تبیان، دستیار زندگی
آیت ا... سید مهدی درچه ای در سال 1323 هجری شمسی در اصفهان به دنیا آمد . ایشان از معاریف علما و مجتهدین واکابر فقها و مدرسین. در اصفهان و نجف تحصیل نمود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آيت‏اللَّه سيدمهدي دُرچه‏اي
آیت‏اللَّه سیدمهدی دُرچه‏ای

زندگي نامه

آيت ا... سيد مهدي درچه اي در سال 1323 هجري شمسي در اصفهان به دنيا آمد . ايشان از معاریف علما و مجتهدین واکابر فقها و مدرسین. در اصفهان و نجف تحصیل نمود و پس از وصول به مقامات عالی به اصفهان مراجعت نمود و در مسجد نوبازارو مدرسه نیم آورد تدریس می کرد. عده ای از فضلای طلاب در درسش حاضرمی شدند، نامبرده که برادر کوچک تر آقا سید محمد باقر مورد بحث این نوشتار است در علم، تقوا، امانت و صداقت نسخه ثانی برادرش بود و سعی می کرد سیره اهل بیت را در زندگی خود عملی سازد. ازجلوه های تقوا و زهد آن بزرگ مرد این است که در اوائل ایام قحطی سال 1335 تا 1337 ه .ق که با جنگ بین الملل اول مصادف بود، حدود ده - بیست من آرد در خانه داشت و می باید عائله سنگینی را امرار معاش کند، اما به محض آنکه آثار گرانی نمودار شد،این میزان آردی را که در اختیارش بود فروخت و چون به او گفتندلازم بود احتیاط می کردید و حتی مقدار دیگری هم می خریدید; جواب داد: ترسیدم شبهه احتکار داشته باشد، خدا بزرگ است. و این شیوه از زندگی یادآور ماجرایی است که از حضرت امام صادق(ع)نقل کرده اند و گفته اند چون در زمان امام ششم شیعیان، در مدینه قیمت گندم و نان افزایش یافت، هر کسی می کوشید گندم خود راذخیره نماید، اما در این میان افراد تنگدستی هم بودند که بایدآذوقه خود را از بازار تهیه کنند. امام صادق(ع) چون این وضع را دید به یکی از نزدیکان خود فرمود: آیا گندم در خانه داریم؟او گفت:آری; برای چندین ماه. امام فرمود: گندم ها را ببر به بازاربفروش و در اختیار مردم بگذار، وی که معتب نام داشت، گفت: ای فرزند پیامبر، گندم در مدینه نایاب است، اگر بفروشیم قادرنخواهیم بود آن را بخریم، امام فرمودند: همین است که گفتم،معتب این کار را کرد و از آن به بعد نان خانه امام صادق(ع)روزانه تهیه می شد و امام صادق(ع) از این بابت شادمان گردید.

آیة الله سید مهدی درچه ای در اواخر عمر مجتهد اعلم وجامع الشرایط اصفهان گردید. سرانجام این مرد وارسته در روزجمعه دهم ربیع المولود سال 1364 ه .ق در حالی که بیش از نودسال از عمر مبارکش می گذشت، از دنیا رخت بر بست و در تخت فولادتکیه کازرونی اصفهان کنار برادرش به خاک سپرده شد.


منبع: روزشمار مركز پژوهش هاي اسلامي صدا و سيما

تهيه و تنظيم: فريادرس گروه حوزه علميه