تبیان، دستیار زندگی
در مسائل بعد از انتخابات نتیجه انتخابات تنها برای وقوع برخی حوادث یک بهانه بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر رهبر انقلاب درباره فیلم های انتخاباتی

در برابر ماهواره موفق بوده ایم؛ از گفتن هیچ حقیقتی به مردم ضرر نمی کنیم؛ شبکه هایی مثل فارسی 1 توفیقی نداشته اند؛ دیش ویژه صدا و سیما به بازار می آید؛ مناظره های زنده تلویزیونی هیچ ضرری ندارند؛ سریالهای ماه رمضان ضعیف بودند.

ضرغامی

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به مسائل مطرح شده قبل و بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: درباره پخش فیلم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و برخی موارد آنها که حتی ساختارشکنانه نیز بود، ایشان فرمودند پخش کنید انتخابات است. بگذارید همه حرفهایشان را بزنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی مهر عزت الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما شنبه شب در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اینکه در مسائل بعد از انتخابات نتیجه انتخابات تنها برای وقوع برخی حوادث یک بهانه بود، گفت: در برخی موضوعات به صورت کمانشی یعنی دفعی و یکباره مسائلی رخ می دهد و این گونه نیست که به صورت خمشی و آرام آرام تحولاتی رخ بدهد.

ضرغامی گفت :  در مسائل کمانشی به یکباره بدون اینکه علائمی دیده شود مشاهده می کنیم که چیزی شکسته می شود و بر این اساس نتیجه انتخابات یک جرقه و کبریتی بر بشکه های باروت بود، هر چند ما آن مسائل را باعث قوت نظام می دانیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید انتظار داشته باشیم که همه فشارها به سمت حاکمیت باشد گفت: نهادهای مدنی می توانند بخشی از این فشارها را تحمل کنند و نباید فکر کنیم که یک حرف مخالف، بیان مخالفت با نظام و حاکمیت است.

ضرغامی با اشاره به برخی انتقادات به برنامه های صدا و سیما گفت: به عنوان مثال در برنامه ای طنز درباره یک دیالوگ می گویند که این برنامه ساخته شده تا اصل نظام را زیر سوال ببرد. چه کسی گفته این گونه است ؟ کجای این برنامه خواسته نظام را از بین ببرد. باید انعطاف پذیری در جامعه بالا برود.

حتی یک فریم از فیلمهای تبلیغاتی سانسور نشد

رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص رویکردهای این سازمان در مسائل انتخابات خاطرنشان کرد: تمام فیلم های تبلیغاتی را خود آقایان ساختند و صدا و سیما حتی یک فریم از آن را سانسوریا حذف نکرد و حتی در بخشی از ساختارشکنانه ترین مورد که فیلم اول کروبی بود ، از رهبری سئوال کردیم ، ایشان فرمودند: انتخابات است پخش شود و همه باید حرفشان را بزنند.

در مسائل بعد از انتخابات نتیجه انتخابات تنها برای وقوع برخی حوادث یک بهانه بود

وی اضافه کرد: در جریان مناظره ها نیز برنامه های زنده مفصل پخش کردیم و این برنامه ها به نحوی بود که نامزدها هر چیزی را می توانستند بگویند اما همه باید برای حفاظت از آزادی ها تلاش کنند.

اگر در 25 خرداد کسی کشته نمی شد و آن اتفاق ها نمی افتاد عده ای حرفشان را می زدند و مشکلی هم بوجود نمی آمد

ضرغامی با بیان اینکه اگر در 25 خرداد کسی کشته نمی شد و آن اتفاق ها نمی افتاد عده ای حرفشان را می زدند و مشکلی هم بوجود نمی آمد ، گفت: با بوجود آمدن آن مسائل حاکمیت تلاش کرد اوضاع را کنترل کند و به طبع آن رسانه نیز باید مسائل را کنترل می کرد اما بعد از چند روز رسانه ملی بعد از اینکه اوضاع تا حدی کنترل شد فضا را باز کرد تا حرف ها گفته شود .

"شهروند خبرنگار" حوزه اطلاع رسانی را طریق اینترنت تغییر داده است

رئیس سازمان صدا و سیما  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر و تحولات عرصه ارتباطات و رسانه در سالهای اخیر گفت: امروز مفاهیم خبرنگاری و اطلاع رسانی تغییر کرده و با توجه به موضوع شهروند خبرنگار امکانات فراوانی در حوزه اطلاع رسانی از طریق مجازی و اینترنت فراهم شد و در حوادث اخیر انتخابات نیز شبکه هایی همچون سی ان ان که برای پخش اخبار ملاحظات خاصی دارند فضا را باز کردند تا از طریق گوگل ارتث و موبایل مسائل انتخابات ایران را پوشش دهند.

وی با اشاره به اینکه شبکه های ماهواره ای به عنوان رقیب صدا و سیما مطرح اند، بیان داشت: رسانه ملی سعی کرده در این رقابت موفق باشد و من ادعای توفیق بالا در رقابت با شبکه های ماهواره ای را دارم و با وجود محدودیت هایی که در ایران داریم در جذب مخاطب و جذب اعتماد آنان توفیق داشته ایم.

ضرغامی به راه اندازی شبکه تلویزیونی "فارسی1" در هنگ کنگ اشاره کرد و گفت: مزیت نسبی ما زبان فارسی است و بر این اساس برخی شبکه ها راه اندازی شدند که ظاهر ضد انقلابی ندارند و فقط فیلم و سریال پخش می کنند. به عنوان مثال شبکه فارسی1 در هنگ کنگ است و فقط فیلم و سریال را به صورت دوبله پخش می کند و آنچه می تواند با این شبکه مقابله کند کیفیت فیلم های ما است و بر همین اساس این شبکه ها توفیق نداشته اند.

تلویزیون

معتقدم از گفتن هیچ حقیقتی ضرر نمی کنیم

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان اینکه در هیچ حادثه ای نمی شود و نباید سکوت کرد خاطرنشان کرد: اگر شما اطلاع رسانی نکنید دیگران این اطلاع رسانی راخواهند کرد و من معتقدم از گفتن هیچ حقیقتی ضرر نمی کنیم و فقط باید قدرت تحمل وانعطاف پذیری را بالا ببریم.

وی از برخورد صورت گرفته با شبکه العالم به دلیل یک انتقاد از آل سعود انتقاد کرد و گفت: این درحالی است که العربیه شش ماه تمام بدترین دروغ ها و اهانت ها را به ایران و نظام ما انجام داده است.

ضرغامی در حوزه تکنولوژی های صدا و سیما نیز گفت: پخش دیجیتال برنامه های صدا و سیما آغاز شد و تاکنون علت افزایش نیافتن تعداد شبکه های صدا و سیما حجم سیستم آنالوگ بود و در این سیستم بیش از هشت شبکه ای که راه اندازی شده را نمی توان شبکه ای را اضافه کرد اما اکنون شبکه دیجیتال را راه اندازی کرده ایم و می توانیم تعداد شبکه ها را تا 15 مورد اضافه کنیم و الان شبکه العالم، پرس تی وی ، کوثر ، یک شبکه استانی و ... را به صورت دیجیتال قرار داده ایم و اگر ماهواره اختصاصی در اردیبهشت ماه راه اندازی شود می تواند تعداد کانال ها را تا 70 مورد افزایش دهیم.

دیش ویژه صداو سیما ؛ جایگزین دیش های فعلی

رئیس سازمان صدا و سیما همچنین از تهیه یک دیش ویژه توسط صدا و سیما خبر داد که تنها برخی شبکه های خاص را دریافت می کند که به گفته او اگر قرار باشد برای دیش های فعلی ما به ازایی در نظر گرفته شود دیش های صدا و سیما قابلیت جایگزینی را دارند.

وی با اشاره به پخش مناظره های زنده با بیان اینکه این مناظره ها هیچ ضرری ندارد گفت: ما این کار را شروع کرده ایم و فکر می کنیم نه تنها در مسائل سیاسی بلکه در موضوعات عدالت، آموزش و صنعت می توانیم این مناظره ها را دنبال کنیم اما باید همه همراهی کنند.

اگر ما در ساخت یک سریال با انواع مشکلات از جمله مشکلات مالی مواجه ایم یک برنامه گفتگو محور که می تواند چند برابر یک سریال مخاطب جمع کند تنها دو چیز می خواهد، تریبون و تحمل

ضرغامی تاکید کرد: رئیس سازمان صدا و سیما هر کس که باشد قطعا طرفدار آزادی بیان است چون اگر ما در ساخت یک سریال با انواع مشکلات از جمله مشکلات مالی مواجه ایم یک برنامه گفتگو محور که می تواند چند برابر یک سریال مخاطب جمع کند تنها دو چیز می خواهد، تریبون و تحمل.

اگر ما در ساخت یک سریال با انواع مشکلات از جمله مشکلات مالی مواجه ایم یک برنامه گفتگو محور که می تواند چند برابر یک سریال مخاطب جمع کند تنها دو چیز می خواهد، تریبون و تحمل

سریال های ماه رمضان ضعیف بودند

رئیس سازمان صدا و سیما در پاسخ به سئوالی درباره سریالهای ماه رمضان گفت: قبول دارم که این سریال ها ضعیف بودند و سریالها پیچیدگی خاصی دارد که به پیچیدگی حوزه اجتماعی مربوط است. بر همین اساس برخی سریال ها می گیرند و برخی هم خوب از آب در نمی آیند.

مردم هر روز 4 ساعت و 30 دقیقه برنامه های سیما را می بینند

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره نفوذ پذیری برنامه های صدا و سیما در جامعه اعلام کرد: بر اساس نظرسنجی که انجام شده است 96 درصد مردم هر روز تلویزیون را تماشا می کنند که آن 4 درصد هم  یا وقت ندارند و یا گرفتار هستند. مردم با رسانه ملی ارتباط دارند و بر اساس این نظرسنجی ها مردم هر روز 4 ساعت و 30 دقیقه برنامه های سیما و یک ساعت برنامه های صدا را دنبال می کنند.

کنترل بر گفتگو ها شرط مناظره برای نامزدها بود

ضرغامی  در پاسخ به سئوال یکی دیگر از حاضران درباره  پخش مناطره ها خاطرنشان کرد: سعی می کنیم مناظره ها طوری که لازم است راه بیفتد و ما در پخش مناظره ها خیلی با نامزدها صحبت کردیم که قانع شان کنیم روی موضوعات کنترل باشد و اگر این گونه می شد این تبعات منفی بوجود نمی آید.

به گزارش مهر ، رئیس سازمان صدا و سیما در خصوص یکی از مواردی که نشان داد نمی توان بر مناظره های زنده کنترل داشت گفت: آقای پورحسین واقعا فداکاری کرد و در بسیاری از موارد سعی می کرد سئوالات تخصصی بپرسد. به عنوان مثال از آقای کروبی درباره اقتصاد سئوال کرد که آقای کروبی در پاسخ گفت این سئوال سئوال خوبی است اما من می خواهم از آقای احمدی نژاد بپرسم موضوع هاله نور چه بود و یا یک بار خواست از آقای موسوی یک سئوال بپرسد که دیدید چه برخورد خشنی با وی شد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره رویکرد صدا و سیما نسبت به شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص نظام تصریح کرد: ما احترام ویژه ای برای جایگاه و شخصیت آقای هاشمی با توجه به سوابق انقلابی ایشان داریم و همواره به آن توجه داشته ایم اما تعارف نداریم در حوادث بعد از انتخابات برخی مواضع ایشان خلاف مسیر درست بود. با این حال در راهپیمایی اخیر 22 بهمن ما خیلی تلاش کردیم تصویری از ایشان داشته باشیم که مردم در اطراف ایشان شعار نمی دهند و تصویری قابل پخش باشد که شان و جایگاه آقای هاشمی تضعیف نشود.

ضرغامی در خصوص انتقاد یکی از حاضران نسبت به جامعه هنری کشور بیان داشت: من جامعه هنری کشور را ارزشمند و نجیب می دانم و این حرف یک شعار نیست و به نسبت بسیاری از اقشار که لغزشهای عجیب و غریب داشته اند جامعه هنری هر زمان که نیاز بوده همراهی خود را نظام نشان داده اند و من با وجود برخی شیطنت ها نگاهم نسبت به جامعه هنری کشور مثبت است.

حاشیه های حضور ضرغامی در نشست جامعه اسلامی مهندسین

ضرغامی زمانی وارد نشست شد که باهنر در حال ارایه گزارش بود و باهنر خطاب به وی گفت تا شما نفسی تازه کنید من چند دقیقه ای صحبت کنم که ضرغامی گفت نفس من تازه است و بر همین اساس به جایگاه رفت.

ضرغامی در بخشی از سخنانش درباره بودجه سازمان صدا و سیما گفت: مجلس تاکنون یک ریال به این سازمان کمک نکرده و یک بار هم که قرار بود 50 میلیاردی به سازمان کمک شود آقای باهنر در کمیسیون تلفیق زیرآبش را زد.

ضرغامی ادامه داد: امیدواریم امسال مجلس همین مقداری که در لایحه بودجه آمده است کم نکند و ما به همین بخور و نمیر قانع ایم.

ضرغامی و شبكه فارسی بی بی سی

رئیس سازمان صدا و سیما در آغاز سخنان خود در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین از خبرنگاران و تصویربرداران متعدد صدا و سیما که برای پوشش این مراسم حضور یافته بودند خواست جلسه را ترک کنند و گفت: مطالبی می خواهم مطرح کنم که نیازی به حضور شما نیست اما  حضور خبرنگاران خبرگزاری ها بلامانع است.

ضرغامی در بخشی از سخنان خود در خصوص راه اندازی سیستم دیجیتال برنامه های تلویزیون گفت: آماده ایم این سیستم را در منازل اعضای جامعه اسلامی مهندسین و خبرنگاران حاضر در جلسه راه اندازی کنیم که این سخن ضرغامی صلوات حاضران را به دنبال داشت.

رئیس سازمان صدا و سیما در بخش های متعددی از سخنرانی اش اعلام کرد مطالب طبقه بندی شده ای آماده کرده که به دلیل حضور خبرنگاران در جلسه نمی تواند آن ها را بگوید.

ضرغامی در پایان سخنرانی اش حدود 30 دقیقه در جایگاه حضور داشت و به مسائل مطرح شده از سوی حاضران پاسخ داد و از جمعی از آنان که پیشنهاداتی درباره برنامه های صدا و سیما مطرح می کردند درخواست کرد این پیشنهادات را به صورت مکتوب ارائه دهند.

ضرغامی در نشست مهندسین بسیاری مسائل خود را به زبان مهندسی بیان می کرد و به مسائل مهندسی ساختمان ارتباط می داد و از آن نتیجه گیری می کرد و بر همین اساس یکی از حاضران نیز در زمان پرسش وپاسخ سوالی سیاسی را در قالب فرمول ها و مقیاس های سدسازی از او پرسید.

ضرغامی در بخشی از این نشست با خنده به حاضران گفت: شما مهندس هستید و امیدوارم به بهشت بروید اما گفته شده قرار بوده بین بهشت و جهنم یک پل احداث شود و بعد از پایان زمان مقرر قسمت جهنم حاضر و آماده بوده اما در قسمت بهشت هیچ اتفاقی نیفتاده بعد که علت را پرسیدند گفتند در بهشت هیچ مهندسی وجود ندارد که پل را بسازد و همه در جهنم هستند! که این حرف ضرغامی خنده حاضران را به دنبال داشت.

تنظیم:س.آقازاده