تبیان، دستیار زندگی
که مصرف زیاد نوشابه ‌های انرژی زا عوارض بسیاری را برای فرد به دنبال خواهد داشت، مبتلایان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض نوشابه انرژی ‌زا

نوشابه ‌های انرژی زا

کارشناس مواد خوردنی و آشامیدنی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: با توجه به این که مصرف زیاد نوشابه ‌های انرژی زا عوارض بسیاری را برای فرد به دنبال خواهد داشت، مبتلایان به بیماری‌ های قلبی، کودکان کم سن و زنان باردار باید از مصرف این نوشابه‌ ها جدا پرهیز کنند.

محبوبه مهدی پناه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، با بیان این که مصرف نوشابه‌ های انرژی زا می ‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، اظهار داشت: پزشکان عقیده دارند آنچه که بر اثر مصرف این نوشابه ‌ها انرژی کاذب در بدن ایجاد می ‌کند، مقدار زیادی شکر و کافئین است که برای سلامتی مضر است و می‌ تواند سبب افزایش ضربان قلب شود.

وی بیان کرد: در مصرف این نوشابه‌ ها، کبد مقدار بیشتری قند به جریان خون می ‌فرستد تا انرژی بیشتری تولید شود و این اتفاقات ناخوشایند باعث می‌ شوند که فرد احساس انرژی بیشتری کند.

وی با اشاره به بررسی کمیته علمی غذایی کمیسیون اروپا در مورد خطر کافئین موجود در نوشابه‌ های انرژی زا گفت:‌ گرچه این نوع نوشابه‌ ها در مقدار متعادل برای مصرف عمومی بی ‌خطر هستند اما کودکان و نوجوانانی که دو قوطی یا مقدار بیشتر از این نوشابه‌ ها را مصرف می‌ کنند ممکن است دچار تحریک پذیری یا اضطراب شوند.

همچنین زنان باردار نباید این نوشابه‌ ها را مصرف کنند؛ چرا که اثرات کافئین بر روی جنین نامعلوم است.

کودکان و زنان باردار از مصرف نوشابه ‌های انرژی ‌زا خودداری کنند.

مهدی پناه از کار افتادن کلیه‌ ها را از دیگر عوارض مصرف بالای نوشابه‌ های انرژی ‌زا عنوان کرد و افزود: در کنار این مشکلات، مختل شدن کار کلیه باعث می‌ شود مقدار بیشتری از آب بدن از دست برود که اگر فرد در حال ورزش کردن باشد، به علت عرق کردن به سادگی دچار افت شدید آب بدن می ‌شود.

همچنین سکته مغزی و قلبی در افرادی که مبتلا به صرع یا بیماری ‌های مغزی یا قلبی هستند از عوارض جانبی نوشابه‌ های انرژی زا هستند.

نوشابه ‌های انرژی زا

وی همچنین در ادامه به بروز مشکلات دهان و دندان در مصرف کنندگان این نوع نوشابه‌ ها اشاره کرد و گفت: نوشابه‌ های انرژی زا برای دندان ها مضر است و آن چه تولید کنندگان این نوشابه‌ ها در مورد آن ها بیان می‌ کنند غیر واقع بینانه است و درصد بالایی از مواد فاسد کننده دندان در آن ها وجود دارد. گرچه این نوشابه‌ ها به تقویت انرژی برای مدت زمان کوتاهی کمک می‌ کنند اما به دلیل دارا بودن اسید برای سلامت دندان ‌ها مضر هستند.

این کارشناس یادآور شد: دندانپزشکان معتقدند که مواد به کار رفته در این نوع نوشابه‌ ها نه تنها برای سلامت دندان ها بلکه برای سلامت دهان و لثه مضر بوده و موجب ابتلا افراد به پُر فشاری خون نیز می‌ شود. همچنین موادی که به سلامت دندان ها آسیب می‌ زند تا حد زیادی نیز موجب بروز پوکی استخوان در افراد می ‌شود.

وی گفت: مشخص شده است اگر تا مدت 30 دقیقه پس از مصرف این نوشابه ‌ها، مسواک زده نشود مواد موجود روی دندان ها سخت ‌تر شده و به راحتی از روی دندان و لثه پاک نخواهد شد.

مهدی پناه در پایان گفت: کودکان کم سن، افرادی که به کافئین حساسیت دارند، مبتلایان به بیماری ‌های قلبی عروقی و زنان باردار نباید از این نوشابه‌ های انرژی زا استفاده کنند.

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا کلیک کنید

*مطالب مرتبط:

مضرات نوشابه‌ انرژی‌زا

نوشابه های انرژی زا اعتیادآورند؟

نوشابه انرژی زا و محتویات آن

نوشابه‌های رژیمی هم چاق کننده اند!

آسپارتام و نوشابه‌های رژیمی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.