تبیان، دستیار زندگی
هفته‌ی پیش، در حالی ترجمه‌ی جدیدی از نماد گمشده رونمایی شد که کمتر از 10 روز قبل از آن، انتشارات افراز این تازه‌ترین اثر «دن براون» نویسنده جنجال‌برانگیز «کد داوینچی» را در روز تولد چهل‌وشش سالگی نویسنده به بازار فرستاده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از سرقت اینترنتی تا رونمایی از چاپ دوم

از سرقت اینترنتی تا رونمایی از چاپ دوم

هفته‌ی پیش، در حالی ترجمه‌ی جدیدی از "نماد گمشده" رونمایی شد که کمتر از 10 روز قبل از آن، انتشارات افراز این تازه‌ترین اثر «دن براون» نویسنده جنجال‌برانگیز «کد داوینچی» را در روز تولد چهل‌وشش سالگی نویسنده به بازار فرستاده بود.

به گزارش کتاب‌نیوز، شبنم سعادت این رمان را برای انتشارات افراز چهار ماه پس از انتشار کتاب به زبان انگلیسی ترجمه کرده بود؛ اما چند روز بعد از انتشار، رونمایی از ترجمه دیگر این کتاب با حضور کیان رضوی‌ نعمت‌الهی و از سوی انتشارات نوح نبی(ع) در تهران برگزار شد!

کتاب ‌جدید به قیمت 13 هزار تومان و در 800 صفحه با شمارگان 10 هزار نسخه روانه بازار نشر شده است تا رقیبی برای رمان 720 صفحه‌ای نشرافزار که با قیمت 11600 تومان منتشر شده بود؛ باشد.

بر اساس این گزارش، از این دست اتفاقات در بازار کتاب ایران به وفور اتفاق می‌افتد. انتشار ترجمه‌های تکراری و حتی سرقت ادبی یکی از نتایج تلخ نبود قانون کپی‌رایت است. اگرچه این قانون به تنهایی نیز مشکلی را حل نخواهد کرد؛ چرا که نسخه‌ی سرقتی «نماد گمشده»، تنها یک روز پس از انتشار جهانی خود، بر روی اینترنت در دسترس همگان قرار گرفت.

به گزارش گاردین، نسخه‌ی قابل دانلود کتاب نماد گمشده بر روی دو وب‌سایت The Pirate Bay و Scribd.com قرار گرفت. البته ترنس‌ورلد، ناشر بریتانیایی آخرین کتاب دن براون، که به گفته خود برای آن شش سال وقت صرف کرده است؛ در واکنش به انتشار نسخه دزدی این کتاب گفته است که از راه‌های قانونی تلاش می‌کند به دانلود غیرقانونی کتاب پایان دهد.

نسخه دزدی نماد گمشده در حالی در فضای مجازی در اختیار همگان قرار گرفته است که ناشر آن مانند ناشر کتاب‌های هری پاتر نسخه‌های آن را پیش از انتشار در انبارهایی مهر و موم‌شده نگه می‌داشت و در سراسر بریتانیا تنها چهار نفر کتاب را خوانده بودند.

در حالی که ترنس‌ورلد اعلام کرده است در اولین چاپ یک میلیون نسخه از این کتاب آماده کرده است،‌ فروشگاه زنجیره‌ای «تسکو» در روز نخست در هر دقیقه 19نسخه از این کتاب را به فروش رساند و دیگر فروشگاه زنجیره‌ای بریتانیا با عنوان «ازدا» تا ساعت چهار بعدازظهر یعنی در زمانی کمتر از 12ساعت 18هزار نسخه از نماد گمشده را به دست مشتریانش رساند. این در حالی است که ازدا پیش‌بینی کرده بود در هفته اول 20هزار نسخه از این کتاب به فروش برساند.

در همین حال روزنامه گاردین می‌گوید بین این دو فروشگاه زنجیره‌ای برای فروش هر چه بیشتر کتاب تازه دن براون رقابتی جنون‌آمیز درگرفته است، تا حدی که هر دو این کتاب را با قیمت پشت جلد حدوداً 19پوند تنها به پنج پوند! می‌فروشند.

وب‌سایت آمازون، بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی دنیا، هم برای این که از قافله عقب نماند قیمت کتاب را از این هم پایین‌تر آورده و نماد گمشده را زیر پنج پوند می‌فروشد.