تبیان، دستیار زندگی
در ساعت 15:45 برنامه‌های عادی رادیوهای تهران ناگهان قطع می‌شود و اطلاعیه شماره 40 فرمانداری نظامی تهران خوانده می‌شود كه اعلام داشت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقشه ای برای بازداشت امام (ره)

برنامه های امام خمینی پس از بازگشت به میهن و وقایع انقلاب تا روز پیروزی ( از تاریخ  13 بهمن 57 تا 22 بهمن 57  ) عبارتند از :

قسمت نهم :

فعالیت ها و برنامه های امام خمینی در روز بیست و یكم بهمن 1357

• بختیار صبح امروز به سپهبد رحیمی فرماندار نظامی تهران دستور داد تا ساعت عبور و مرور را محدود كند.

نقشه ای برای ترور امام خمینی

• در ساعت 15:45 برنامه‌های عادی رادیوهای تهران ناگهان قطع می‌شود و اطلاعیه شماره 40 فرمانداری نظامی تهران خوانده می‌شود كه اعلام داشت ساعت عبور و مرور تغییر یافته است و از 16:30 بعد از ظهر آغاز شده ، تا 5 بامداد ادامه می‌یابد و از مردم می‌خواهد كه به سرعت به منازل خود بازگردند. بدنبال اعلامیه حكومت نظامی در همه جا شایعه كودتا منتشر شد « یاران امام خمینی كه از قبل توسط سرهنگ محمدرضا رحیمی از تصمیم حكومت نظامی مطلع شده بودند با اصرار از امام می‌خواستند كه به جای امنی منتقل شوند، ولی امام خمینی با این اقدام مخالفت ورزیدند».

•  با طولانی‌تر شدن ساعات حكومت نظامی عده‌ای معتقد بودند كه رژیم قصد قتل‌عام مردم را دارد. بنابراین باید مردم را به ترك كردن خیابان‌ها دعوت كرد. موضوع از امام سؤال شد. امام خمینی ابتدا دو ركعت نماز خواند و سپس فرمودند: « مردم در خیابان‌ها بمانند و به منازلشان نروند».

امام خمینی ضمن محكوم نمودن عمل گارد، به نیروی هوایی در تهران تهدید كردند كه « هنوز دستور جهاد مقدس نداده‌ام ...

• « آیت‌الله طالقانی از این كه امام دستور لغو حكومت نظامی را داده خیلی مضطرب شده بود و با امام تماس گرفت» ، و گفت: « آقا: اگر خون این مردم ریخته شود نمی‌توانیم پاسخگو باشیم، رژیم به قصد قتل‌عام و كشتار مردم را دارد».

آیت‌الله طالقانی بر نظر خود اصرار ورزیدند امام خمینی فرمودند: «‌ اگر این تكلیف الهی باشد شما چه می‌گویید؟» آیت‌الله طالقانی با این حمله سكوت كردند بعد از آن آیت‌الله طالقانی گفت: « یا من بعد از یك عمر از سیاست چیزی نمی‌فهم یا این سید با عالم دیگری ارتباط دارد.»

انقلاب

• امام خمینی بدنبال لغو شفاهی حكومت نظامی، در پیامی كه خطاب به "ملت شجاع ایران" و "اهالی محترم تهران" صادر كردند ضمن محكوم نمودن « تعرض غیرانسانی و عمل گارد» به نیروی هوایی در تهران تهدید كردند كه « هنوز دستور جهاد مقدس نداده‌ام و نیز مایلم با مسالمت حفظ و قضایا موافق آرای ملت و موازین قانون عمل شود لكن نمی‌توانم تحمل این وحشیگری‌ها را بكنم و اخطار می‌كنم كه اگر دست از این برادركشی برندارند و لشگر گارد به محل خودش برنگردد و از طرف مقامات ارتشی از این تعدیات جلوگیری نشود تصمیم آخر خود را به امید خدا می‌گیرم». امام خمینی از مردم شجاع تهران خواستند « در صورتی كه قوای متجاوز عقب‌نشینی كرده‌اند با حفظ آمادگی و هوشیاری از خدعه‌ی دشمن، آرامش و نظم را حفظ كنند ولی مجهز و مهیا برای دفاع از اسلام و نوامیس مسلمین باشند».

• امام خمینی در پایان، « اعلامیه امروز حكومت نظامی» را « خدعه و خلاف شرع» دانستند و از ملت ایران خواستند كه « به هیچ وجه به آن اعتنا نكنند. برادران و خواهران عزیزم: هراسی به خود راه ندهید كه به خواست خداوند تعالی حق پیروز است».

امام خمینی در پایان، « اعلامیه امروز حكومت نظامی» را « خدعه و خلاف شرع» دانستند و از ملت ایران خواستند كه « به هیچ وجه به آن اعتنا نكنند. برادران و خواهران عزیزم: هراسی به خود راه ندهید كه به خواست خداوند تعالی حق پیروز است».

رویدادهای 21 بهمن

• با آغاز درگیری مسلحانه، پرسنل انقلابی نیروی هوایی برای تسلیح مردم در ازاء كارت پایان خدمت سربازی، یك قبضه سلاح و هفت فشنگ در اختیار آنان قرار می‌دادند.

•  درساعت 5/4 بعدازظهر كلانتری تهران نو ـ پس از پنج ساعت زد و خورد شدید بین مأمورین گارد و مردم ـ سقوط كرد و مردم و گاردی‌ها در این زد و خورد چندین كشته و مجروح داشتند . از این پس، كلانتری‌ها یكی پس از دیگری به دست مردم ساقط شدند.

ارتش

•  رژیم در تدارك یك كودتای نظامی است. سپهبد رحیمی، فرماندار نظامی تهران و حومه، طی دستورالعملی به یگان‌های تابعه خود، از آنها خواست تا بی‌درنگ كلیه رهبران نهضت را دستگیر و با هواپیما به یكی از جزایر منتقل نمایند. همراه این دستورالعمل، لیستی از اسامی صدها نفر كه باید بازداشت شوند، الصاق شده است كه در رأس آنها نام حضرت امام، آْیت‌الله طالقانی مهندس مهدی بازرگان، به چشم می‌خورد. در این دستورالعمل، پیش‌بینی شده است كه كلیه رهبران درجه دوم كه اقدام به تحریك در مقابل این دستگیری‌ها بكنند، بازداشت شوند.

•  حضرت امام خمینی در رابطه با حكومت نظامی اعلام شده از طرف فرماندار نظامی تهران، آن را ملغی اعلام كردند و گفتند: اعلامیه امروز حكومت نظامی خدعه و خلاف شرع است و مردم به هیچوجه به آن اعتنا نكنند ... اخطار می‌كنم كه اگر دست از این برادر کشی بر ندارند و لشگر گارد به محل خودش برنگردد ... تصمیم آخر خود را به امید خدا می‌گیریم. همچنین دولت موقت، اعلامیه حكومت نظامی را یك توطئه توصیف كرد.

•  مینی‌بوس‌ها و ماشین‌های وابسته به ستاد كمیته امام خمینی، با بلندگو، لغو اعلامیه فمراندار نظامی را در سطح تهران اعلام كردند. گفتنی است كه بنا به گفته‌ رحیمی، یكی از سران ارتش، حكومت نظامی تصمیم داشت كه با افزایش ساعات حكومت نظامی، به انجام كودتا و سركوب مردم و خصوصا ترور و دستگیری رهبران نهضت، بپردازد. این تصمیم حضرت امام، توطئه بزرگی را در آستانه پیروزی نهضت در نطفه خفه كرد.

• مردم مسلح به یاری افراد نیروی هوایی رفتند. جنگ خیابانی در تهران اوج بیشتری پیدا كرد

•  كلانتری‌های تهران نو، (چهارده و شانزده و بیست و یك و نه) و نارمك ده و یازده و شهر ری، سقوط كردند و همچنین یك هلی‌كوپتر گارد در تهران در هوا ساقط شد.

• حجت‌الاسلام دكتر مفتح از جانب حضرت امام، عكس مندرج در روزنامه كیهان مبنی بر رژه افسران نیروی هوایی در مقابل ایشان را كاملا صحیح و واقعی دانست.

• ستاد امداد و سازمان ملی پزشكان، تعداد شهدا را تا ساعت یازده امشب، صد و بیست و شش تن ، و مجروین را ششصد و سی و چهار نفر ذكر كرد.

مطالب مرتبط :

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

قسمت هفتم

قسمت هشتم


منبع :

مرکز اسناد انقلاب

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی