تبیان، دستیار زندگی
هشت سال دفاع مقدس اصلی ترین میدان برای به چالش كشیدن و تلاش برای ضربه زدن به این انقلاب بود كه با فداكاری نیروهای مسلح و جانفشانی مردم با پیروزی ایران اسلامی و شكست دشمنان متجاوز به سرانجام رسید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینجا اولین خاکریز است

انقلاب اسلامی از اولین روزهای پیروزی با انواع و اقسام تهدیدها روبرو بوده است. هشت سال دفاع مقدس اصلی ترین میدان برای به چالش كشیدن و تلاش برای ضربه زدن به این انقلاب بود كه با فداكاری نیروهای مسلح و جانفشانی مردم با پیروزی ایران اسلامی و شكست دشمنان متجاوز به سرانجام رسید.

هواپیما

امروز هم در ورود به سی و دومین سال پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی به دلیل ماهیت ضداستكباری و الهام بخش خود با تهدیدهایی مواجه است. نوع تهدیدها و وضعیت سیاسی-نظامی بین الملل باعث شده است، مجموعه پدافندی كشور در نوك پیكان مقابله با این تهدیدات باشد. از همین رو به سراغ امیر تیمسار میقانی، فرمانده قرارگاه پدافندی خاتم الانبیاء رفتیم تا از آمادگی اولین خاكریز دفاع از جمهوری اسلامی بشنویم.

¤ علت اینكه مجموعه پدافند هوایی كشور در قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء تجمیع شد چه بود؟

- ماموریت قرارگاه پدافند هوایی این است كه از آسمان كشور حفاظت كند. در زمان جنگ یگان های مسئول پدافند بصورت پراكنده این مسئولیت را بعهده داشتند. در سال 1364 با تشكیل ستاد پدافند، یگان های پدافندی به صورت عملیاتی تجمیع شدند. یعنی تابعیت آنها با یگان های اصلی خودشان بود اما در حالت عملیاتی زیر مجموعه این ستاد قرار گرفتند. تا اینجا ستاد بود و قرارگاهی تشكیل نشده بود. بعد از جنگ به دستور فرماندهی كل قوا، قرارگاه پدافند هوایی تشكیل شد. این قرارگاه مسئولیت پدافند كل كشور را بعهده گرفت. مسئولیت قرارگاه این است كه رده های تحت تابعیت خودش و كلیه مجموعه های پدافندی را در هر جایی كه هستند، بصورت متمركز و تحت نظارت یك شبكه درآورد. این مركز به همه رادارها و پست های فرماندهی و یگان های پدافندی فرمان می دهد كه چگونه عمل كنند.

امام خمینی فرمودند: اگر آمریكا یك كار به نفع ما كرده باشد همین قطع رابطه و تحریم است.

هدف از این تفكیك هم این بود كه بدلیل توان بالای نیروهای آفندی كه در برابر ما هستند، مجموعه ای كه قرار است دفاع كند باید بسیار قوی، بروز و پیشرفته باشدو این كه همه یگان های مربوطه تحت كنترل و فرماندهی یك مركز باشند تا در موقع لزوم بتوانند واكنش مناسب و لازم را از خود نشان بدهند.

¤نوع تهدیدها علیه ما نشان می دهد، اگر قرار باشد روزی دشمن به خاك ما تجاوز كند به احتمال بسیار قوی ابتدا بصورت هوایی خواهد بود. حالا چه بصورت موشكی یا با هواپیماهای با سرنشین و یا بدون سرنشین. لذا بنظر می رسد مجموعه پدافند نوك پیكان مقابله و دفاع است. با این تفاسیر می خواهم جایگاه پدافند را در استراتژی دفاعی ما تبیین كنید.- همینطور است. اولین مركزی كه باید به مقابله با تجاوز دشمن بپردازد، قرارگاه پدافند هوایی است. استراتژی دشمن مستكبر كه بر اساس آفند است باعث شده آنها نیروی آفندی و هوایی خود را تقویت كنند و در صورت برنامه ریزی برای حمله به یك كشور، ابتدا این كار توسط نیروی هوایی آنها انجام می شود. علتش هم این است كه می خواهند در ابتدا برتری هوایی را بدست بگیرند.

جایی هم كه باید به اینها ضربه بزند و برنامه آنها را مختل كند مجموعه پدافند است. لذا اولین خاكریز برخورد با دشمن پدافند هوایی است.

هواپیما

این خاكریز در ابتدای امر باعث می شود نیروهای مسلح ما غافلگیر نشوند. ما با ابزار و امكانات و اطلاعاتی كه در اختیار داریم از این غافلگیری جلوگیری می كنیم. دشمن اگر بخواهد وارد حریم كشور شود، با این وسایل دشمن را كشف می كنیم و با همین وسایل برای درگیری و انهدام دشمن وارد عمل می شویم. یعنی ابزار و اختیار درگیری و انهدام هم در حیطه قرارگاه پدافند هوایی است.

¤ امیر! به لحاظ خودكفایی در زمینه مسائل پدافندی قبلاً چطور بود و الان چه وضعی داریم؟

- قبل از انقلاب كه قادر به ساخت چیزی در این زمینه نبودیم. خارجی ها در زمینه لوازم نیروی هوایی و پدافندی، خودشان تولید و خودشان هم تعمیر و نگهداری می كردند. یعنی یك وابستگی كامل وجود داشت. در جنگ، خب مامشكلاتی داشتیم، اما به همت نیروهای داخلی خیلی از قطعات تولید شد و خیلی های دیگر هم تعمیر و نگهداری شدند. بعد از جنگ آمدیم و خیلی از سامانه های خود را بهینه سازی كردیم. سامانه های ارتباطی، راداری، اطلاعاتی، هوایی و غیره، اینها را به روز كردیم.

همه اینها هم ناشی از همان تحریم و خودباوری بود. حضرت امام یك جمله ای دارند كه می فرمایند؛ اگر آمریكا یك كار به نفع ما كرده باشد همین قطع رابطه و تحریم است.

این تحریم ها در عمل ما را خیلی جلو انداخت. باعث شد كه ما با اعتماد به نفسی كه از انقلاب گرفتیم، متكی به خودمان باشیم و نیازهامان را در داخل تولید كنیم.

این تحریم ها در عمل ما را خیلی جلو انداخت. باعث شد كه ما با اعتماد به نفسی كه از انقلاب گرفتیم، متكی به خودمان باشیم و نیازهامان را در داخل تولید كنیم. یك زمانی ما رادارهایمان را بهینه سازی می كردیم اما الان نمی گوییم بهینه سازی كنیم. می گوییم این رادار خاص را با این مشخصات فنی برای فلان كار نیاز داریم و متخصصان ما راداری با این مشخصات را تولید می كنند.

¤ آیا بصورت اعلام نشده و بی خبر، توان و آمادگی سامانه ها و یگان های خود را آزمایش كرده اید؟ مثلاً یك پرنده ای را بی خبر در یك منطقه بفرستید و ببینید آمادگی یگان مستقر در این منطقه چگونه است.

- پروژه ها و سامانه های تولید شده به این صورت تست نمی شود. سامانه هایی كه مستقر هستند را بصورت مترقبه و غیر مترقبه تست می كنیم. به این صورت كه پروازی را بدون اینكه یگان مربوطه در جریان باشد انجام می دهیم، در واقع یك صحنه واقعی رزم ایجاد می كنیم و یگان باید واكنش نشان بدهد.

هواپیما

¤ ارزیابی و تحلیل شما جمع شدن بحث سپر دفاع موشكی در اروپا و انتقال آن به حوزه خلیج فارس چیست؟

- بحث انتقال سپر دفاع موشكی به منطقه خلیج فارس از مدت ها قبل مطرح بوده است. ما هم نسبت به كیفیت، كمیت و محل استقرار این سامانه ها اشرافیت كامل داریم.

اولین هدف اینها موضوع پروژه ایران هراسی است. می خواهند انسجام امت اسلامی را تحت تاثیر این حركت ها قرار دهند و همگرایی بین كشورهای منطقه را به سمت واگرایی سوق بدهند.

هدف بعدی اینها، این است كه دنبال تداوم حضور خود در منطقه هستند. تا بوسیله این حضور بتوانند حركت های خاص خودشان را داشته باشند و به هدف های دیگرشان برسند.

موضوع دیگر اینكه، مدتی است كه غرب دچار بحران شدید اقتصادی شده است. این حركت فروش جنگ افزار می تواند كمكی به اقتصاد ورشكسته اینها باشد. غرب از طریق فروش تسلیحات به كشورهای منطقه، سالانه میلیاردها دلار سود می برد. البته این نكته هم جای تامل دارد كه تست عملیاتی این سپر دفاع موشكی موفقیت آمیز نبوده است. ما در جریان ریز این مسائل هستیم.

می دانیم كی منتقل كردند. كجا مستقر شده اند. نقطه دقیقش را می دانیم. عملیاتی هست یا نه.

در مجموع می توان گفت این بحث بیشتر برای خالی كردن جیب كشورهای منطقه است كه به اینها باید گفت اقتدار شما در حضور بیگانگان و خرید میلیاردی تسلیحات نیست.

                                                 ادامه دارد ... .


منبع :

کیهان

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا