تبیان، دستیار زندگی
این روزها وقتی برای خرید به بازار میوه‌فروشان مراجعه می‌كنیم، میوه‌هایی با ظاهر بسیار درشت كه طعم....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه ‌دُرُشت نخرید

میوه

این روزها وقتی برای خرید به بازار میوه‌ فروشان مراجعه می ‌کنیم، میوه‌ هایی با ظاهر بسیار درشت که طعم، خاصیت و ماندگاری چندانی نیز ندارند توجه مان را جلب می‌ کند. در واقع اغلب این میوه‌ ها حاصل استفاده بی ‌رویه از کودها و سموم شیمیایی و باقی ماندن ترکیبات نامطلوب آن ها در این‌ گونه محصولات است که به این صورت ظاهر می‌ شوند.

امروزه اغلب محصولات کشاورزی در تمام مراحل رشد از طریق کودها و سموم شیمیایی تغذیه می ‌شوند. این محصولات طعم خوب و کیفیت بالایی ندارند و نیترات موجود در آن ها می ‌تواند موجب بروز انواع سرطان‌ های گوارشی در مصرف ‌کنندگان گردد.

نیترات موجود در کودها می ‌تواند در همه انواع میوه و سبزی رسوخ کند. اما محصولاتی که در دل خاک جای می ‌گیرند، مثل: پیاز، سیب ‌زمینی، هویج و ... قابلیت جذب بیشتری دارند. معمولا نفوذ ترکیبات نامطلوب کودها در محصولاتی که در دل خاک رشد می‌ کنند، می ‌تواند موجب بزرگ و سنگین شدن سبزی‌ های غده‌ای گشته و سود بیشتری را برای باغدار به دنبال داشته باشد.

این سموم می ‌توانند در انواع میوه و سبزی که به صورت بوته ‌ای در سطح زمین رشد می ‌کنند و ارتفاع کمتری دارند نیز نفوذ کند. اما در مقابل میوه‌ های درختی که ارتفاع بیشتری از زمین دارند، کمتر در معرض اثرات نامطلوب کودها قرار می گیرند. متاسفانه ذرات کودهای شیمیایی وقتی به داخل میوه و سبزی راه‌ پیدا می‌ کنند با هیچ روشی از بین نمی ‌روند. البته توصیه می ‌شود برای کاهش سموم سطحی، میوه‌ ها را قبل از مصرف با مواد ضد عفونی‌ کننده بشویید.

چه باید کرد؟

* درشتی میوه‌ها در بیشتر مواقع به دلیل نیترات بالای موجود در آن ها است. لذا هنگام خرید از میوه‌ های درشت صرف‌ نظر کنید و میوه‌ های متوسط یا کوچک با رنگ روشن را انتخاب کنید. چرا که تیره بودن میوه، خود نشان نیترات بالای آن است.

سیب زمینی

* از خرید سیب ‌زمینی‌های کدر و تیره‌ رنگ اجتناب کنید و پیازهایی را که بخش خروج جوانه آن ها باریک‌ تر است، انتخاب کنید.

* کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات باعث کاهش ویتامینC و بی ‌طعم شدن محصول می ‌شوند بنابراین وقتی می ‌بینید خیار یا گوجه فرنگی طعم واقعی خود را ندارند می ‌توانید مطمئن شوید که مقداری از سموم جذب آن ها شده است، بنابراین میوه و سبزیجات بی ‌مزه را نخورید.

* از خرید سبزیجات غده‌ای درشت مثل پیاز، سیب ‌زمینی و هویج پرهیز کنید و بدانید که در هر کیلو سیب ‌زمینی یا پیاز باید 7 تا 8 عدد از این محصول جای گیرد.

* میوه ‌های تکثیر یافته با کودهای شیمیایی بلافاصله پس از بریده شدن تغییر رنگ داده و تیره می ‌شوند لذا وقتی سیبی را گاز زدید و به سرعت کدر شد از مصرف آن بپرهیزید.

* سبزی ‌های برگ درشت و سفت را انتخاب نکنید و قبل از مصرف میوه و سبزی به دقت آن ها را ضد عفونی کنید.

* بهترین توصیه به هموطنان عزیز آن است که از مصرف میوه‌ های گلخانه ‌ای، انباری و وارداتی اجتناب کنید و نوع فصلی آن ها را که معمولا در فصل معین خود رشد می ‌کنند و تازه‌ تر و پُرخاصیت ‌تر هستند و طعم و ماندگاری بیشتری دارند و در مقایسه با میوه‌های غیرفصلی(گلخانه‌ای)‌ کود و سموم کمتری برای پرورش آن ها به کار رفته، استفاده کنید.

جام جم

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا کلیک کنید

*مطالب مرتبط:

میوه و سبزی ارگانیک بخرید

میوه و شیرینی را فریز نکنید

از مصرف میوه و سبزی غافل نشوید

میوه و سبزی؛ تازه یا کنسرو شده و یا فریز شده

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.