تبیان، دستیار زندگی
روش تصویر سازی در واقع نوعی تداعی تصاویر برای به یاد سپاری است. در روش تصویرسازی، اسامی مجرد مثل آزادی و اعداد را که فاقد تصویرند میتوان به راحتی حفظ کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گربه ها موتور سواری می کنند!

گربه

آیا می خواهید دفترچه ی تلفنتان را به راحتی از بر کنید؟ آیا می خواهید رمز ایمیل، کیف و شماره ی پلاک اتومبیلتان را به راحتی به یاد بسپارید؟ آیا می خواهید نام پایتخت تمام کشورها را به راحتی حفظ کنید؟

قبل از اینکه شروع به مطالعه ی رازهای حافظه کنید از شما می خواهیم که اگر تا به حال از عباراتی مثل عبارت زیر استفاده می کردید، دیگر استفاده نکنید: «من فراموشکارم، هیچ مطلبی در ذهن من نمی ماند.» به جای آن بارها و بارها تکرار کنید: «من حافظه ای فوق العاده دارم، من قادر به یادگیری آسان هستم.»

تقویت حافظه مهارت است و هر مهارتی را با تمرین بسیار می توان به دست آورد. بنابراین روش های زیر را مدام تمرین کنید تا به مهارت دلخواه برسید.

1- کلمه ی اختصاری- برای اینکه تعدادی از کلمات و نام ها را بهتر در ذهن نگاه داریم، از ترکیب حرف اول آن کلمات، کلمه ای جدید می سازیم و این کلمه ما را در به یاد آوردن آن کلمات یاری می دهد.فرض کنید می خواهیم موارد زیر را خریداری کنیم: شکر، گوشت، روغن، برنج و دارچین. اگر حرف اول این کلمات را به هم متصل کنیم، کلمه ی «شب گرد» درست می شود.

2- تداعی- برای اینکه مطالب جدید را خوب حفظ کنیم آنها را با مطالب قبلی که در ذهن داشته ایم ارتباط می دهیم. در واقع تداعی به کمک تصویرسازی ایجاد می شود. برای اینکه تداعی بهتری داشته باشیم از تشابه، تضاد و مجاورت استفاده می کنیم.

در روش داستان سرایی مجموعه ای از کلمات به صورت داستان به ترتیب به یکدیگر ارتباط داده می شوند.

الف- تشابه- مثلاً نقشه ی کشور ایران شبیه گریه است و تشبیه نقشه ی ایران به گربه باعث می شود که نقشه ی ایران را راحت تر حفظ کنید و همین طور نقشه ی ایتالیا را که شبیه چکمه است.

ب- تضاد- برای یادگیری معنا و تفاوت دو کلمه ی خسوف و کسوف، می دانیم که دو حرف «خ» در کنار هم نمی آیند. یعنی «خ» خسوف و «خ» خورشید گرفتگی با هم نمی آیند. در نتیجه: خسوف، ماه گرفتگی و کسوف، خورشید گرفتگی است.

ج- مجاورت- نام پایتخت کشور را نیز از طریق تداعی می توانیم حفظ کنیم. نام پایتخت کشور عربستان ریاض است. حال این طور تداعی کنیم که معلم ریاضی مان هنگام تدریس لباس عربی می پوشد.

یادگیری

- روش اتصال- در روش اتصال، مجموعه ای از اطلاعات را به صورت زنجیره ای به یکدیگر مرتبط می کنیم، به این شکل که کلمه ی اول به کلمه ی دوم متصل می شود و کلمه ی دوم به کلمه ی سوم و... به این کلمات توجه کنید: گربه- موتور- تلویزیون- توپ- گل- کفش- کیف- توپ- آکواریوم- ساعت. حال کتاب خود را ببندید و بعد از 5 دقیقه، سعی کنید این 10 کلمه را به یاد بیاورید. البته در این 5 دقیقه نباید به این 10 کلمه فکر کنید. حال چه تعداد از این کلمات را به یاد می آورید؟ آیا کلمات را به ترتیب به یاد می آورید؟ حال از روش تصویرسازی و اتصال برای حفظ این کلمات استفاده کنید. به این شکل که کلمه ی اول را به شکل خنده دار و عجیبی به کلمه ی دوم مرتبط  کنید و کلمه ی دوم را به همین شکل به کلمه ی سوم مرتبط کنید. بنابر این بین تصاویر «گربه» و «موتور» در ذهن تان ارتباط ایجاد کنید. مثلاً مجسم کنید که گربه ای دارد موتور سواری می کند. حال بین «موتور» و «تلویزیون» ارتباط برقرار کنید. تصور کنید که موتور وارد تلویزیون می شود. تا کلمه ی دهم به سلیقه ی خود از روش اتصال استفاده کنید. حال کتاب را به مدت 5 دقیقه کنار بگذارید و در این 5 دقیقه به این کلمات فکر نکنید، حال چه تعداد از کلمات را به یاد می آورید؟ آیا همه را به ترتیب حفظ کرده اید؟

4- روش داستان سرایی- این روش ، نوعی دیگر از روش اتصال است. در این روش، مجموعه ای از کلمات به صورت داستان به ترتیب به یکدیگر ارتباط داده می شوند. در مثال فوق می توان چنین داستان سرایی کرد: گربه ای سوار موتور است و با موتور به داخل تلویزیون می پرد و در داخل تلویزیون شروع به توپ بازی می کند و بعد از مسابقه  تماشاچیان به او گل هدیه می دهند و...

برای اینکه تعدادی از کلمات و نام ها را بهتر در ذهن نگاه داریم، از ترکیب حرف اول آن کلمات، کلمه ای جدید می سازیم و این کلمه ما را در به یاد آوردن آن کلمات یاری می دهد.

5- تصویر سازی- روش تصویر سازی در واقع نوعی تداعی تصاویر برای به یاد سپاری است. در روش تصویرسازی، اسامی مجرد مثل آزادی و اعداد را که فاقد تصویرند می توان به راحتی حفظ کرد. تصویرسازی یادگیری را آسان و به تفریح بدل می کند. منظور از تصویرسازی این است که تصویری را که کلمه به آن اشاره دارد در ذهن خود ببینیم. واقعیت این است که تصویر بهتر از کلام در ذهن می ماند.

برای اینکه تصویرسازی موثرتری داشته باشیم:

الف. حرکت- باید عامل حرکت را به کار بگیریم. اگر تصویر گربه ای را مجسم کنید که کنار موتور ایستاده است، در حفظ کلمات به شما کمک زیادی نمی کند. اما تجسم تصویر گربه ای که موتور سواری می کند، بهتر در ذهن شما می ماند.

ب. تصاویر خنده دار و عجیب- تصاویر را به شکل خنده دار و عجیب در بیاورید. مسلماً در شرایط عادی گربه نمی تواند موتور سواری کند.

ج. وضوح تصویر- باید تصویر ساخته شده را در ذهن خود خوب مجسم کنید. در غیر این صورت فقط از حافظه ی کلامی خود استفاده کرده اید.

د. اغراق- در اندازه و یا توانایی و ... اغراق کنید، مثلاً گربه ی فوق العاده  بزرگی را مجسم کنید که در حال رانندگی با موتور است.

نرم افزار مدیریت حافظه در فروشگاه تبیان قابل تهیه برای شما عزیزان می باشد.

رازهایی برای کسب موفقیت و ثروت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

انواع حافظه

تقویت حافظه با غذاها

خواب نیمروزی، حافظه را تقویت می‌کند

چرا نمی تونم درس بخونم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.