تبیان، دستیار زندگی
عالم دینى، متكلم، خطیب و محقق. در محلات به دنیا آمد. پس از نشو و نما و تحصیل مقدمات در زادگاهش، نزد شیخ عبدالحسین كبیر، به همراه مادر براى تكمیل علوم به نجف رفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه ذبيح‏اللَّه محلاتي

ولادت

علامه ذبیح‏اللَّه محلاتی

عالم دینى، متكلم، خطیب و محقق. در محلات به دنیا آمد. پس از نشو و نما و تحصیل مقدمات در زادگاهش، نزد شیخ عبدالحسین كبیر، به همراه مادر براى تكمیل علوم به نجف رفت. او در محضر علامه نایینى و آیت‏اللَّه ضیاءالدین عراقى و آیت‏اللَّه اصفهانى و آیت‏اللَّه حاج سید حسن صدر و آیت‏اللَّه جواد بلاغى تلمذ كرد و همچنین از اساتیدى چون آیت‏اللَّه سید محمد فیروزآبادى و آیت‏اللَّه میرزا آقا اصطهباناتى و آیت‏اللَّه شیخ عبدالحسین رشتى و دیگران بهره برد تا به مراتب علمى نایل شد و از اساتید بزرگ نجف اجازه اجتهاد و روایت گرفت. سپس در سامراء ساكن گردید و به بحث و تألیف مشغول شد و در ضمن آن از بحثهاى رجال و حدیث و درایه آیت‏اللَّه میرزا محمد عسكرى تهرانى بهره‏مند شد. در 1376 ق به ایران بازگشت و در تهران ساكن گردید و به تألیف و امامت جماعت پرداخت. برخي از آثارش عبارتند از:

1- ریاحین‏الشریعه در احوال بانوان شیعه در 5 جلد مكرر به طبع رسیده است. 2- تاریخ سامره در سه مجلد كه دو مرتبه چاپ شده است. 3- كشف الاشتباه در كجرویهاى اصحاب خانقاه به طبع رسیده است. 4- كشف الهاویه در احوال و مطاعن معاویه به طبع رسیده است. 5- الحق المبین در قضاوتهاى امیرالمومنین علیه‏السلام كه تاكنون شش مرتبه به طبع رسیده است. 6- لطایف الحكایات به طبع رسیده است. 7- اختران تابناك به طبع رسیده است. 8- فرسان الهیجاه در دو مجلد مكرر به طبع رسیده است. 9- كشف حقیقت مشتمل بر فتاواى اهل سنت و قدح آنها به طبع رسیده است. 10- كشف‏الغرور در مفاسد بى‏حجابى و زیان آن. به طبع رسیده است. 11- كشف‏المغیبات مشتمل بر اخبار غیبیه. به طبع رسیده است. 12- كشف‏الغاشیه در زندگانى عایشه. به طبع رسیده است. 13- كشف‏البنیان در جنایات عثمان. به طبع رسیده است. 14- نارالله الموقده على الكافرین متضمن حمله‏هاى حضرت على علیه‏السلام. 15- قره‏العین- فى حقوق الوالدین. 16- كشف‏العمار یا كانون فساد الى ساحل نجات. 17- مطلوب الراغب در احكام ریش و شارب. 18- كشف‏التهمه. 19- السیوف البارقه. 20- وقایع‏الایام- یا مجالس الواعظین دو جلد. 21- شرافة الاسخیاء و رذالة البخلاء. و حدود 34 جلد كتاب دیگر در فنون مختلفه كه مخطوط و آماده طبع است.


منبع: كتاب اثرآفرینان

تهيه و تنظيم: فريادرس گروه حوزه علميه