لطمه‏ای وارد نشود. این عدد در روزهای تعطیل و روزهایی که به مدرسه می‏روید، متفاوت خواهد بود، برای نمونه:

در روزهای تعطیل(مانند تعطیلات نوروزی که در پیش است)، شما از 24 ساعت زمان، باید حدود 7 ساعت بخوابید و احتمالاً حدود 4 ساعت به کارهای متفرقه (وعده‏های غذایی و ...) بپردازید و از زمان باقی مانده (یعنی 13 ساعت) باید 10 تا 12ساعت درس بخوانید اما در روزهایی که به مدرسه می‏روید، از 24 ساعت شبانه‏روز، 7 ساعت به خواب، 2 ساعت به امور متفرقه و حدود 8 ساعت به حضور در  مدرسه اختصاص می‏یابد که باید از زمان باقی مانده (یعنی 7 ساعت)، حدود 5 تا 6 ساعت درس بخوانید.

البته یادتان باشد که لزومی ندارد این ساعت مطالعه، به صورت دائمی رخ دهد. به یقین اگر در یک روند تدریجی، شما ساعت مطالعه‏تان را به ساعت مطلوب برسانید، ثبات و استمرار بیشتری خواهد داشت.

منبع: ماهنامه شادکامی و موفقیت- شماره 66

تنظیم برای تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

روش های خوب یاد گرفتن

مطالعه هم اسلوب دارد

بسته پیشنهادی به درس خوانها

هیچ کس نمی تونه کمکت کنه

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با بخش مشاوره سایت تبیان تماس برقرار کنید.

کاربران عزیز می توانند مطالب خود در این زمینه را در انجمن های تخصصی تبیان عنوان کنند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.