تبیان، دستیار زندگی
حجت‌الاسلام دكتر محمد مفتح در مورد این كه چرا امام خمینی هنگام بازگشت به ایران در پاسخ به این سؤال خبرنگار كه از ورود به ایران چه احساسی دارید ؟ ایشان فرمودند احساسی ندارم چنین گفت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذری بر وقایع 18 بهمن 57

• حجت‌الاسلام دكتر محمد مفتح در مورد این كه چرا امام خمینی هنگام بازگشت به ایران در پاسخ به این سؤال خبرنگار كه از ورود به ایران چه احساسی دارید ؟ ایشان فرمودند " احساسی ندارم " چنین گفت :

امام خمینی

"برای امام خمینی كه سال‌ها عمرشان را صرف مبارزات ملی كرده‌اند چه احساسی می‌تواند گویاتر از این باشد كه جان در كف و با قبول تمام مخاطرات تصمیم گرفتند كه به ایران برگردند تا در كنار مردم مسلمان ایران باشند ، بعلاوه برغم توصیه‌های اطرافیان كه عزیمت ایشان را به بهشت‌زهرا به دلیل ازدحام و مخاطرات احتمالی منع می‌كردند ایشان با قبول همه این مخاطرات به بهشت‌زهرا رفتند تا خاطره شهدا را زنده كنند و با وجود ضعف شدید ناشی از ازدحام باز هم تأكید كردند كه لازم است در دیدار مجروحین در بیمارستان هزار تختخوابی(بیمارستان امام خمینی كنونی) بروند و لذا صرف نظر از دیدگاههای فكری ایشان ، این رفتارها می‌تواند مبین احساس عمیق رهبر انقلاب نسبت به مردم و مملكت باشد . "

دكتر مفتح در ادامه به این سخن امام استناد كرد كه می‌فرمایند « كسی كه به مسلمین و جامعه بشری رهبری دارد همیشه باید جهان عمومی و منافع مردم را در نظر بگیرد و از جهان خصوصی و عواطف شخصی چشم بپوشد »

اطلاعات 18/11/1357 ، ص 8

• صبح امروز جمعی از قضات وكلای دادگستری در مدرسه علوی به حضور امام خمینی رسیدند و پشتیبانی خود را از انقلاب اسلامی و رهبری انقلاب اعلام داشتند. در این ملاقات امام خمینی طی سخنانی به وضع اسفناك كشور اشاره كردند و متذكر شدند كه قضات و وكلا در آینده در بازسازی كشور وظایف خطیری به عهده خواهند داشت .

ما از كشوری كه شاه در آنجا به سر می‌برد خواهیم خواست او را تحویل دهد تا محاكمه و مجازات شود . اما اگر آنها از استرداد وی خودداری كردند در دادگستری او را غیابا محاكمه كرده و پس از محكومیت اموال او را ضبط خواهیم كرد .

امام خمینی ضمن اشاره به وضع نابسامان قوه قضاییه در گذشته گفتند در آینده كلیه فاسدان و كسانیكه از بیت‌المال مردم سوء استفاده كرده در دادگستری محاكمه خواهند شد و در رأس این اشخاص شاه قرار دارد . ما از كشوری كه شاه در آنجا به سر می‌برد خواهیم خواست او را تحویل دهد تا محاكمه و مجازات شود . اما اگر آنها از استرداد وی خودداری كردند در دادگستری او را غیابا محاكمه كرده و پس از محكومیت اموال او را ضبط خواهیم كرد .

صحیفه امام ج 6 ص 91

اطلاعات 19/11/1357 ص 2

كیهان 19/11/1357 ص 3

امام خمینی

• احمد مفتی‌زاده و جمعی از مردم كردستان در مدرسه علوی به حضور امام خمینی رسیدند. در این دیدار حضرت امام خمینی طی تأكید بر وحدت شیعه و سنی فرمودند « بر همه لازم است كه دست به دست هم بدهیم و از آن اشتباهاتی كه در سابق بوده دست برداریم و دستهایی كه ما را جدا كنند قطع كنیم »

صحیفه امام – جلد ششم ص 95

كیهان 18/11/1357 ص 2

• كارگران كارخانه‌های سیمان ، شركت نفت ، گاز و پتروشیمی ، چیت‌سازی ، كاركنان راه‌آهن ، بانك ملی ، بانك مركزی و جامعه ورزشكاران تهران و پرسنل نیروهای زمینی و هوایی در محل مدرسه علوی – اقامتگاه امام خمینی – با معظم له دیدار كردند . گروههای شركت كننده مراتب پشتیبانی خود را از رهبر انقلاب اسلامی و نخست‌وزیر دولت موقت اعلام داشتند »

كیهان 19/11/1357 ص 9

• حضرت امام در دیدار با روحانیون شهر اهواز گفتند: ادامه نهضت یك تكلیف است.

•  در ملاقات وكلای دادگستری با حضور امام، ایشان گفتند كه شاه باید محاكمه شود.

•  سخنگوی وزارت خارجه آمریكا گفت: ما از اجرای قانون اساسی پشتیبانی می‌كنیم. ما از راه دیپلماتیك با همه گروه‌ها، از جمله مهدی بازرگان، در تماس بوده‌ایم؛ اما پس از انتخاب وی به نخست وزیری، هیچگونه تماسی با وی برقرار نشده است.

یك تبعه آمریكا كه در اصفهان راننده‌ای را مضروب كرده بود، توسط محكمه شرعی مردم، پس از پرداخت دیه، آزاد شد. تشكیل این دادگاه مردمی نشانه قوت یافتن روز افزون مردم مسلمان است.

•  وزارت خارجه آمریكا اعلام كرد هنوز دولت بختیار را به رسمیت می‌شناسد. از طرفی سخنگوی كاخ سفید گفت: بختیار باید نظر اكثریت مردم را بپذیرد.

•  روحانیون و مردم زنجان و بخش‌های تابعه در یك راهپیمایی بی‌سابقه پنجاه هزار نفری، حمایت قاطع خود ار از امام خمینی و نخست وزیر منصوب او اعلام داشتند. در این اجتماع، حجت‌الاسلام ابوالفضل شكوری به نمایندگی از مردم و روحانیت، قطعنامه سی ماده‌ای را مبنی بر: 1ـ انحلال رژیم شاهنشاهی . 2ـ انحلال مجلسن و دولت بختیار . 3ـ مشروعیت دولت مهندس بازرگان، قرائت كرد و مورد تأیید قرار گرفت.

امام خمینی

•  رادیو لندن و رادیو مسكو: صدها تن از افسران سابق، از جمله چند تن از امرای ارتش كه به علت مخالفت شاه از ارتش اخراج شده‌اند، پشتیبانی خود را از آیت‌الله خمینی اعلام كردند.

•  فرماندار نظامی تهران به این دلیل كه مردم به مقررات حكومت نظامی اهمیت نمی‌دهند، ساعات منع عبور و مرور را كاهش داد.

•  سیزده نفر دیگر از نمایندگان مجلس استعفا دادند.

•  جمعی از هواداران رژیم به طرفداری از قانون اساسی، در یكی از سالن‌های ورزشگاه امجدیه اجتماع كردند.

•   سرهنگ شكوری، رییس آجودانی ستاد لشكر شصت و چهار رضائیه، به هنگام رفتن به پادگان، ترور شد.

•  شركت‌های مهم حمل و نقل هوایی به علت نا امن بودن قلمرو هوایی ایران، پرواز‌های خود را به ایران قطع كردند.

•  مجمع عمومی سازمان ملل متحد از اوضاع ایران اظهار نگرانی كرد.

•  یك تبعه آمریكا كه در اصفهان راننده‌ای را مضروب كرده بود، توسط محكمه شرعی مردم، پس از پرداخت دیه، آزاد شد. لازم به تذكر است كه طبق قانون كاپیتولاسیون، محاكم ایران حق محاکمه هیچیك از افراد تبعه آمریكا را ندارند. تشكیل این دادگاه مردمی نشانه قوت یافتن روز افزون مردم مسلمان است.

مطالب مرتبط :

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم


منبع :

مرکز اسناد انقلاب

تنظیم برای تبیان :

بخش هنر مردان خدا - سیفی