تبیان، دستیار زندگی
عضو شورای عالی حوزه های علمیه، عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری دانشگاه از سوی مقام معظم رهبری را نشان از اهمیت نقش وارستگی، علم، دانش و تهذیب نفس برای روحانیت عنوان کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبر انقلاب بر نقش روحانیت تاکید کردند

رهبر انقلاب بر نقش روحانیت تاکید کردند

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری دانشگاه از سوی مقام معظم رهبری را نشان از اهمیت نقش وارستگی، علم، دانش و تهذیب نفس برای روحانیت عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم حسینی بوشهری، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به عدم پذیرش مدرک دکترای افتخاری دانشگاه از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: فرمایش رهبر معظم انقلاب در برابر این پیشنهاد که فرمودند «اگر خداوند کریم کمک کند به همان میثاق طلبگی متعهد و پایبند خواهم بود»، نشان از اهمیت نقش وارستگی، علم، دانش و تهذیب نفس برای روحانیت است.

وی در ادامه با بیان این‌که جامعه امروز از عناوین اعتباری استقبال می کنند، افزود: متأسفانه برخی حوزویان نسبت به القاب و عناوین حوزوی که بیانگر چهره علمی و دانش یک فرد روحانی است بسنده نکرده و گاهاً به دنبال اعتبارات و عناوینی مطرح در دیگر مراکز علمی هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اعطای عناوین افتخاری در دنیا یک عرف است که طی آن به شخصیت های علمی و کسانی که مایه افتخارند طی مراسمی این عناوین اعطا می شود اما اقدام مقام معظم رهبری بزرگ ترین درس برای روحانیت، طلاب و فضلا بود که قبل از عرضه هرگونه عناوین و اعتبارات، حقیقت و واقعیت روحانیت را که وارستگی در تبلیغ دین، اخلاق، معنویت و دانش وسیع است به جامعه معرفی کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری با بیان این‌که روحانیت نقش کلیدی و تأثیرگذار در هدایت افکار عمومی جامعه دارد، اذعان داشت: انتظار مردم از یک روحانی و عالم دینی حفظ هویت، حقیقت طلبگی و عالم دین بودن است.

وی تصریح کرد: یک روحانی می تواند بدون هرگونه عنوانی در عرصه جامعه بدرخشد و خدمتگزار باشد در صورتی که به سرمایه های خود بسنده کرده و تصور نکند با کسب عناوین و مدارک اعتبار روحانیت بالا می رود.

امام جمعه قم مدرک گرایی را آفت مهم و تهدید کننده آینده حوزه های علمیه دانست و اظهار داشت: حوزه های علمیه، علما، مراجع و شخصیت های دینی بدون این‌که از طریق مدرک خود را به جامعه معرفی کنند در عالی ترین جایگاه نقش آفرینی کرده و در هدایت جامعه تأثیرگذار بوده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود از فضای امروز جامعه و الزامات خاص آن در مدرک گرایی سخن گفت و ادامه داد: زمینه و عرصه حضور افراد در جامعه امروز براساس مدرک شکل گرفته است که حوزه های علمیه به همین اعتبار ناگزیر به اعطای مدرک به فارغ التحصیلان خود شده است تا جذب کارهای مربوط به مراکز علمی شوند.

وی اضافه کرد: اصل مدرک داشتن به عنوان یک اعتبار علمی ناپسند نیست اما گرایش به سمت مدرک گرایی و نادیده گرفتن هویت علمی و اخلاقی در مقایسه با مدرک گرایی امری ناپسند است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه هدف اصلی از ورود به حوزه علمیه را کسب دانش،‌ آراستگی اخلاقی و معنویت عنوان کرد و خطاب به مسؤولان حوزه خواستار شد: مدرکی که به حوزویان داده می شود نشان دهنده بُعد علمی فرد باشد و به عنوان یک وسیله و ابزار بی ارتباط با جایگاه علمی فرد تلقی نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: آنچنان سطح علمی در حوزه ها رشد کند که اگر مدرکی به طلبه داده شد، نشانگر عمق علمی حوزه های علمیه باشد.

وی در پایان بر افزایش غنای علمی، اخلاقی و تهذیب نفس در حوزه های علمیه تأکید کرد و گفت: حوزویان قبل از این‌که به مدرک بنگرند به فضای علمی و اخلاقی حوزه توجه کنند.

گفتنی است، رییس و اساتید دانشگاه تهران در حاشیه دیدار روزگذشته با رهبر انقلاب، پیشنهاد اعطای دکترای افتخاری به ایشان را مطرح کردند.

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای با تشکر فراوان از پیشنهاد رئیس و استادان دانشگاه تهران مبنی بر اهدای دکترای افتخاری این دانشگاه به ایشان، اظهار داشتند: این مسئله و ابراز محبت دانشگاهیان برای بنده افتخار است اما از پذیرش آن معذورم و اگر خداوند کریم کمک کند به همان میثاق طلبگی متعهد و پایبند خواهم بود.