تبیان، دستیار زندگی
از دیگر عجایب كوه پردیس، وجود چشمه بزرگی ازآب خنک و فوق العاده سالم در درون كوه بوده، كه این مسئله بسیار نادر است. زیرا در منطقه عسلویه مردم به شدت با مشكل كم آبی و وجود آب ناسالم مواجه هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نزدیک ترین نقطه به خورشید

منطقه جم و كوه پردیس

مردم چاهه و جم، کوه پردیس را مقدس می‌شمارند. زیرا به استناد علائم موجود در آتشکده این كوه، احتمال می‌رود این مكان، از اولین نقاطی باشد که نفت در آن سوزانده شده‌است. مردم محلی معتقدند آتشكده واقع بر قله این كوه، محل تولد و غسل تعمید پدر جمشید جم است.

کوه باستانی "پردیس"، در حومه شهرستان "جم " از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه راه بندر کنگان به فیروز آباد قرار دارد.

منطقه جم و کوه پردیس

نکات قابل توجهی درباره این کوه باستانی و عجیب وجود دارد، كه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.قله این کوه نزدیکترین نقطه زمین به خورشید است، زیرا بالاترین ارتفاع را در نزدیکی خط استوا دارد.

مردم محلی معتقدند آتشكده واقع بر قله این كوه، محل تولد و غسل تعمید پدر جمشید جم است. لازم به ذكر است صعود به قله بسیار مشكل بوده و حدود 10 ساعت طول می‌كشد و نیاز به وسایل كوهنوردی دارد.

از نكات منحصربفرد این كوه، مغناطیس فوق‌العاده قوی آن است كه شهرت جهانی دارد. اگر در فاصله 50 تا 100 متری کوه، در انتهایی‌ترین نقطه آسفالت شده جاده، با ماشین توقف کنید و دستی آن را بخوابانید، ماشین بجای حركت به پشت و درجهت سر پائینی، به نرمی به سمت کوه کشیده می شود.

البته همین مغناطیس برای رانندگان نا آشنا به منطقه بسیار دردسر سازبوده است و تاکنون تعداد زیادی خودرو، بی‌اختیار با کوه تصادف کرده اند.

پوشش گیاهی منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری و منحصربفرد است، که خواص دارویی فراوان دارد و عسل آن در زمان كوتاهی پیش خرید چند کارخانه داروسازی بزرگ جهان می‌شود.

یکی از ترکیبات اصلی داروی آرام بخش" آدویل"(Advil)، که از بهترین قرص‌های شناخته شده برای ناراحتی های اعصاب و دردهای میگرنی است، از همین عسل تهیه می شود.

منطقه جم دارای خرمای ویژه ای است كه به "خرمای خصه "معروف است.

از ویژگی های جالب این خرما، غرق شدن آن در شیره خود است؛ یک کاسه از این خرما، در طی سه ساعت پر از شیره می شود و شكل آن به اندازه یك آلبالو تغییر می‌یابد.

از دیگر خواص دارویی این خرما، استفاده از آن برای ساخت قندهای رژیمی مخصوص بیماران دیابتی است، كه برای كشورهای تولید كننده این نوع قند صادر می شود.

نکته جالب دیگر رویش درخت زیتون در دامنه شمالی کوه پردیس و در حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی است،که رویش چنین گیاهی در این آب و هوا، بسیار شگفت‌انگیز است.

قدمت چاهه و دره پلنگی به درستی مشخص نیست، ولی نشانه‌هایی از غار نشینی و وجود فسیل‌های بسیار قدیمی در منطقه دیده شده است.

از دیگر عجایب كوه پردیس، وجود چشمه بزرگی ازآب خنک و فوق العاده سالم در درون كوه بوده، كه این مسئله بسیار نادر است. زیرا در منطقه عسلویه مردم به شدت با مشكل كم آبی و وجود آب ناسالم مواجه هستند.

مردم چاهه و جم ،کوه پردیس را فوق العاده مقدس و محترم می شمارند. زیرا به استناد علائم موجود در آتشکده این كوه احتمال می‌رود این مكان،از اولین نقاطی باشد که نفت در آن سوزانده شده است.

با افتتاح جاده فیروزآباد به عسلویه توسط سازمان پتروشیمی، رفتن به این منطقه بسیار آسان شده است .

سازمان پتروشیمی با تاسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه، اقدام به تاسیس فرودگاه جم نموده است؛ چهارشنبه هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می شود که امکان خوبی برای سفر به این منطقه اعجاب انگیز را تسهیل می نماید.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی

تهیه و تنظیم: زهره حضرتی