تبیان، دستیار زندگی
مجید جلالی درباره‌ی بازی ایران و كره شمالی گفت: از قبل قابل پیش بینی بود كه بازی سختی در پیش داریم ولی در پایان برنده بازی خواهیم بود. مجید جلالی كه در سایت شخصی خود به تحلیل بازی ایران و كره شمالی پرداخته، آورده است: « از ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل فنی و داوری بازی ایران و کره شمالی


مجید جلالی درباره‌ی بازی ایران و كره شمالی گفت: از قبل قابل پیش بینی بود كه بازی سختی در پیش داریم ولی در پایان برنده بازی خواهیم بود.

مجید جلالی كه در سایت شخصی خود به تحلیل بازی ایران و كره شمالی پرداخته، آورده است: « از قبل قابل پیش بینی بود كه بازی سختی در پیش داریم ولی در پایان برنده بازی خواهیم بود. از این نظر بازی سختی می شود كه كره ایها از نظر ساختار بازی تیمی در حال حاضر یكی از بهترین تیمهای گروه هستند و از این نظر برنده می شویم كه آنها بسیار كم تجربه هستند و ما صاحب بهترین بازیكنان در بخش تهاجمی هستیم. بازیكنانی كه قادر هستند در هر لحظه تصمیماتی بگیرند كه حریف كم تجربه را غافلگیر كند.

اما نكته حائز اهمیت شناخت عمیقی بود كه از این تیم در بازیهای دور رفت پیدا كرده بودیم.

این شناخت را می‌توان در « توانائی در پاسهای سریع و كوتاه»، «انتقال سریع از دفاع به حمله» و «وفادار بودن به تدابیر تیمی» جستجو كرد.

اینها مواردی هستند كه می توان گفت: از جمله عوامل تاثیر گذار روی حریفان است. اما آنها نقاط ضغف بسیاری هم دارند:

- در مرحله انتقال حفره های خطرناكی در دفاع آنها ایجاد می شود.

- خلاقیت تیمی و فردی آنها در سطح پائینی قرار دارد.

- فوق العاده كم تجربه هستند و شیوه های بازی حرفه ای را نمی دانند.

اگر بخاطر داشته باشید آنها در حمله های مستمری كه روبروی حریفان داشته اند از حفره های ایجاد شده در دفاع براحتی در مقابل بحرین و ایران گل خوردند. اگر می گوئیم آنها با تجربه و حرفه ای نیستند به این دلیل است كه آنها :

- توانائی در تغییر آهنگ بازی را ندارند.

- توانائی در تغییر ریتم و سرعت بازی را ندارند.

- خود را به سختی از زیر فشار حریف بیرون می آورند.

- حمله مستمر را بدون احتیاط انجام می دهند.

- فاقد انعطاف تاكتیكی هستند.

با این اوصاف ببینیم كه آنها در مقابل ما چگونه بازی كرده‌اند:

وقتی در شروع شش تغییر در تیم كره دیده شد، حساس شدم كه دلیل آنرا بدانم. آنها عناصر تهاجمی خود را به جز بازیكن شماره 11 بیرون گذاشته بودند. بنابراین تدبیر بازی برای مقابله با ایران دفاع مطلق و فشرده بود. آنها حمله مستمر نداشتند تا بتوان از حفره های پشت تیم آنها استفاده كرد ولی در تمام طول بازی حتی برای یكبار هم نتوانستند اقدامی انجام دهند تا خود را از زیر فشار تیم ایران خارج كنند.

حالا چگونگی دفاع تیم كره را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم.

كلیدی ترین بازیكنان تیم ایران در بخش حمله، كعبی، مهدوی كیا و كریمی هستند. این مجموعه طراحی حملات تیم ایران را از سمت راست از طریق قدرت پاسوری مهدوی كیا و حركات پا به توپ كعبی و كریمی انجام می دهند. بنابراین برای هر كدام از آنها حریف گیر مخصوص انتخاب كرده بودند. شماره 3 با مهدوی كیا، شماره 20 با كریمی و شماره 18 و بعد از او شماره 10 با كعبی بصورت من تو من بازی كردند. حالا می خواستند با فشردگی سنگین در جلوی محوطه جریمه فرصتهای دریافت و چرخش را از هاشمیان و شوت زنی را از نكونام بگیرند و برای اینكه قابلیت سرزنی دائی را خنثی كنند، تیم را به بیرون محوطه جریمه آورده بودند كه او را از دروازه دور كنند.

نكته مهم دیگر اینكه تمایل این خط دفاعی باید به سمت راست تیم ایران باشد. با این شكل تیم كره به دفاع راست نیازی ندارد و تنها با چهار مدافع كه سه تا در وسط و یكی در دفاع چپ بود بازی كردند. مجموعه این اقدامات حاصل شناختی بود كه آنها از روش بازی تیم ایران داشتند. با توجه به نوع بازی تیم ایران تمام تدابیر تیمی كره در بخش دفاع موثر و كارآمد نشان داد و تنها روی یك ضربه ایستگاهی كه آنها مجبور هستند برای دفاع به داخل محوطه جریمه بروند تنها گل بازی را دریافت كردند و اگر بخاطر داشته باشید دو موقعیت دیگر هم روی همین ضربه ها داشتیم.

حالا سوال این است كه تیم ایران چه كاری می توانست انجام دهد، تا با این شكل دفاعی تیم كره روبرو شده و غافلگیر هم نشود.

اولین راه كه تقریبا در ده دقیقه اول بازی بخوبی نمایان شد حفره بزرگی بود كه در سمت راست تیم كره وجود داشت ولی نه زندی و نه زارع توانائی استفاده از این حفره را نداشتند . بنابراین بهتر بود كه یك گوش چپ ثابت وارد زمین می شد كه نیكبخت یا برهانی گزینه های خوبی بودند.

نكته بعدی:

فرانسویها اعتقاد دارند در مقابل دفاع پر تعداد و فشرده نباید به تعداد مهاجمین اضافه كرد چون این مسئله به فشرده گی و شلوغی جلوی دروازه كمك می كند. بلكه باید از هافبكها و مدافعین نفوذی بیشتری استفاده كرد كه آنها بتوانند از عقب فرار كرده و در دیواره فشرده حریف حفره ایجاد كنند.

آنچه كه ما انجام دادیم، نوع فشرده ای از جاگیری مهاجمین و هافبكهای نفوذی بود كه خود را به لایه های دفاعی تیم كره نزدیك كرده بودند، بنابراین همین مسئله باعث شده بود تا آنها براحتی حریف گیری شده و به فشرده گی بازی بیفزایند.

آنچه كه واقعیتی تلخ است اینكه، تا پایان بازی تغییری در روش بازی تیم ایران دیده نشد. آنچه دیده شد حالت احتیاط آمیزی بود كه حتی در تعویضهای تیم ایران هم مشاهده شد. تعویض علوی با زندی ، نیكبخت با كریمی و نصرتی با وحید هاشمیان گویای همه چیز است.

آنچه بعنوان یك سوال بزرگ در پایان این بازی ذهن را مشغول می كند این است كه در پشت این بازی چه ایده تیمی پنهان بوده است ؟ شاید تنها و تنها گل زدن و پیروز شدن، حتی اگر مانند یك تیم محلی بازی كنیم.

اینكه چرا هنوز بعد از چهار سال باید برای گل زدن نه به ساختار زیبای بازی تیمی بلكه به ضربات ایستگاهی دلخوش باشیم، تنها یك خشنودی سطحی است.

چرا كسی به این واقعیت اهمیت نمی دهد كه ما از نظر بازی تیمی نسبت به هشت سال پیش نزول فاحشی پیدا كرده ایم. مطمئن هستم كه به جام جهانی می رویم. چون در یك گروه چهار تیمی كه تیم سوم آنهم شانس دارد حق داریم كه مطمئن باشیم ولی برای جام جهانی باید برای این تیم یك فكر اساسی كرد.»

کارشناس داوری:

قضاوت داور عربستانی بدون نقص بود

داور عربستانی دیدار ایران و کره شمالی قضاوت مطلوب و یکدستی را ارایه کرد و اشتباهات وی به اندازه ای نبود که درروند بازی تاثیرگذار باشد.

حسین خوشخوان ازکارشناسان داوری کشورمان ضمن بیان مطلب فوق افزود: این داورجزو شش داورمنتخب آسیا برای حضوردررقابتهای جام جهانی است که خوشبختانه قضاوت خوبی را ازخود به نمایش گذاشت و اجازه نداد تا روند بازی ازدستش خارج شود.وی ادامه داد:‌ این داوران دوسال است که زیرنظرAFC فعالیت می کنند وبطورمداوم زیرنظربوده تا بتوانند نمایندگانی شایسته برای داوری آسیا درجام جهانی باشند، به همین خاطرقضاوت دیدارهای دشواربه آنها سپرده می شود تا به خوبی محک بخورند.

خوشخوان درخصوص کارتهای داده شده ومحاسبه زمان تلف شده بازی اظهارداشت: تمامی کارتهای داده شده درست بود و اعتراضی برآن وارد نیست. تکل حسین کعبی وحرکت رحمان رضایی به درستی مستحق کارت زرد بود. ضمن اینکه تمامی کارتهایی که به بازیکنان حریف نیز داده شده صحیح بود. درخصوص زمانهای تلف شده نیز داور بهترین فرد برای محاسبه این زمانهاست وبه عقیده من دراین خصوص نیز مشکلی وجود نداشت.

وی درپایان گفت : ‌بعنوان جزیی ازجامعه داوری کشورآرزو دارم آقای مرادی بعنوان یکی ازچهارداوربرتر این قاره بتواند به مسابقات جام جهانی راه یابد تا شایستگی خود و داوران ایرانی را درسطح اول فوتبال جهان به اثبات برساند.

 تحلیل فنی دیدار ایران و ژاپن 

 گل سه امتیازی رضایی و رویای جام جهانی 

 حاشیه‌هاى‌ دیدار ایران و کره‌شمالى‌