تبیان، دستیار زندگی
«بهتر است اینها را توی اجاق بیندازی چون نمی‌خواهم اثر به درد نخوری از من باقی بماند.» ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سال نویسندگان مرده

نگاهی به اتفاقات ادبی سال 2009

سال نویسندگان مرده

اگر 2008، سال نویسندگان جوان بود که با درو کردن انبوه جوایز ادبی نشان دادند تجربه و اندوخته خوبی برای نوشتن دارند، سال 2009سال نویسندگانی بود که گرچه سال‌ها از درگذشتشان می‌گذشت، باز با انتشار آثاری جدید در راس اخبار قرار گرفتند.

32سال پس از درگذشت ولادیمیر ناباکوف نویسنده مشهور روس، سرانجام پسر او دیمیتری که حالا دیگر 80ساله شده، تصمیم گرفت تا خواست پدرش را نادیده بگیرد و دست‌نوشته‌های رمان ناتمام پدرش را منتشر کند، اما این تنها اتفاق مهم سال 2009نبود، از این دست اتفاقات در سال گذشته زیاد رخ داد.

روبرتو بولانو نویسنده شیلیایی که در سال 2004در 51سالگی درگذشت، در سال 2009کشف شد. با ترجمه رمان 912صفحه‌ای و تحسین شده «2666» به زبان انگلیسی، خوانندگان انگلیسی‌زبان ارزش این اثر را دریافتند و با نقدهای مثبت بسیاری که در نشریات به آن اختصاص یافت، سرانجام انجمن منتقدان کتاب آمریکا، یکی از مهم‌ترین جوایز سال این کشور را به آن اهدا کرد و «2666» به عنوان بهترین اثر داستانی سال معرفی شد.

داستان‌های جدید وونه‌گات

مجموعه 14داستان کوتاه کورت وونه‌گات که تاکنون منتشر نشده، به صورت داستان و در قالب کتاب الکترونیکی منتشر شد. علاوه بر این، این مجموعه در قالب یک جلد کتاب با عنوان «به جوجو نگاه کن» به بازار آمد. کورت وونه‌گات در آوریل 2007در 84سالگی درگذشت.

استقبال از یک کتاب آشپزی 48ساله

اما فقط کتاب‌های داستانی نبودند که مورد توجه قرار گرفتند. یکی از شگفتی‌های سال قطعا یک کتاب آشپزی فرانسوی بود که 48سال پس از انتشارش در فهرست پرفروش‌های آمریکا جای گرفت و باعث شگفتی شد. «استادی در هنر آشپزی فرانسوی» اثر جولیا چایلد که نخستین بار سال 1961انتشار یافت، ناگهان چنان محبوب شد که در راس فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز جای گرفت.

همه شوق و شوری که برای خرید این کتاب فوران کرد، از نمایش فیلم «جولی و جولیا» ناشی ‌شد. این فیلم که اواسط سال بر پرده سینماهای جهان به نمایش درآمد، با بازی درخشان مریل استریپ در نقش این خانم آشپز مسن، همه را به تقلا انداخت که این کتاب را بخرند و بخوانند.

کتاب 752صفحه‌ای استادی در هنر آشپزی فرانسوی، یک مجموعه آشپزی تمام‌عیار است که برخلاف غذاهای بهداشتی امروز برای پختن آنها از کره، چربی، گوشت نمک سود شده و دیگر مخلفات لذیذ اما مضر برای سلامت استفاده می‌شود.

خانم چایلد سال 2004در 91سالگی درگذشت، اما همواره تاکید داشت که خوردن کره برای سلامت ضرر ندارد.

قصه گمشده مارک تواین چاپ شد

مارک تواین

مجموعه‌ای از داستان‌های مارک تواین، نویسنده مشهور ماجراهای «تام سایر» و «هکلبری فین» 99سال پس از درگذشت او، در بهار 2009منتشر شد. مارک تواین سال 1865از برادرش خواسته بود تا نگذارد این اثر منتشر شود. او نوشته بود: «بهتر است اینها را توی اجاق بیندازی چون نمی‌خواهم اثر به درد نخوری از من باقی بماند.» با این حال در نود و نهمین سالگرد درگذشت او این مجموعه منتشر ‌شد.

فقط نویسندگان مرده نبودند که سال 2009دوباره مورد توجه قرار گرفتند، نویسندگان شاخص هم طی این سال آثار جدیدی روانه بازار کردند روزنامه‌نگار و طنز‌نویس مشهور آمریکایی با نام ساموئل لنگهورن کلمنس در سال 1835در فلوریدای آمریکا به دنیا آمد و سال 1910درگذشت. «شاهزاده و گدا» و «زندگی در ساحل رودخانه می سی سی پی» از دیگر آثار جهانی اوست.

او نوشته بود: «بهتر است اینها را توی اجاق بیندازی چون نمی‌خواهم اثر به درد نخوری از من باقی بماند.» با این حال در نود و نهمین سالگرد درگذشت او این مجموعه منتشر ‌شد.

دزدان دریایی مایکل کرایتون هم آمدند

در حالی که چند ماه از درگذشت مایکل کرایتون، نویسنده مشهور رمان «پارک ژوراسیک» می‌گذشت، اعلام شد 2رمان جدید او منتشر می‌شود. یکی از این رمان‌ها که سال پیش و قبل از درگذشت او کامل شده بود با نام «عرض‌های جغرافیایی پنهان» اواخر سال منتشر شد. این رمان که یک داستان ماجراجویانه در جاماییکای سال 1665است، بلافاصله پس از انتشار سر از فهرست پرفروش‌ها درآورد. کتاب دوم او که قرار است اواخر سال 2010منتشر ‌شود، یک اثر جنایی بر مبنای امکانات تکنولوژیکی است که به اعتقاد ناشر جنبه‌های فراتری از علوم جدید و فناوری را عیان می‌کند.

از آثار مایکل کرایتون که ابتدا پزشک بود و بعد به نویسندگی و فیلمسازی روی آورد، بیش از 150میلیون نسخه به فروش رسیده است. او سال پیش در 66سالگی بر اثر سرطان درگذشت.

درخشش دوباره نویسنده‌های سرشناس

فقط نویسندگان مرده نبودند که سال 2009دوباره مورد توجه قرار گرفتند، نویسندگان زنده هم طی این سال آثار جدیدی روانه بازار کردند.

دن براون در تحلیل همه روزنامه‌ها و نشریه‌ها به عنوان موفق‌ترین نویسنده سال 2009شناخته شد. او 6سال پس از انتشار «کد داوینچی»، این بار با «نماد گمشده» بازگشت. او در این اثر به دنبال یافتن اسرار فراماسونرها در واشنگتن بود. او با این کتاب حتی از رولینگ هم جلو زد و با فروش بیش از یک میلیون جلد کتاب در یک روز رکورد شکست.

با این حال سال 2009سال انتشار آثاری از نویسندگان مشهور هم بود. سالی که جویس کرول اوتس بانوی ادبیات آمریکا، با یک رمان تیره و خلاقانه در فضای نیویورک با عنوان «پرنده کوچک بهشت» بازگشت. پل آستر، دیگر نویسنده مشهور آمریکایی هم این بار با «نامرئی» ‌آمد. این کتاب که اواخر آبان در آمریکا منتشر شد به فاصله کمی در ایران هم با عنوان «ناپیدا» به بازار آمد.

رمان جدید فیلیپ راث، نویسنده 76ساله آمریکایی با عنوان «فرومایه» هم مثل دیگر کارهای اخیر او به شخصیتی میانسال اختصاص دارد و درباره بازیگری است که در جوانی هنرمندی مشهور بود، اما در 60سالگی استعداد، اعتماد به نفس و قدرت افسونگری خود را از دست می‌دهد و همه‌چیز برایش پایان یافته به نظر می‌رسد.املی نوتومب نویسنده مشهور بلژیکی هم «گردش زمستانی» را منتشر‌‌کرد.

 ساراماگو

در این اثر املی نوتومب خوانندگان خود را سوار هواپیمایی می‌کند که در راه ربوده شده و به سمت شهری خیالی تغییر مسیر می‌دهد. «اریک امانوئل اشمیت» نویسنده و فیلسوف فرانسوی هم با نوشتن هفتمین رمانش «سومویی که نمی‌توانست چاق شود» توجه خوانندگان فرانسوی را به خود جلب کرد و به فهرست پرفروش‌ها راه یافت. هنوز ترجمه انگلیسی این اثر منتشر نشده است. این کتاب درباره کشتی سنتی سومو در ژاپن است.

دکتروف نویسنده مشهور اثری چون «رگتایم» هم با رمان «هومر و لنگلی» بازگشت. این رمان برمبنای زندگی واقعی 2برادر به همین نام نوشته شده که به اختلال شدید وسواسی مبتلا بودند و هر نوع چیز دورریختنی‌ را جمع می‌کردند.

ایزابل آلنده هم رمان جدیدش با عنوان «جزیره‌ای در زیر دریا» را در اسپانیا رونمایی کرد و ژوزه ساراماگو با انتشار رمانی به نام «قابیل» بار دیگر در صدر اخبار ادبی قرار گرفت.

گردآوری : آرزو پناهی/ روزنامه جام‌جم

تنظیم برای تبیان : زهره سمیعی