تبیان، دستیار زندگی
برخی گفته اند چون مردم کشته شدگان در جنگها را فانی می دانستند آیات قرآن زنده بودن آن ها را متذکر شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذری بر زندگی ابدی شهید

قسمت اول

مرگ برای انسانهای مؤمن ،راهی است بسوی یک حیات و زندگی برتر .از مجموع آیات و روایات بدست می آید که حیات پس از مرگ کامل تر و بالاتر است .در حدیث است که مردم خواب اند ،همین که می میرند بیدار می شوند ،

آسمان

همان طور که آدمی در خواب از درک و احساس ضعیفی برخوردار است و حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد ولی چون بیدار شد ،حیات کامل تری دارد ،حیات انسان در دنیا هم نسبت به حیات برزخی درجه ای ضعیف تر است و حیات آخرت از هر دو مرحله قبلی ،قوی تر و کامل تر است .این برای همه افراد است لکن برای مؤمنان حیات پس از مرگ همراه با تنعم و رحمت است و برای کفار حیاتی توأم با عذاب و درد خواهد بود.

حیات طبیعی که افلاطون نیز آن را توصیه می کند همان حیات ابدی و جاودانه است و آنچه که ما را به خود مشغول و سر گرم نموده جز یک زندگی تصنعی و به تعبیر قرآن کریم متاعی فریبنده و بازیچه ای سرگرم کننده بیش نیست و زندگی طبیعی و جاودانه و متکامل همان زندگی ابدی است که در چارچوب زمان ،مکان ،حرکت ،سکون ،شیرینی ،تلخی ،مصیبت ،مسرّت ،زشتی و زیبایی محصور گردیده است .زندگی طبیعی رستن (فلاح) و رها شدن از این قید و بند ها و آزاد گردیدن از این قفس تنگ خاکی و بال و پرگشودن به سوی اوج قله کمال انسانی و مقام قرب ربوبی است.

رسول خدا صلی اللّه علیه و آله ،در جنگ بدر پس از پیروزی مسلمانان و کشته شدن گروهی از سرداران متکبران قریش و انداختن بدنهای آنها در یک چاه در حوالی بدر ،سر به درون چاه برد و به آنها خطاب کرده فرمود :ما آنچه را خداوند به ما وعده داده بود محقق یافتیم ،آیا شما نیز وعده های راست خدا را به درستی دریافتید ؟بعضی از اصحاب گفتند یا رسول اللّه شما با کشته شدگان و مردگان سخن می گویید ؟

با اینکه زندگی پس از مرگ اختصاص به شهیدان ندارد و شهید و مومن غیر شهید و کفار همه این زندگی را دارند .قرآن کریم در دو مورد به حیات جاودانه شهیدان تصریح کرده و انواع تعبیرهای عالی را درباره آنان بکار برده .

مگر اینها سخن شما را درک می کنند ؟فرمود آنها اکنون از شما شنواترند. از این حدیث و امثال آن استفاده می شود که با آنکه با مرگ میان جسم و جان جدایی واقع می شود ،روح علاقه خود را با بدن که سال ها با او متحد بوده و زیست کرده به کلی قطع نمی کند .

اقسام حیات و مرگ در قرآن :        

حیات در قرآن کریم به حیات نباتی ،حیوانی ،وجودی ،عقلانی ،اعتقادی ،اجتماعی، برزخی ،آخرتی ،مادی ،معنوی و حیات مطلقه پروردگار تقسیم شده است .مرگ نیز به نباتی ،وجودی ،مادی ،اجتماعی ،فکری و اعتقادی تقسیم شده است .

کبوتر هبوط آسمان

از عموم آیات و روایات استفاده می شود که انسان پس از مرگ حیات جاودانی و ابدی دارد و شهیدان نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند و زندگی جاوید خواهند داشت ولی امتیاز شهیدان بر دیگران برتری حیات آنان بر سایر مؤمنان می باشد وگرنه دلیلی وجود ندارد که بطور جداگانه به زنده و جاوید بودن آن ها اشاره شود.البته برخی گفته اند چون مردم کشته شدگان در جنگها را فانی می دانستند آیات قرآن زنده بودن آن ها را متذکر شده است ولی اگر آیات کریمه قرآن درباره ی حیات جاویدان در رفع این ابهام نازل شده باشد ،این ابهام بر سایر اموات نیز صدق می کند پس چه ضرورتی داشته است به طور جداگانه بحث جاوید بودن شهید را عنوان نماید و درک آن را از فهم های معمولی خارج بداند ! این مساله حاکی از آن است که شهیدان راه خدا حیات ویژه و مخصوصی دارند.این موضوع مورد بحث قرار می گیرد .

ابدیت شهید :   

اصولاً یکی از مطالبی که باید به عنوان بزرگترین افتخار شهید از آم یاد کرد ،موضوع حیات جاودنه اوست .شهید هر چند که  پیکر بی جانش نقش بر زمین می شود و در میان انبوه خاک ها دفن می گردد لکن از نظر اسلام شهید نمی میرد و از بین نمی رود ،بلکه او عنصری ابدی جاوید و همیشه زنده است و از یک زندگانی وسیع تر و ارزنده تری تحت شرایط بهتر و مناسب تری برخوردار می شود .

برخی گفته اند چون مردم کشته شدگان در جنگها را فانی می دانستند آیات قرآن زنده بودن آن ها را متذکر شده است ولی اگر آیات کریمه قرآن درباره ی حیات جاویدان در رفع این ابهام نازل شده باشد .

زندگی با خدا و اولیاء بزرگ وگرامی او ،زندگی با ملکوتیان و نیروهای معنوی زندگی دور از هرگونه دغدغه و گرفتاری ،سراسر نور و توأم با انواع خوشی و سرور ،زندگی همواره با رحمت الهی و سلام و سلامتی و زندگی غرق در شرف و قداست و کرامت . با اینکه زندگی پس از مرگ اختصاص به شهیدان ندارد و شهید و مومن غیر شهید و کفار همه این زندگی را دارند .قرآن کریم در دو مورد به حیات جاودانه شهیدان تصریح کرده و انواع تعبیرهای عالی را درباره آنان بکار برده و شأن و شوکت آنان را در حدّ اعلا ستایش کرده است .

                                    ادامه دارد ...


منبع :

ساجد

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی