تبیان، دستیار زندگی
وزیر آموزش و پرورش ظهر دیروز(جمعه، 30 بهمن ماه) در نشستی مطبوعاتی با اصحاب رسانه در فرودگاه امام خمینی(ره) از همكاری كشورهای ایران و تركیه در تالیف كتاب‌های درسی خبر داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همكاري ايران و تركيه در تاليف كتاب‌هاي درسي

وزیر آموزش و پرورش

وزير آموزش و پرورش ظهر ديروز(جمعه، 30 بهمن ماه) در نشستي مطبوعاتي با اصحاب رسانه در فرودگاه امام خميني(ره) از همكاري كشورهاي ايران و تركيه در تاليف كتاب‌هاي درسي خبر داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نشست خبري همزمان با ورود وزير آموزش و پرورش ايران از ترکیه با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش و پرورش، با اشاره به اين كه كشور ايران از لحاظ محتواي آموزشي و درسي وضعيت بهتري از تركيه دارد، تصريح كرد: همچنين بر اساس معيارهايي مانند آموزش‌هاي درسي و وضعيت معلمان نيز اوضاع در ايران مساعدتر است.

وي با بيان اين كه «قرار است هيات مشتركي از كارشناسان ايراني و تركيه‌اي كتاب‌هاي درسي دو كشور را بررسي كنند» يادآور شد: از طريق اين همكاري مشترك، نقاط قوت و ضعف كتاب‌ها مشخص و براي بهبود محتوا تلاش خواهد شد.

دكتر حاجي‌بابايي با تاكيد بر اين كه محتواي آموزشي در كشور تركيه در دروس فني با كيفيت و غني است، توضيح داد: با توجه به سخنان كارشناسان كشور تركيه، اين آثار در حال تكميل و غني‌سازي‌اند.

وي در يك ارزيابي كلي از وضعيت كتاب‌هاي درسي در ايران اظهار داشت: محتواي آموزشي در ايران با كيفيت، اما داراي نواقصي است. براي نمونه، در هنرستان‌ها بايد فعاليت كارشناسي بيشتر صورت بگيرد تا هنرجويان با رضايت كامل فعاليت كنند. در كشور تركيه وضعيت هنرستان‌ها و مدارس فني بيش از همه بخش‌ها رضايت‌آميز است.

حاجي بابايي با اشاره به اين كه تفكر ورود به بازار و جامعه شغلي بايد در هنرستاني‌ها تقويت شود، اظهار داشت: متاسفانه اين ذهنيت در جامعه ايراني وجود دارد كه افراد ضعيف‌تر وارد هنرستان‌ و شاخه‌هاي كاردانش مي‌شوند، در صورتي كه در كشور تركيه تمامي رتبه‌هاي برتر، به اين بخش مي‌پيوندند.

وزير آموزش و پرورش پس از سفر چهار روزه خود به كشور تركيه اظهار داشت: مدارس «ديانت» نوعي از مدارس كشور تركيه‌اند. در اين مدارس علوم ديني با محتواي ويژه به دانش‌آموزان آموزش داده مي‌شود و اين افراد پس از فارغ‌التحصيلي امام جماعت مي‌شوند يا به دانشگاه‌هاي الهيات مي‌روند. مدارس ديانت داراي  200 هزار دانش‌آموزاند كه پس از تحصيل به تدريس علوم ديني مي‌پردازند.

وي با بيان اين كه «در اين سفر با وزير فرهنگ، وزير آموزش ملي، رييس شوراي دانشگاهي و مسوولان چند مدرسه تركيه ديدار كرده است» تاكيد داشت: كشور تركيه داراي قرابت زيادي با ايران است. براي نمونه، تركيه داراي 71 ميليون نفر جمعيت، 14 ميليون دانش‌آموز و همچنين 5 درصد مدارس غير انتفاعي نظير ايران است.

حاجي بابايي افزود: البته ايران در مقايسه با تركيه از نظر ابراز، وسايل و امكانات آموزشي و شاخه‌هاي ادبيات كودك و فيلم‌سازي در هنرستان‌ها پيشرفت بيشتري داشته است.

وي در پايان با ابراز رضايت‌مندي از سفر به كشور تركيه اظهار داشت: اميدوارم دستاوردهاي سفر به اين كشور براي آموزش و پرورش ايران در زمينه‌هاي مختلفي نظير توليد و كيفي شدن كتاب‌هاي درسي، مديريت آموزشي و ارتباط با اوليا ثمربخش باشد.

كنفرانس مطبوعاتي وزير آموزش و پرورش ظهر ديروز(جمعه) با حضور اصحاب رسانه در فرودگاه امام خميني(ره) برگزار شد.