تبیان، دستیار زندگی
ما كسانى را دیدیم كه عالم هم بودند، بى‌دین هم نبودند، اما در دورانى كه مى‌توانستند براى اسلام و مسلمین مفید واقع بشوند، مفید واقع نشدند؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سربازان خط مقدم
رهبر

ما كسانى را ديديم كه عالم هم بودند، بى‌دين هم نبودند، اما در دورانى كه مى‌توانستند براى اسلام و مسلمين مفيد واقع بشوند، مفيد واقع نشدند؛

قسمت دوم

امروز شما اگر عالم هم باشيد، بسيار با تقوا هم باشيد، اما زمانتان را نشناسيد، آن وقت آسيب‌پذير و لغزش‌پذير و كم‌فايده خواهيد بود؛ آن طورى كه ديگر حكايتش فصل مفصلى است؛ «العالم بزمانه لا تهجم عليه اللّوابس». ما كسانى را ديديم كه عالم هم بودند، بى‌دين هم نبودند، اما در دورانى كه مى‌توانستند براى اسلام و مسلمين مفيد واقع بشوند، مفيد واقع نشدند؛ بعضاً حتّى خدشه‌ها و ضررهايى هم وارد كردند! پس، شد علم و تقوا و آگاهى سياسى و اجتماعى؛ كه اين آگاهى، سلاحى است كه در اختيار شما قرار دارد.

با اين سه خصوصيت، بايد سربازان خط مقدم هم باشيد. بله، اگر طلبه‌اى با اين خصوصيات، واقعاً سرباز خط مقدم انقلاب و اسلام بود، ارزشش خيلى بالا مى‌رود و خيلى شيوايى پيدا مى‌كند.

سخنرانى در مراسم عمامه‌گذارى گروهى از طلاب حوزه‌ى علميه‌ى قم30/11/70

مركز انديشمند

شرط اساسى براى تحول سالم و تكامل بخش در حوزه، نظم و انضباط و برخوردارى از مركزى انديشمند و با نفوذ و مطاع است. هرج و مرج و پيروى از سليقه‌هاى مختلف و گاه متضاد، تنها زيانش محروم ماندن از حركتى سالم و منطقى و پيش‌رونده نيست؛ بلكه زمينه‌ى پيدايش تحول‌هاى ناسالم و حركت‌هاى غير منطقى و خسارتبار نيز هست. امروز حوزه‌ى علميه ما، با وظيفه‌ى بزرگى كه بر دوش دارد و با خسارت‌هايى كه از درنگ در ترميم و اصلاح، به خود و نيز به مخاطبانش وارد خواهد آمد، ناهماهنگى و خودسرى را برنمى‌تابد. طلاب و فضلاى جوان و نيز همه‌ى عناصر مؤثر در مجموعه‌ى حوزه، لازم است مديريت جديد را پشتيبانى و يارى كنند و كار كنونى آن را كه برداشتن نخستين قدم‌هاى جدى و عملى است، شتاب بخشند.

پيام به جامعه‌ى مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت تشكيل شوراى سياستگذارى حوزه24/8/71

علوم ديگر

فقه، محور تلاش علمى حوزه‌هاى علميه بوده است و همواره نيز بايد باشد. البته، تطور شرايط زندگى بشرى، مانند هميشه، در استنباط احكام الهى تأثيراتى گذاشته و از اين پس نيز خواهد گذاشت. با اين حال، دو نكته لازم است مورد توجه كامل قرار گيرد: نخست آن‌كه ديگر علوم اسلامى مانند تفسير و حديث و فلسفه و كلام و رجال و غيرها، بايد مورد اهتمامى كامل و در متن اصلى برنامه‌هاى حوزه باشد و براى آن‌ها مدارس تخصصى تشكيل گردد تا اين علوم كه حوزه‌ى علميه زادگاه و پرورشگاه آن است، از مهد خود بيگانه نگردد و در آن‌ها، حوزه به بيرون از خود نيازمند نشود. ديگر آن‌كه، مجموعه‌اى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهى‌اند، بايد مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همه‌ى ابزارهاى استنباط صحيح كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد. بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.

پيام به جامعه‌ى مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت تشكيل شوراى سياستگذارى حوزه24/8/71

فراگيری فن تبليغ

تبليغ يك فّن است و به تعليم و فراگيرى احتياج دارد. همچنين نياز دارد كه نو به نو و روزبه‌روز، ضرورت‌ها و لوازم آن به مبلّغين ارائه شود. اين‌ها چيزهايى است كه لازم است. جامعه‌ى تبليغى بايد بتواند كار خود را درست انجام دهد. بايد فنِ‌ّ تبليغ را آموخت. بايد كسانى اين فن را ياد بگيرند و تعليم دهند و تكميل كنند. علاوه بر اين نيازهاى روزبه‌روز تبليغ و مبلّغ، بايد در اختيار آن‌ها قرار گيرد.

سخنرانی در ديدار جمع زيادى از روحانيون، فضلا و مبلّغان اسلامى در آستانه‌ى ماه مبارك رمضان27/10 74

اميد من

حركت اصلاحى، مدّت‌هاست كه آغاز شده و خيلى هم خوب است؛ مانند همين تشكيلات مديريّت. بايد اين اقدامات صحيح، در بخش‌هاى ديگر هم انجام گيرد. اميد من به شما جوانان است. بايد اين آرزوها را در دل زنده نگهداريد و انگيزه‌تان را روزبه‌روز بيشتر كنيد. اين فكر را بايد در داخل حوزه گسترش دهيد. وقتى اين فكر گسترش يافت و غالب شد، به عمل نزديك خواهد شد و به فضل پروردگار، تحقّق خواهد يافت. البته دعا هم بكنيد و از خدا هم بخواهيد. از حضرت بقيةاللَّه الاعظم هم كه سيّد و سالار همه‌ى ماست؛ رئيس و مدبّر امور ماست و سر رشته‌ى كارِ ما در دست اوست، كمك بخواهيد؛ ان‌شاءاللَّه انجام خواهد شد.

سخنرانی در ديدار روحانيون و طلّاب ايرانى و خارجى در صحن «مدرسه‌ى فيضيّه‌ى قم»16/9/74


منبع:khamenei.ir                                                         تنظیم: نقدی-حوزه علمیه تبیان

رهبر