تبیان، دستیار زندگی
میوه ها را ندیده ای تا کوچک و خام اند همرنگ درخت بوده و تلخ و ترش اند؟ منافق نیز مانند میوه ی خام است، از طرفی پست و حقیر و از سویی تلخ و ترش و بی مزه، اما خود را نیز به رنگ اهل ایمان و تقوا در می آورند. و این همرنگی نه از سر عشق و ارادت و تعلق خاطر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران حکمت(43)

(تفسیر تمثیلی قرآن)

نفاق

اشاره:

  1. درسلسله مباحث تفسیری "باران حکمت"، که به صورت روزانه پیشکش حضورتان می شود، برآنیم تا در هر نوبت، کام جانتان را با یک شاخ نبات مثال از مفاهیم بلند سوره بقره شکربار کنیم.

تفسیر آیات شریفه:

وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا إِلَى شَیاطِینِهِمْ قَالُوا إِنَّا مَعَكُمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِئُونَ(البقرة/14)

و هنگامی که افراد باایمان را ملاقات می‌کنند، و می‌گویند: «ما ایمان آورده‌ایم!» (ولی) هنگامی که با شیطانهای خود خلوت می‌کنند، می‌گویند: «ما با شمائیم! ما فقط (آنها را) مسخره می‌کنیم!»

اللَّهُ یسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَیمُدُّهُمْ فِی طُغْیانِهِمْ یعْمَهُونَ(البقرة/15)

خداوند آنان را استهزا می‌کند؛ و آنها را در طغیانشان نگه می‌دارد، تا سرگردان شوند.

خوبی ملک دارم شیطان خراباتم

میوه ها را ندیده ای تا کوچک و خام اند همرنگ درخت بوده و تلخ و ترش اند؟

منافق نیز مانند میوه ی خام است، از طرفی پست و حقیر و از سویی تلخ و ترش و بی مزه، اما خود را نیز به رنگ اهل ایمان و تقوا در می آورند.

و این همرنگی نه از سر عشق و ارادت و تعلق خاطر است، بلکه برای حفظ و امان و دستیابی به سود و منفعت است.

در ایام جنگ تانک ها و ماشین ها و تیربارها را با شاخ و برگ درختان می پوشانند، این کار نه به خاطر دوست داشتن رخت است بلکه نوعی مکر و فریب خصم و از سوی دیگر تأمین امنیت است.

اهل نفاق نیز برای خیانت و حفظ خود و نیز آسیب زدن به اهل ایمان از درون، خود را در صف آنان جا زده و همچون ایشان رفتار کرده و به رنگ آنان درآمده و همان شکل و قیافه را به خود می گیرند.

خوبی ملک دارم شیطان خرابتم

از اینرو با زبان و پوشش و رفتار خود در دیدار با اهل ایمان دعوی ایمان و تقوا کرده و می گویند ما هم مثل شما معتقدیم، اما همینکه یاران خود را می بینند که به اسب های سرکش چموش متمرد و مارهای خطرناک زهرآگین و گزنده می مانند،* می گویند ما در دل همواره با شمائیم، و ما فقط اهل ایمان را مسخره می کنیم.

هر دست که دادند همان دست گرفتند

شما اگر سیبی را افقی و به سمت مقابل پرتاب کنید هرگز به سمت شما باز نمی گردد، اما اگر همین سیب را مستقیم و به سوی آسمان پرتاب کنید دیر یا زود به خود شما باز می گردد.

یادتان باشد خداوند دنیا را افقی نیافریده، بلکه کاملاً عمودی است، پس آدم ها هر چه می کنند به خودشان باز می گرد.

هر دست که دادند همان دست گرفتند(فروغی بسطامی)

بر این اساس اگر منافقان اهل ایمان را مسخره می کنند، این مسخرگی به خود ایشان باز می گردد. و از آنجایی که این هندسه و قانون را خدا تقدیر کرده است می توان نسبت به خداوند داده و گفتا:

اللهُ یَستَهزیءُ بِهم

خداوند آنان را به استهزاء می گیرد.

* عربها به اسب سرکش و مار خطرناک شیطان می گویند


تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبر

تنظیم: گروه دین و اندیشه_شکوری