تبیان، دستیار زندگی
روستای سرسختی واقع در بخش مرکزی شهرستان شازند ، یکی از مناطق بکر گردشگری و جاذبه های طبیعی استان مرکزی است ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابلویی از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی

روستای سرسختی واقع در بخش مرکزی شهرستان شازند ، یکی از مناطق بکر گردشگری و جاذبه های طبیعی استان مرکزی است .

این منطقه شامل دو روستای سرسختی علیا و سفلی است که در پهنه دشتی سرسبز و در بین دو رشته کوه شهباز و راسوند واقع شده و هر گوشه آن تابلویی کم نظیر از زیبایی های طبیعی و تاریخی است.

مردم این منطقه با زبان فارسی تکلم می کنند ولی گویش و فرهنگ آنان متاثر از فرهنگ و گویش استان لرستان است .

روستای سرسختی یکی از کانون های جمعیتی قدیمی شازند است و به خاطر واقع شدن در عرصه های جنگلی بلوط ، دارای چشم اندازی کم نظیر است .

تابلویی از زیبایی های طبیعی و تاریخی

وجود تپه ای تاریخی در جوار سرسختی نیز از جاذبه های تاریخی این منطقه است که بیش از پنج هزار سال قدمت دارد و باستان شناسان در این محوطه شواهدی از دوره‌های سنگ ، مس، مفرغ، اشکانی و ایلخانی به دست آورده اند.

وجود پنج آسیاب آبی در این روستا را که در گذشته به منظور تامین آرد روستاهای اطراف فعال بوده از دیگرجلوه های گردشگری زیبای این منطقه است.

آثار به دست آمده از تپه تاریخی سرسختی نشان می دهد که سفال های این تپه با سفال های "جوراب" در شش کیلومتری ملایر ، تپه گیان نهاوند و تپه گلدشت ساوه همخوان است .

سفال های برگرفته از این تپه دارای تنوع در نقوش هندسی، حیوانات شطرنجی ، خطوط تزئینی و خطوط موازی است.

مجموعه تپه تاریخی،آسیاب ها، جنگل های بلوط و رسوم و باورهای منطقه، " سرسختی" را مستعد تبدیل شدن به قطب گردشگری کرده است .

تابلویی از زیبایی های طبیعی و تاریخی

بقایای قلعه ویران شده مسّ در جنوب روستای سرسختی پایین، نشانگر پیشینه تاریخی این روستا است که در یک کیلومتری جنوب غربی آن و در کنار یک رشته قنات به صورت تلی از خاک به چشم می خورد.

تپه مذکور در بین اهالی روستای سرسختی به "تپه مس"شهرت دارد و بنای ویران شده در محوطه ای به قطر حدود 100 متر روی آن قرار گرفته که از حفاری های پراکنده و ناشیانه سارقان اشیاء عتیقه در امان نبوده است.

بقایای شکسته های ظروف سفالی و تکه های بدون لعاب این ظروف که دارای خمیره قرمز آجری و پوشش نخودی است حکایت از قدمت این قلعه دارد.

سفالینه به دست امده از این منطقه شامل بشقاب ، کاسه، خمره و دیگ است و تعدادی سفال لعابدار آبی فیروزه ای و لاجوری نیز در این مکان به چشم می خورد.

مردم این روستا نقش موثری در صحنه های دفاع از انقلاب اسلامی داشته اند به طوریکه در دوران هشت سال دفاع مقدس 13 نفر از اهالی غیرتمند این روستا به فیض شهادت و 7 نفر به افتخار جانبازی و یک نفر نیز به درجه آزادگی نایل آمدند.

تابلویی از زیبایی های طبیعی و تاریخی

این روستا دارای دهیاری،دفتر مخابرات،خانه بهداشت ،پایگاه بسیج،کانون فرهنگی، یک دبستان و یک مدرسه راهنمایی است و از شبکه آب،برق،راه آسفالت بهره مند است .

عمده محصولات کشاورزی روستای سرسختی انگور و غلات است و در جنگل های بلوط آن در گذشته نه چندان دور پلنگ نیز مشاهده شده است.

قوچ و کل، گرگ، روباه، شغال، سمور ، سنجاب ، خرگوش ، کبک ، باقرقره و عقاب از جمله وحوش و پرندگانی است که در طبیعت این منطقه وجود دارد.

جنگل بلوط واقع شده روی تپه سرخ در جوار روستای سرسختی اینک به عنوان تنها ذخیره گاه جنگلی بلوط استان مرکزی تحت حفاظت منابع طبیعی قرار دارد.

شغل اصلی مردم این روستا زراعت،دامداری و کارگری و برخی مشاغل خدماتی است و بیکاری یکی از معضلات اساسی این روستا است .

روستای سرسختی در سرشماری نفوس و مسکن سال 1385 که توسط مرکز آمار ایران انجام شده است،از توابع دهستان قره کهریز بخش مرکزی شهرستان شازند است و 278 خانوار جمعیت دارد.

جمعیت کل روستا 1170 نفر شامل 601 نفر مرد و 569 نفر زن است که 779 نفر آنان با سواد هستند.

برگزاری آیین کلوخ اندازان ، یکی از رسومات رایج و منحصر به فرد منطقه سرسختی است که با حضور عامه مردم هر ساله در سه روز متوالی مانده به رمضان در دامن طبیعت توام با بازی های محلی و تفریحات متنوع و طبخ غذاهای سنتی در صحرا برگزار می شود.

این آیین با هدف شکرانه نعمت های خدادادی و آمادگی بیش تر برای حضور در میهمانی روزه داری برپا می شود و مردم روستا با انداختن کلوخ در رودخانه جوار محل زندگی خود از خداوند می خواهند که توفیق روزه داری و عبادت خالصانه را در ماه مبارک رمضان به آنان عطا کند.

منبع: جام جم

تهیه وتنظیم:زهره حضرتی