تبیان، دستیار زندگی
حتماً شما تلویزیون نگاه می‏کنید. حتماً سراغ برنامه‏ی کودک هم می‏روید. سال‏ها پیش تلویزیون برنامه‏های کودک کمی برای بچه‏ها داشت؛ اما الان این‏طوری نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور برنامه‏ی کودک ساخته می‏شود؟

برنامه‏ی کودک

حتماً شما تلویزیون نگاه می‏کنید. حتماً سراغ برنامه‏ی کودک هم می‏روید. سال‏ها پیش تلویزیون برنامه‏های کودک کمی برای بچه‏ها داشت؛ اما الان این‏طوری نیست. هر شبکه‏ای تلاش می‏کند برای خودش برنامه‏ای برای کودکان و نوجوانان داشته باشد: مثلاً شبکه‏ی یک برنامه‏ی کودک معروف عمو‏پورنگ یا عموجون سلیمون؛ شبکه‏ی 2 باغ شادونه، برنامه‏ی فیتیله جمعه تعطیطه؛ شبکه‏ی 5 برنامه‏ی خاله نرگس از برنامه‏های معروف کودک و نوجوان هستند. فکر می‏کنی چند نفر برای ساختن یک برنامه کار می‏کنند. یک نفر؟ دو نفر؟ ده نفر؟...

برای اینکه بدانم برنامه‏ی کودک چطور ساخته می‏شود، به صدای و سیمای مرکز قم رفتم و با کسانی که برای بچه‏ها کار می‏کنند حرف زدم. فهمیدم که آنجا دوتا اتاق است؛ یک اتاق پخش و یک اتاق فرمان.

در اتاق پخش برنامه‏ی کودک پخش می‏شود، مجری حرف می‏زند، بازیگران بازی می‏کنند، مهمانان می‏نشینند؛ اما در اتاق فرمان چند تلویزیون کوچک و بزرگ است. کسانی که آنجا هستند، از تلویزیون، اتاق پخش را می‏بینند و دستور می‏دهند که الان باید چه کار کرد؛ مجری حرف بزند یا کارتون پخش شود.

اسم برنامه‏ای که از تلویزیون قم یا شبکه‏ی نور برای بچه‏ها پخش می‏شود، مدادرنگی است. حالا می‏رویم سراغ اتاق‏ها و کسانی که آنجا کار می‏کنند.

اتاق فرمان

همانطور که گفتم ده – دوازده نفر در اتاق فرمان هستند و هر کس کاری می‏کند.

1- تهیه کننده: کار تهیه کننده از اسمش پیداست. او همه چیز را از مجری، فیلم‏بردار، نویسنده و هر چه را که فکرش بکنی برای ساختن برنامه آماده می‏کند. او نفر اول گروه برنامه‏سازی است. تهیه کننده‏ی برنامه‏ی مداد رنگی آقای سعادت‏مند بود، که همیشه سرپا می‏ایستد و به کار دوستان دیگرش نگاه می‏کند.

برنامه‏ی کودک

2- نویسنده: نویسنده کسی است که برنامه‏ی کودک را می‏نویسد. مثلاً می‏نویسد که مجری باید چه چیزی بگوید، می‏نویسد امروز چه روزی است و یا برنامه درباره‏ی چه موضوعی باشد؛ حتی بعضی وقت‏ها هم شعر و قصه‏ی دیگران را انتخاب می‏کند و به مجری می‏دهد تا بخواند.

3- ارزیاب: کار این آقا این است که همه چیز برنامه را زیر نظر داشته باشد؛ یعنی دقت کند و ببیند که متن نویسنده چطوری است، یا کار کارگردان یا مجری چه‏جوری است. ارزیاب مثل معلم است که ورقه‏ی امتحانی بچه‏ها را صحیح می‏کند.

4- کارگردان هنری: کارگردان هنری با بازیگران و مجری‏ها کار دارد. او تلاش می‏کند تا به بازیگر بگوید چطوری بازی کند و یا به مجری بگوید چطوری حرف بزند. او هماهنگ کننده‏ی بازی مجری و بازیگران است.

5- صدابردار: صدابردار، صداها را تنظیم می‏کند. اگر صدای مجری کم بود، زیاد می‏کند و یا برعکس.

6- منشی صحنه: منشی صحنه‏ی برنامه‏ی مداد رنگی، خانم موسوی است. بیشتر در اتاق فرمان صدای او به گوش می‏رسد. او می‏گوید که الان باید چه کار کرد. او دستور تهیه کننده را اجرا می‏کند. به همه آماده‏‏باش می‏گوید تا کار را شروع کنند.

7- کارگردان تلویزیونی: کارگردان تلویزیونی تصویرها را انتخاب می‏کند. او مشخص می‏کند که الان چه چیزی پخش شود؛ تصویرها را انتخاب می‏کند. او مشخص می‏کند که الآن چه چیزی پخش شود؛ تصویر مجری، بچه‏ها و بازیگر چه طوری و کی پخش شود.

8- ضبط مغناطیسی: نام دیگر این کار «امپکس» است. او چیزهایی را که پخش می‏شود، ضبط می‏کند. سرود، کارتون، گزارش، حرف‏های مجری، کارهای بازیگران و... همه‏ی اینها را آقای مجتبی مصدق پخش می‏کند.

9- اپراتور کامپیوتر: حالا بیشتر برنامه‏های کودک، مسابقه و یا گفت وگوی تلفنی دارد. خب باید کسی باشد که این مسابقه‏ها را طراحی و در تلویزیون اجرا کند. به کسی که پشت کامپیوتر نشسته است و کارش تنظیم مسابقه، تنظیم بازی و صدای تلفن است، اپراتور کامپیوتر می‏گویند. کارهای دیگری هم می‏کند؛ مثلاً روی برنامه‏های تلویزیون اسم تلفن کننده را می‏نویسد. کارهای کارتونی مسابقه را هم او انجام می‏دهد.

برنامه‏ی کودک

10- دستیار تهیه: آفیش کردن مهمانان کار اوست؛ یعنی اینکه مهمانان را به موقع دعوت می‏کند، با کارکنان و عوامل برنامه هماهنگی ایجاد می‏کند و می‏گوید که چه موقع سر برنامه حاضر باشند. اصلاً کار او هماهنگی است.

11- دستیار صدا: او هم به صدا بردار کمک می‏کند تا کارش را به خوبی انجام دهد. میکروفن بازیگر و مجری را وصل می‏کند. دقت می‏کند ببیند صدا عیبی نداشته باشد، و اگر عیبی داشت به صدابردار بگوید.

12- مجری: شما از این برنامه فقط مجری را می‏بینید. او باید صحبت کند، با بچه‏ها حرف بزند، از مهمان‏ها دعوت کند، به ببیندگان بگوید الان وقت چه برنامه‏ای است. حتماً شما مجری‏های معروف برنامه‏ی کودک را می‏شناسید. مجری‏هایی که باید شاد باشند و دیگران را شاد کنند.

13- بازیگر: «همه او را از تلویزیون می‏بینند. او به مجری کمک می‏کند تا برنامه خوب پیش برود. بازیگر برنامه‏ی مداد رنگی مهدی مقیم است که در برنامه اسمش را شنبلیله گذاشته‏اند. او نقش‏های خنده‏دار زیادی بازی کرده است.

14- نورپرداز: نورپرداز نور اتاق پخش را تنظیم می‏کند، دقت می‏کند نور اتاق زیاد و یا کم نباشد. چه‏قدر اتاق پخش با این همه نور گرم می‏شود. گرمای اتاق پخش همه را کلافه می‏کند.

برنامه که تمام می‏شود همه با هم خسته نباشید می‏گویند. بچه‏ها با مجری و بازیگران عکس می‏گیرند. پدر و مادرها به دیدن عوامل برنامه می‏آیند و از آنها تشکر می‏کنند. اینها را که گفتم تازه چند تایی بود که توانستم در باره‏ی‏شان بنویسم. افراد دیگری هم هستند که کارهای بزرگی انجام می‏دهند، اما نامی از آنها برده نمی‏شود؛ مثل: نگهبان، مسوول اتاق فرمان، نظافت‏چی، مسوول تلفن، گزارش‏گر، راننده و... از این به بعد هر وقت برنامه‏ای را می‏بینید به این فکر کنید افراد زیادی هستند که تلاش می‏کنند، اما صدا و تصویرشان نیست. به همه‏ی آنها خسته نباشید بگویید.

علی باباجانی

پوپک

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.