تبیان، دستیار زندگی
چسب‏ها، موادی هستند که برای چسباندن اشیا به یکدیگر مورد استفاده قرار می‏گیرند و انواع مختلفی دارند. قرن‏ها، مردم از جوشاندن استخوان، چرم و شاخ حیوانات، سریش (نوعی چسب) تهیه کرده‏اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا گل سرخ قرمز دیده می شود؟

گل

نور
رنگ

اسحاق نیوتن، اولین کسی بود که به‏وجود نور رنگی پی برد. وی نور خورشید را به شیشه‏ای که آن را منشور می‏نامید، تاباند. نور، پس از خروج از منشور، به تمامی رنگ‏های رنگین کمان [قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش] تجزیه شد. نیوتن، دریافت که رنگ سفید از ترکیب چند رنگ دیگر به دست می‏آید.

بعضی وقت‏ها، در اثر تابش نور خورشید بر قطره‏های باران و یا آبی که از شیلنگ پاشیده می‏شود، رنگین کمانی بوجود می‏آید. در این حالت، قطره‏های باران مانند منشورهایی ریز عمل می‏کنند و رنگین کمان را می‏سازند. این قطره‏ها، نور خورشید را به طیف نور تجزیه می‏کنند. در طیف نور، رنگ‏ها همیشه به ترتیب رنگ‏های رنگین کمان، یعنی از قرمز تا بنفش، در کنار هم قرار می‏گیرند.

گل سرخ، چون تمام رنگ‏ها را جذب و تنها رنگ قرمز را منعکس می‏کند، قرمز دیده می‏شود. از طرفی چون گل سفید، تمام رنگ‏های طیف نور را به سمت چشمان ما منعکس می‏کند، سفید رنگ دیده می‏شود. از ترکیب تمام رنگ‏ها، رنگ سفید به دست می‏آید.

چسب

چسب

چسب‏ها، موادی هستند که برای چسباندن اشیا به یکدیگر مورد استفاده قرار می‏گیرند و انواع مختلفی دارند. قرن‏ها، مردم از جوشاندن استخوان، چرم و شاخ حیوانات، سریش (نوعی چسب) تهیه کرده‏اند. از گیاهانی مانند ذرت و سیب‏زمینی نیز یک خمیر نشاسته‏ای تهیه می‏شود که برای چسباندن کاغذ مناسب است. کائوچوی مایع طبیعی، بسیار سریع تقریباً به تمام اشیا می‏چسبد.

چسب‏های مصنوعی جدید بهتر از چسب‏های طبیعی هستند؛ زیرا بسیار قوی‏تر عمل می‏کنند. برای مثل «اپوکسی رزین» قدرت چسبندگی زیادی دارد.

دایره المعارف کودک و نوجوان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

*************************************

مطالب مرتبط

آلومینیوم و مس

اجتماع اتم ها

اورانیم چیست؟

بنزین چگونه به دست می آید؟

سنگ مرمر چیست؟

چرا وسایل آتش بازی رنگارنگ اند؟

کاغذ را چگونه تهیه می‏کنند؟

کائوچو چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.