تبیان، دستیار زندگی
حوزه‌های علمیه از گذشته تاکنون به دولت‌ها متکی نبوده و اگر بخواهیم هرگونه بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه تعریف کنیم به استقلال این مرکز بزرگ علمی و دینی کشور آسیب می‌رساند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظر فراجناحی حوزه
نظر فراجناحی حوزه

حوزه‌های علمیه از گذشته تاکنون به دولت‌ها متکی نبوده و اگر بخواهیم هرگونه بودجه دولتی برای حوزه‌های علمیه تعریف کنیم به استقلال این مرکز بزرگ علمی و دینی کشور آسیب می‌رساند.

نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی مرکز خبر حوزه با اشاره به جایگاه ویژه حوزه‌های علمیه گفت: حوزه در بودجه‌های سالیانه ردیفی ندارد و بودجه حوزه برای ساخت و ساز مختص شده و همچنان تامین اعتبار هزینه‌های جاری از طریق وجوهات شرعی و مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب تامین می‌‌شود.

طاهرخانی با اعلام اینکه دولت‌ها همواره در حال تغییر و تحول هستند، اما اصل حوزه به عنوان پایگاه علمی- مذهبی تشیع ماندنی است گفت: بزرگان حوزه از جمله حضرت امام خمینی (ره) و دیگر مراجع عظام تقلید همواره بر استقلال حوزه و عدم وابستگی آن به دولت‌ها تاکید کرده‌‌اند و به خوبی دریافته‌اند که دولت‌ها تشکیلات سیاسی و اجرایی برای رتق و فتق امور مردم‌اند و حوزه باید به آنها کمک کند.

وی با تاکید بر حفظ  استقلال حوزه‌های علمیه گفت: اگر دولت بخواهد ردیف بودجه‌ای در نظر بگیرد به اندازه‌ای نخواهد بود که مشکلات را مرتفع کند و از طرفی باعث ایجاد توقع در برآورده  کردن خواسته‌های واقعی یا غیرواقعی خواهد بود و این سرآغاز آسیب‌پذیری در حوزه‌ها است.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه  در حال حاضر روحانیون وارد فعالیت‌های سیاسی نمی‌شوند گفت: یک روحانی به عنوان شخصی حقیقی می‌تواند فعالیت سیاسی داشته باشد، اما این اظهار نظر هرگز به معنای اظهار نظر مستقیم حوزه نخواهد بود و همچنان حوزه به عنوان یک نظر تاثیرگذار برای جامعه باقی خواهد ماند.

نماینده تاکستان تاکید کرد: با وجود همه این مباحث، دولت‌ها می‌توانند به صورت غیر مستقیم به حمایت مالی از حوزه‌ها بپردازند، اما هرگز توقعی نداشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سفر استانی رییس جمهور به استان قزوین در این خصوص مذاکراتی صورت گرفته و قول‌هایی نیز داده شده که اگر محقق شود مشکلات عمرانی مدارس علمیه قزوین مرتفع شود.