تبیان، دستیار زندگی
اولین روز ذیحجه 1309 هجری قمری سپیده حیات طفلی پاک طینت در خانواده ای مذهبی و دوازده نفره (9 پسر و 3 دختر ) در روستای خرمی از توابع نهبندان سرزد .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت‏اللَّه محمدجواد عارفي بيرجندي

آیت‏اللَّه محمدجواد عارفی بیرجندی

ولادت

تحصيلات

مراتب علمی و اجتهاد

فعالیت های سیاسی و مبارزاتی

وفات

ولادت

اولین روز ذیحجه 1309 هجری قمری سپیده حیات طفلی پاک طینت در خانواده ای مذهبی و دوازده نفره (9 پسر و 3 دختر ) در روستای خرمی از توابع نهبندان سرزد .

تحصیلات

شیخ جواد دروس اولیه دین و دینداری را در کنار پدر و مادر و در زادگاه خود خواند و از یازده سالگی لباس مقدس روحانیت پوشیده و وارد مدرسه معصومیه بیرجند شد . او در حوزه علمیه بیرجند مقدمات را در پیش برادر بزرگوارش مرحوم آقا شیخ محمد حسین فرا گرفت . لمعتین را در محضر آیت ا... شیخ محمد باقر جازاری ( صاحب کبریت الاحمر ) و مکاسب و کفایه را در خدمت مرحوم آیت ا...العظمی شیخ هادی هادوی که از اصحاب سامره بود تلمذ نمود . سپس در سال 1332 هجری قمری به حوزه علمیه مشهد مقدس عزیمت و از محضر بزرگانی چون مرحوم آیت ا... حاج محمد آقازاده و آیت ا... حاج شیخ اسماعیل ایمانی بهره جست .

شیخ عارفی در سال 1336 هجری قمری جهت ادامه تحصیلات به قم عزیمت نموده و از محضر آیات عظام مرحوم حاج شیخ محمد علی صفایی ، حاج شیخ ابوالقاسم قمی ، حاج شیخ مهدی پایین شهری و به ویژه از محضر مبارک حاج شیخ عبدالکریم حائری استفاده ها برد و در همان زمان از حوزه درس علمای بنام شهر اصفهان بهره جست . از همان ابتدای ورود به حوزه علمیه قم از طلبه های سخت کوش به شمار می آمد و در بیان احکام دین و مسائل فقهی نظریه ای محکم ، روشن و مستدل داشت ، چنانکه استادانش طلاب دیگر را برای حل مشکلات علمی و فقهی نزد او می فرستادند .

مراتب علمی و اجتهاد

آیت ا... عارفی در سال 1320 ه.ش مدرسه علمیه معصومیه را بازسازی نمود و تا آخرین روزهای حیات پربرکت خویش به تربیت صدها روحانی که برخی امروز از بزرگان اند همت گماشت .

آیت ا... حاج شیخ جواد عارفی ، مجتهدی مسلم و مسلط بود . در سن بلوغ به درجه قریب الاجتهادی رسیده و در ذیحجه الحرام سال 1354 ه.ق با اجازه نامه ای از آیت ا... محمد مهدی مازندرانی به درجه اجتهاد نائل آمد . از جمله اجازات دیگر ایشان اجازه نامه ای است از آیت ا... سید ابوالحسن اصفهانی و استادش آیت ا... حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی .

فعالیت های سیاسی

زمانی که رضاخان فرمان شیطانی کشف حجاب را صادر کرد آیت ا... عارفی به مخالفت و افشاگری پرداخته و در سفرهای تبلیغی اصفهان ، تهران ، اراک، مباحث مختلف روز و به ویژه ضرورت و اهمیت حجاب را در اسلام مطرح کرد که سرانجام دو سال تمام نیز تبعید گردید .

وفات

آیت ا... حاج شیخ جواد عارفی این پیر میکده عرفان که یک قرن از خم نماز شب ، ساغر گرفته بود در نیمه شب عید قربان شب شنبه 9 ذیحجه 1421 ه . ق برابر با سوم اسفند 1380 ه. ش  در سن 112 سالگی ندای حق را لبیک گفت و در قطعه دوم مزار شهدای شهرستان بیرجند به خاک سپرده شد .


منبع: سايت صدا و سيماي خراسان جنوبي

تهيه و تنظيم: فريادرس گروه حوزه علميه