تبیان، دستیار زندگی
خداوند سبحان در این اواخر بزرگمردى از مردان بزرگ امت و یگانه قهرمانى از قهرمانان مسلمانان‏را براى حفظ كیان و آبروى شیعه برانگیخت و او كسى جز علامع‏ء اكبر حجة الاسلام شیخ محمد محسن‏رازى [تهرانى] نبود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از چشم یاران

از چشم یاران

علامه شیخ عبدالحسین امینى تبریزى

علامه مصلح شیخ محمد حسین كاشف الغطاء

 آیت الله سید حسن صدر عاملى

 علامه محمد على اردوبادى

 آیت الله سید موسى شبیرى زنجانى

 آیت الله سید محمد حسن آل طالقانى

علامه سید عبدالعزیز طباطبایى (قدس سره)

حجة الاسلام سید محمد على خیرالدین

استاد محمد رضا حكیمى

نویسنده نامدار جلال آل احمد

 آیت الله سید مرتضى نجومى

 آیت الله نصرالله شبسترى

از چشم یاران

بسیارى از صاحب نظران و اندیشمندان، اعجاب و اجلال خویش را در مورد شخصیت‏شیخ آقا بزرگ‏تهرانى پنهان نداشته‏اند و با سخنانى كه حاكى از عظمت روحى و مقام بلند علمى شیخ است وى راستوده‏اند و كارهاى گرانسنگ و طاقت فرساى او را ارج نهاده‏اند. سخنانى را كه در پنجاه سال گذشته به‏تجلیل از شیخ و آثار ماندگارش گفته شده است اگر در یكجا گردآورى شود شاید از صد صفحه هم بیشترباشد و اگر چكامه‏ها و سروده‏هاى شاعران را نیز كه در مدح او گفته‏اند به آن اضافه شود خود كتابى بزرگ‏و قطور خواهد شد.

 علامه شیخ عبدالحسین امینى تبریزى

از چشم یاران

«با  دست  تكریم  و  احترام،  كتاب  پاك  و  كریمى (1) را  كه  پر  از 

مرواریدهاى  درشت  و  درهاى  درخشان  بود از قلم  شیخ  بزرگ و

بزرگوارمان،  یادگار  نیكمردان گذشته «بقیة السلف الصالح‏» حجة

 الاسلام  آیت  الله ‏سماحة  الحاج  الشیخ  آقا بزرگ تهرانى دریافت

 كردیم.... با هزاران شكر و تشكر و سپاس از او.» (2) .

علامه مصلح شیخ محمد حسین كاشف الغطاء

«... روح همت و نشاط، مصداق راستین اراده و عزم در جهان امروز، دانشمند علامه،جامع علم و تقوا،احیاگر سنت و سیره اسلامى،نابود كننده بدعتها، برادر و دوست و یاور ما در راه خدا، شیخ آقا بزرگ‏تهرانى [است] خدا وى را با عنایتهاى مخصوص و الطاف ویژه خویش تایید كند و همچنان محكم ومستدام، پایدار دارد...» (3) .

آیت الله سید حسن صدر عاملى

«الاجل الافخم الافضل و البحر الكامل الاكمل، انموذج السلف و ابوالفضایل و الطرف، المحدث الفقیه‏و الرجالى النبیه و الاصولى الخبیر، الشیخ محمد حسن معروف به شیخ آقا بزرگ تهرانى.... به راستى كه‏آثار دانشمندان را زنده كرد و آنها را از تباهى و نابودى مصون داشت و چنان در تارخى ثبت كرد كه دلهابه سوى آن پر مى‏كشد و گوشها از شنیدنش تیز مى‏گردد. با گذشت روزگاران نام نیك و ذكر جمیل او ازمیان نخواهد رفت و پاداش نیكى را كه خدا براى احیاگران اثار و اخبار دینش خواهد داد، ارزانى اوخواهد شد...» (4) .

علامه محمد على اردوبادى

«خداوند سبحان در این اواخر بزرگمردى از مردان بزرگ امت و یگانه قهرمانى از قهرمانان مسلمانان‏را براى حفظ كیان و آبروى شیعه برانگیخت و او كسى جز علامه اكبر حجة الاسلام شیخ محمد محسن‏رازى [تهرانى] نبود...» (5) .

آیت الله سید موسى شبیرى زنجانى

از چشم یاران

«آیت الله حاج شیخ آقا بزرگ تهرانى، هشتاد سال مداوم در رشته‏هاى متنوع علوم اسلامى،مخصوصا علم تراجم و كتابشناسى، با زحمتى طاقت فرسا اشتغال داشت و حدود شصت‏سال یا بیشتراست كه كتابهاى ایشان مرجع بسیار مهم اهل تحقیق است و بسیارى از رجال اسلامى، امامیه و غیرامامیه از این دانشمند عالیمقام اجازه روایتى تحصیل كرده‏اند.... رحمة الله علیه رحمة واسعة.» (6) .

 سید محمد حسن آل طالقانى

«شیخ ما امام تهرانى با روحى طاهر و طیب به سوى حق شتافت. نامه اعمالش را با گناهان سیاه‏نساخت و به كثافت طمع و آز نیالود. بارفتن او بركتى از بركتهاى آسمانى از میان ما برداشته شد و چراغ‏فروزانى كه همیشه راه خیر و طریق حق و فضیلت را روشن مى‏كرد خاموش شد و پرچم بزرگى كه زمان‏زیادى بر آشسمان ضیلت‏سایه گسترده بود به خاك افتاد. و زمین جسد پاكى را در خود نهفته ساخت‏كه از روزى حلال و غذاى كافى سیر نشد و هیچ وقت در رگهایش خون كثیفى كه از حرام تولید شده باشدجریان نیافت.
زمین قلب سلیمى را در آغوش گرفت كه حقد و حسد و یا هیچگونه سوء ظن و نیت‏شر نمی شناخت اامام تهرانى از میان ما رفت اما نام و آوازه بلندى را پس از خود فرانهاد كه همیشه به گوشها خواهد خوردو یاد زنده‏اش هیچ وقت نابود یا فراموش نخواهد شد.» (7) .

 علامه سید عبدالعزیز طباطبایى (قدس سره)

از چشم یاران

«شیخ مشایخ معاصر، بزرگ پژوهشگران و فهرست نگاران، حجت و دلیل تاریخ، احیاگر آثارگذشتگان، نمونه ناب تقوا و صلاح، شیخ آقا بزرگ تهرانى رحمه الله[است]. (8) .

استاد بزرگوار مرحوم علامه طباطبایى یزدى رضوان الله علیه ارادت ویژه‏اى به شیخ آقا بزرگ داشت‏و گاهگاهى كه از او به بزرگى یاد مى‏كرد با عناوینى چون: «شیخناالمقدس‏» (9) و «شیخنا العلامه‏» (10) نام‏مى‏برد و مى‏گفت:

«شیخ بزرگ ما مرحوم محقق تهرانى روح بزرگ داشت، 25 سال با او بودم اما براى یك بار هم ندیدم‏پشت‏سر كسى بدگویى یا غیبت كند....» (11) .

حجة الاسلام سید محمد على خیرالدین

«خسارتى كه جامعه علمى از فقدان حج كبرى، علامه موثق و معتمد آیت الله امام شیخ آقا بزرگ‏تهرانى - رحمه الله رحمة واسعه - دید به راستى كه خسارت بزرگى بود چرا كه او از شخصیتهائى بود كه‏بسیار اندك به دست مى‏ایند. گذشته از جایگاه علمی و از اینكه او در كشورهاى اسلامى با علم و تقوا، زهدو اخلاق، پاكدلى و اخلاص شناخته شده بود و در كشورهاى غربى هم به خبره بودن و فرهنیخته وكاركشتگى در جهاد علمى و پژوهش و كاوش شناخته مى‏شد. علاوه بر همه اینها او داراى سیرت ورفتارى بود كه پر از پندها و عبرتهاى آموزنده است. كلمه‏هاى چون مردانگى و دلیر مردى، ایثار واخلاص و... با همه معناهایى كه به این كلمه‏ها بار مى‏شود، در او تجلى یافته بود.» (12) .

استاد محمد رضا حكیمى

از چشم یاران

«شیخ آقا بزرگ، در طول سالهاى نجف - همچنان روزگاران گذشته خویش - به پیگیرى كارهاى‏تحقیقى و ادامه رسالت علمى خود شب و روز مى‏گذارنید و با امانت و اخلاص تمام، به تالیف و نشراطلاعات خود اشتغال داشت. حوادث اندوه آفرین روزگار، پیشآمدهاى نامنتظر، و بیماریهاى درد خیز -كه در زندگى وى بسیار بود - هیچیك نتوانستند او را در كار سست كنند و رنگ ناتوانى و ضعف به جوهروجود او بزنند.

شیخ در اخلاق اسلامى و تقواى نفس و طهارت ضمیر نیز از نمونه‏هاى اندكیابى بود كه احوالات آنان،اصحاب ائمه طاهرین و علماى بزرگ شیعه را به یاد مى‏آورد.» (13) .

«هنگامى كه حماسه آفرینان پیاپى در رسیدند، حماسه سرایان باید به پاخیزند و حماسه آنان رابسرایند. آنان كه حماسه‏هاى ژرف را، حماسه‏ژهاى پاك را، حماسه‏هاى والا را مى‏سرایند خود نیزحماسه آفرینند. كدام حماسه، ژرف‏تر و پاك‏تر و والتر از «الغدیر»، از«الذریعه‏»، از «بیان الفرقان‏»؟

الغدیر مى‏گوید: حق با على است.

الذریعه مى‏گوید: فرهنگ پهناور اسلام در گرو شیعه على است.

بیان الفرقان مى‏گوید: معارف حقه و علوم الهیه در نزد على و اولاد على است. (14) .

استاد حكیمى از آن‏بزرگمرد تاریخ چنین نام مى‏برد:

«علامه كبیر، مؤلف مجاهد، متتبع كم مانند،خادم دین و جامعه، عاشق كتاب و فرهنگ، ناشر علم وفضیلت، عالم ربانى، و تربیت‏یافته مكتب جعفر بن محمد(ع)، حضرت شیخ آقا بزرگ تهرانى - رحمة الله‏علیه.» (15) .

 نویسنده نامدار جلال آل احمد

ایشان پس از انتشار جلد پنجم الذریعه مقاله‏اى رات در معرفى آن منتشر ساخت كه ضمن آن‏مى‏نویسد:

«براستى باید گفت كمتر محقق و كتابدار و یا مطالعه كننده‏اى در تاریخ ایران بعد از اسلام مى‏تواندخود را از این مجموعه گرانبها بى‏نیاز بداند.» (16) .

آیت الله سید مرتضى نجومى(ره)

از چشم یاران

«مرحوم حاج شیخ (رحمة الله علیه) بسیار بزگوار، سلیم النفس، خود نگهدار، حلیم و دائم الاشتغال‏و الكتابه بودند، به مجرد آنكه از نوشتن یا مطالعه دست مى‏كشیدند تا قدرى استراحت كنند مى‏دیدم‏آهسته به ذكر خدا مشغول است.».

استاد نجومى در سخن دیگرى مى‏گوید:

«اصولا بنده معتقدم كه حاج شیخ بر اثر خدمت‏سالیان متمادى به اسلام، داشتن خلوص، خضوع،خشوع،ملكه سلامت نفس و ارامش روان، سلوك الهى بر ایشان پیدا شده بود.» (17) .

 آیت الله نصرالله شبسترى

«نابغه عظیم الشان، حضرت استاد آقا حاج شیخ آقا بزرگ تهرانى از دانشمندان اسلامى و.... [از] این‏مغز متفكر، این قلب مطمئن، این دیده بینا، این دانشمند توانا،این بزرگمرد افتخار بخش و این قهرمان‏شب زنده دار [چه مى‏توان گفت]. (18) .

________________________________________

1) منظور اجازه نامه مفصلى است كه شیخ آقا بزرگ براى علامه امینى نوشته بود، رك، فصل آثار همین دفتر.

2) الغدیر، ج‏10، ص ح، این سخن را علامه امینى زمانى در حق شیخ نوشت كه او هنوز زنده بود.

3) این سخن تنها بخش كوتاهى است از مقدمه‏اى كه علامه كاشف الغطاء بر جلد اول الذریعه نوشته بود.

4) همان، الذریعه، ج‏1، ص‏4.

5) همان، مقدمه، به اندكى تصرف.

6) یادنامه علامه امین، ص‏72.

7) الشیخ آغا بزرگ الطهرانى فقید العلم و الادب، ص‏16.

8) الغدیر فى التراث الاسلامى، ص‏236.

9) همان، ص‏57.

10) همان، ص‏101.

11) استاد این سخن را در ضمن مصاحبه‏اى كه با صدا و سیما داشت فرمود، نوار مصاحبه در صدا و سیما و... موجود است.

12) الشیخ آغا بزرگ الطهرانى فقید العلم، ص‏17.

13) شیخ آقا بزرگ، ص‏7.

14) همان، مقدمه ص‏21.

15) همان، ص‏65.

16) همان، ص‏15، به نقل از مجله «سخن‏» س‏2، ش‏11 - 12، دى و بهمن 1324.

17) نورعلم، شماره 38، ص‏42 - 48.

18) همان، ص‏50، به نقل ازكتاب «وفادار باشید»، ص‏6، 7.


تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه