تبیان، دستیار زندگی
مهمترین بخش رسالت پیامبر معرفی جانشینی و تاکید بر ولایت بعد از ایشان بود و در روزهای پایانی عمر خود با بیان حدیث معروف ثقلین بر ولایت امیرالمومنین (ع) تاکید کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جانشینی و خلافت مهمترین بخش رسالت پیامبر

جانشینی و خلافت مهمترین بخش رسالت پیامبر

مهمترین بخش رسالت پیامبر معرفی جانشینی و تاکید بر ولایت بعد از ایشان بود و در روزهای پایانی عمر خود با بیان حدیث معروف ثقلین بر ولایت امیرالمومنین (ع) تاکید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری،گفت: بزرگترین مصیبت جهان بشریت، رحلت جانگداز پیامبر اسلام(ص) است؛ به ویژه اینکه با رحلت ایشان، وحی، که مایة رحمت و عنایت خاص الهی بود، برای همیشه قطع شد.

وی گفت: پیامبر‌(ص) پیش از آخرین حج خود، به تمام مسلمانان اعلام نمود که در مراسم حج شرکت می‌کند، از همین‌رو، تازه مسلمانان از سراسر جهان به حج رفتند تا هم مناسک حج را به جای بیاورند، و هم در حضور پیامبر(ص)، اعمال صحیح حج را فرا بگیرند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: در این مراسم که اجتماع بزرگی از مردم در آن حضور داشتند، پیامبر سخنان و نصایح فراوانی را به مردم بیان کردند و نکات زیادی را نیز برای آنها یادآور شدند.

وی افزود شد: در بازگشت مسلمانان از حج، در منطقه غدیر خم، پیامبر(ص) حضرت علی(ع) را که از سوی خداوند انتخاب شده بود، جانشین پس از خود معرفی نمودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری خاطرنشان ساخت: پس از این واقعه، تمامی مردم که بیش از 150هزار نفر بودند، پیش آمده و با امیرمؤمنان(ع) بیعت کردند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وقایع مهمی که در این سال‌ها به وجود آمد، این بود که پیامبر در روزهای محرم و صفر، خبر از رحلت خود داده بودند و مردم نیز از این اتفاق با خبر بودند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) معرفی جانشین را مهم‌‌ترین برنامه‌ رسالت پیامبر اسلام‌(ص) معرفی و یاد‌آور شد: یکی از برنامه‌های حضرت رسول(ص)، تأکید بر ولایت و جانشینی پس از خود بود‌؛ پیامبر(ص) در این دوران، دستور داد که مردم در مسجد جمع شوند و در میان آنها خطبه‌ای را بیان داشتند، که این خطبه، حدیث معروف «ثقلین» بود.

وی اضافه نمود: بسیاری از علمای شیعه و سنی، بر این سخن تأکید دارند که در ادامه این حدیث شریف، پیامبر‌(ص) در روز قیامت، از مردم درباره قرآن و عترتشان سؤال می‌کنند که با این دو یادگار گران‌بها چه کرده‌ و چه بهره‌هایی را بردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری همچنین خاطرنشان کرد: در لحظات پایانی عمر پیامبر(ص)، در حالی که ایشان گاهی به هوش می‌آمدند و گاهی هم بیهوش می‌شدند و سر مبارکشان در دامن حضرت علی‌(ع) بود، قلم و کاغذی خواستند تا مطلبی را بنگارند، ولی زمانی که به هوش آمدند، مشاهده کردند که اصحاب دور پیامبر(ص) حضور دارند و در حال بحث کردن با هم بودند که آیا قلم و کاغذ بیاوریم، یا نه؛ که پیامبر (ص)  از این وضعیت ناراحت و از انجام این کار منصرف شدند.

وی افزود: پیامبر(ص) می‌خواستند که پس از رحلتشان، مردم برای جانشینی ایشان، با هم تفرقه پیدا نکنند و ولایت و خلافت را همان‌گونه که خداوند توصیه کرده‌اند، به امیر المومنین(ع) برسد، اما، چنین نشد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: زمانی که پیامبر(ص) در آخرین دقایق عمر با برکتشان، مشاهده کردند که حضرت زهرا(س) گریه می‌کنند، ابتدا به او گفتند که من در این بیماری، از دنیا می‌روم؛ در این شرایط حضرت صدیقه کبری(س)، ناراحت شدند، ولی زمانی که شنید نخستین کسی می‌باشند که به پیامبر‌(ص) می‌‌پیوندند، خوشحال شدند.

وی تصریح کرد: جبرئیل از پیامبر(ص)، برای ورود به بهشت دعوت کردند، و از سوی خداوند خبر آورد که بهشت برای ورود شما آماده است و پیامبران و اولیای الهی(ع) در انتظار دیدن شما هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری اضافه نمود: اندوه پیامبر(ص) با این خبر برطرف نشد و فرمودند که چیزی بگویید که من خوشحال بشوم و در این حالت شفاعت امت خود را خواستار شدند و خداوند نیز به ایشان وعده داد که‌ آن‌قدر امت پیامبر اکرم(ص) را می‌بخشد که پیامبر راضی و خوشحال شود.

وی با اشاره به وقایع بعد از رحلت پیامبر(ص)  عنوان داشت: درباره نپذیرفتن خلافت حضرت علی(ع) از سوی مردم آنچه مشخص است، تحقق نیافتن خواسته پیامبر اکرم(ص) می‌باشد. مردم با حضرت علی(ع) بیعت نکرده و با تشکیل شورایی، ابوبکر را جانشین پیامبر(ص) معرفی و با او بیعت نمودند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) ادامه داد: این در حالی است که ادلة قرآنی و روایات، نشان می‌دهد که رسول‌لله(ص) جانشینی را با ذکر نام، به حضرت علی(ع) سپردند، حتی بر اساس برخی روایات که در کتب اهل ‌سنت نیز وجود دارد، نام تمامی دوازده امام(ع) نیز از سوی پیامبر اعظم(ص) بیان شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری اظهار نمود: دلایل فراوانی برای نپذیرفتن خلافت حضرت علی(ع) از سوی برخی از صحابه پیامبر(ص) بیان شده که یکی از آنها، این بود که برخی از آنها، نمی‌پذیرفتند امام علی(ع) که نسبت به دیگر اصحاب جوان‌تر بود، جانشین پیامبر(ص) شود، از همین‌رو از طریق شورا فردی را که از نظر سنی بزرگتر بود، انتخاب نمودند.

وی ادامه داد: امام  علی(ع) خطبه‌ای در نهج‌البلاغه در پاسخ این افراد بیان داشته‌اند که اگر شما، خلافت را از راه شورا درست می‌دانستید، چرا در این شورا، اصحاب خاص پیامبر(ص) که دارای جایگاه بالایی در نزد ایشان بودند، حضور نداشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اختری افزود: امیرمؤمنان‌(ع) همچنین بیان می‌دارند که اگر نزدیک بودن با پیامبر(ص) را دلیلی بر تصرف امور مختلف و جانشینی وی می‌دانید، از شما افراد نزدیکتری به پیامبر(ص) وجود داشتند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) همچنین یاد‌آور شد: حضرت علی(ع) نزدیک‌ترین فرد از تمامی نظرها به پیامبر(ص) بود و این ارتباط و نزدیکی با حضرت محمد(ص) حتی قبل از بعثت، وجود داشت و حضرت امیر‌(ع) تا آخرین لحظه عمر ایشان، در کنار او بودند.