تبیان، دستیار زندگی
برای شادبودن باید بر افكار شاد تمركز كنیم، اما ما غالباً بر عكس عمل می‌كنیم. اغلب تعریف‌ها و تمجیدها را ناشنیده می‌گیریم، اما حرف‌های نا‌خوشایند را مدت‌ها در ذهن نگه می‌داریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشقی برای همیشه

گل

هیچ‌ وقت دقت كرده‌اید وقتی احساس خوبی درباره خود دارید، دیگران بهتر از همیشه به نظر می‌رسند؟ آیا این تغییر در مورد دیگران جالب توجه و حتی عجیب نیست؟‌ جهان بازتابی از خود ماست. وقتی از خود بیزاریم، از همه بیزاریم و وقتی به همین كه هستیم عشق می‌ورزیم،‌ تمام جهان به نظر فوق‌العاده و دوست‌داشتنی می‌آید. پذیرفتن خود یا قبول خویشتن یكی از راه‌هایی است كه انسان را در مسیر شاد زیستن و بهتر زیستن قرار می‌دهد. چگونه خود را بپذیریم؟

از اشتباهات خود بیاموزید

اشتباه‌ها ابزار یادگیری‌اند. هر بار كه ندانم‌كاری می‌كنید، ‌فرصتی ویژه برای رفع عیب، رشد و یادگیری به دست می‌آورید. بنابراین لازمه رشد و پیشرفت می تواند چالش های موجود باشد.

هیچ‌كس كامل نیست

هر بخش از شخصیت شما مهم است و این شامل قسمت‌های بد شما هم می‌شود. اگر تصمیم بگیرید روی خود كار كنید و سعی كنید خود را كامل كنید،‌ این تصمیم خودتان است،‌ اما این را نه برای خشنود ساختن دیگران از خود، ‌بلكه به خاطر اینكه فرصت بیشتری برای آسودگی و آرامش داشته باشید انجام دهید.

برای شادبودن باید بر افكار شاد تمركز كنیم، اما ما غالباً بر عكس عمل می‌كنیم. اغلب تعریف‌ها و تمجیدها را ناشنیده می‌گیریم، اما حرف‌های نا‌خوشایند را مدت‌ها در ذهن نگه می‌داریم.

از شكست نهراسید

شما با ترس از ارتكاب خطا یا شكست باعث انجام ندادن كارها می‌شوید. اگر خطر شكست و ارتكاب خطا را قبول كنید، ‌موفقیت بیشتری خواهید داشت. چون هراسی ندارید، دیگر اهمیتی ندارد اگر شكست بخورید. حتی می‌توانید آن را امری مثبت تلقی كنید،‌ چون می‌تواند فرصتی برای یادگیری و رشد و شكوفایی باشد. به جمله "شکست پلی برای پیروزی است" یک بار دیگر با دقت فکر کنید.

خود را بپذیرید

پذیرفتن خود باعث دوست داشتن خود می‌شود. معنی خود دوستداری سالم این است كه ما اصراری برای توجیه خود و دیگران نداشته باشیم كه چرا تعطیلات می‌رویم یا چرا تا ظهر می‌خوابیم. ما باید بتوانیم با هر كاری كه به كیفیت و شادی زندگی‌مان می‌افزاید احساس راحتی كنیم. البته خود نظم بخشی لازم و ضروری است اما هدف از این نظم درونی هم باید به علت پاس داشتن خود و ارزش گذاری شخصی باشد.

زندگی

در حال زندگی كنید

راه دیگر برای شاد زیستن كه در احادیث دینی ما نیز روی آن تأكید شده، ‌زیستن در زمان حال است. صرف‌نظر از آنچه دیروز رخ داده و آنچه فردا ممكن است اتفاق بیفتد، حال جایی است كه شما در آن ایستاده‌اید. از این دیدگاه، كلید شادی و خرسندی متمركز ساختن ذهن بر لحظه حال است. آیا تا به حال به كودكان نگاه كرده‌اید كه چقدر شادند؟ به نظر شما، دلیل آن چه می‌تواند باشد؟ ‌آنها تماماً خود را در لحظه حال غرق می‌كنند و درگیر فعالیت كنونی خود می‌شوند؛ این فعالیت می‌تواند تماشای یك سوسك، ‌نقاشی كشیدن، ‌ساختن یك قصر و یا هر چیز دیگر باشد. هر گاه در حال زندگی كنیم، ترس را از ذهن خود می‌رانیم. اساساً ترس مقوله‌ای است مربوط به حوادثی كه ممكن است در آینده اتفاق بیفتد. این ترس می‌تواند چنان فلج‌كننده شود كه انجام دادن هر عمل سازنده‌ای را برای فرد ناممكن كند. با این همه، ‌اگر به لحظه حال نظر داشته باشیم، كه تمام دارایی ماست، هیچ مشكل بزرگی اصولاً وجود نخواهد داشت.

شاد بودن همیشه آسان نیست. شاید بتوان گفت شاد بودن می‌تواند یكی از بزرگ‌ترین مبارزات ما در صحنه زندگی باشد و گاه می‌تواند تمام پافشاری‌ها، انضباط فردی و تصمیماتی را كه برای خود فراهم آورده‌ایم مخدوش كند. اما چون انسان افكار خود را برمی‌گزیند، الزاماً تعیین‌كننده میزان شادی‌های خود نیز هست. برای شادبودن باید بر افكار شاد تمركز كنیم، اما ما غالباً بر عكس عمل می‌كنیم. اغلب تعریف‌ها و تمجیدها را ناشنیده می‌گیریم، اما حرف‌های نا‌خوشایند را مدت‌ها در ذهن نگه می‌داریم. شاد زیستن یك تصمیم است. خیلی‌ها چنان زندگی می‌كنند كه گویی نباید اشتباه كنند، نباید خطر كنند و نبایدهای فراوان دیگر، ‌در حالی كه زندگی كردن با خطاها و اشتباهات است كه شیرین می‌شود.

سپیده دانایی همراه با اضافات

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

حضور در مدرسه زندگی

طرز پخت احساس خوب

نگران فردا نباشید

دوباره تکرار نکنید

عاشق شوید اما به شرط

ارمغان اعتماد به نفس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.