تبیان، دستیار زندگی
پرسیدم كه آیا به محضر امام عصر عجل‌الله‌فرجه شرفیاب شدید و ایشان این خبر را داده است؟ امام، نفی و اثبات نكرد و فقط گفت: قطعاً پیروزیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام خمینی رحمه‌الله، باور زنده ظهور

امام خمینی

پرسیدم كه آیا به محضر امام عصر عجل‌الله‌فرجه شرفیاب شدید و ایشان این خبر را داده است؟ امام، نفی و اثبات نكرد و فقط گفت: قطعاً پیروزیم.

امام و آیه های زنده خداوند: سال‌های سرد و سیاه ستم‌‌، آن قدر طول كشید كه آیه های "رعد" پروردگار را هم از یاد بردیم: "خداوند هیچ مردمی را دگرگون نمی كند، مگر آن كه خودشان را دیگرگون كنند".1

امام خمینی رحمه‌الله نشان داد كه وعده های الهی را فراموش كرده ایم. او نشان داد كه آیه های الهی همچنان زنده‌اند و ماییم كه آنها را از یاد برده ایم. او نشان داد كه تا نخواهم، نخواهیم توانست. روزهایی كه حتی روشنفكران دینی به دنبال كرسی های مجلس برای نفوذ در رژیم شاهنشاهانی بودند تا آرام آرام اصلاحات كنند، امام خمینی رحمه‌الله آیه های جهاد را خواند و سوره های مبارزه با طاغوت را به یادمان آورد. نامه‌هایی كه امام رحمه‌الله در سال 1345 به آیت ‌الله سعیدی و دیگران نگاشت، شاهدان روشن این مدعایند. با تكیه بر همین آیات بود كه از همان سال ها، امید حكومتی اسلامی را در دلها زنده می كرد. بارها فرمود كه شاه رفتنی است، به فكر اداره یك حكومت اسلامی باشید. حركت شگرفی كه به یكباره در مردم پدید آمد، محصول چند ساعت سخنرانی و چند كاغذ اعلامیه نبود؛ محصول 1400 سال وحی و شهادت و مظلومیت و باور بود.

انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی رحمه‌الله از حوادث كم ‌‌نظیر تاریخ این مرز و بوم است كه توانست رژیم پهلوی را به گورستان تاریخ بفرستد و بساط كهنه شاه و شاه‌ بازی را از كشور بیرون بریزد. تمام كسانی كه امام رحمه‌الله را در آن روزها ملاقات كرده‌اند، از اطمینان و اعتماد عجیب امام نسبت به پیروزی قاطع انقلاب سخن گفته‌اند. چنانچه مرحوم فلسفی در خاطراتش نقل می‌كند:

"در مدت اقامت امام در پاریس، افراد زیادی از ایران به پاریس رفتند. از جملة آن‌ها، مرحوم آقای مطهری بود. ایشان قبل از رفتن، به منزل ما آمد و گفت: شما پیامی برای آقا دارید؟ دو سه موضوع بود كه من به طور خصوصی تذكر دادم. ایشان خداحافظی كرد و رفت. وقتی مرحوم مطهری برگشت، به دیدن ایشان رفتم؛ آن هم در وقتی كه كسی نبود.

هم‌چنان با قاطعیت می‌گفت: پیروزیم و اعتنا به این همه تانك و توپ و نظامی و غیره نكنید. علی التحقیق پیروزی با ما است.

تقریباً اول شب بود. موضوعاتی را كه گفته بودم، ایشان به امام گفته بودند و جواب هم گرفته بودند. دیدم آقای مطهری می‌گوید: آقا، من مبهوت هستم. با این همه نظامی‌های تا بن دندان مسلح، با آن همه حمایت‌های آمریكا و انگلستان و فرانسه، نتیجه چه خواهد شد؟ به امام گفتم: آقا، خطر مهمی است. خودتان چه طور می‌بینید؟ امام در جواب فرمود: علی التحقیق پیروزیم. یك روحانی، غیر از یك كاسب است كه این حرف را بزند. دیدم از یك طرف، امام خمینی است و عظمت دارد و من نمی‌توانم از ایشان بپرسم چرا پیروزیم؟ ولی پرسیدم كه آیا به محضر امام عصر عجل‌الله‌فرجه شرفیاب شدید و ایشان این خبر را داده است؟ امام نفی و اثبات نكرد و فقط گفت: قطعاً پیروزیم. گفتم: الهامی به شما شده است؟ گفت: قطعاً پیروزیم. از هر دری كه من وارد شدم، ایشان نگفت كه واقعیت چیست ولی هم‌چنان با قاطعیت می‌گفت: پیروزیم و اعتنا به این همه تانك و توپ و نظامی و غیره نكنید. علی التحقیق پیروزی با ما است.

شهید مطهری با حالت بهت، این سخنان را به من گفت و خود، متحیر بود. می‌گفت: من نفهمیدم امام از چه منشأ و منبعی به این حقیقت رسیده است.2

امام زمان

باور زنده ظهور

تردید، جای باورهایمان را تنگ كرده است. اگر وعده خداوند، این اندازه قطعی نبود و اگر پیامبران و امامان و تمام مردان صادق تاریخ تا این اندازه بر ظهور مرد عدالت، اصرار نكرده بودند، چه بسا این باور را نیز با هزار تفسیر و تأویل، فراموش كرده بودیم و پشت دیوارهای چون و چراهایمان جا گذاشته بودیم.

از حضرت آدم علیه السلام تا پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و از ایشان تا امروز كه ماییم، همگی منتظریم و از همه منتظرتر خود امام زمان عجل‌الله‌فرجه. اما آن چه ماییم و آن چه آنان هستند، كمتر شباهتی به هم داشتند تا آن كه مردی سربرآورد؛ مردی كه انتظار را درست تر از ما می فهمید؛ مایی كه تن سپرده بودیم به روزگار و دل سپرده بودیم به آرزوهایمان. او انتظار را در مبارزه با ستم و اعتقاد راسخ به مكتب راستین، تفسیر كرد.

"ما چاره‏ای نداریم جز این که دستگاه‏های حکومتی فاسد و فساد کننده را از بین ببریم و هیئت‏های حاکمه خائن و فاسد و ظالم و جانی را سرنگون بکنیم. این وظیفه‏ای است که همه مسلمانان در یکایک کشورهای اسلامی باید انجام بدهند و انقلاب سیاسی اسلامی را به پیروزی برسانند".3

انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقُّق پیدا کند و مقدّمات ظهور، إنْ شاءالله، تهیّه شود

بازخوانی واژه انتظار در كلام امام خمینی رحمه‌الله، پژواكی از ظهور آخرین منجی را با خود داشت. انتظار برای امام خمینی رحمه‌الله به سال های ظهور برای ما شبیه تر است. قیام برای اصلاح دین، انقلاب برای نجات انسان، اتحاد مستضعفان عالم برای براندازی ظالمان، برپایی حكومت عدل و... برای ما هدف ظهور امام زمانند و برای امام رحمه‌الله، مقدمه ظهور. او با برداشت درست خود از انتظار، پیام های تازه‏ای از انتظار برای ما داشت:

"انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقُّق پیدا کند و مقدّمات ظهور، إنْ شاءالله، تهیّه شود".4

امام رحمه‌الله معتقد است كه منتظر بودن برای امام زمان عجل‌الله‌فرجه یعنی مقدمه بودن برای ظهور امام زمان عجل‌الله‌فرجه. قیام مردم ایران به رهبری این منتظر آگاه، یكی از اساسی ترین انقلاب‌های انسانی در طول تاریخ بشر است. انقلاب اسلامی ایران، انقلابی است که بیش از هر انقلاب دیگری در مسیر قیام جهانی حضرت مهدی عجل‌الله‌فرجه گام برداشته است. مبانی فکری و نظری، اهداف و عوامل ایجاد کننده انقلاب رهبری و چشم انداز آینده آن، دلایلی هستند که این دو انقلاب را بیش از پیش به هم شبیه می سازد و برای همین، انقلاب اسلامی ایران در جایگاه نمونه کوچکی از انقلاب جهانی حضرت مهدی عجل‌الله‌فرجه مطرح می گردد و باید نمونه و الگوی بسیار کوچکی از حکومت عدل و داد حضرت مهدی عجل‌الله‌فرجه باشد.

"امید است که این انقلاب، جرقه و بارقه‏ای الهی باشد که انفجاری عظیم در توده‏های زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیةالله - أرواحنا لتراب مقدمه الفداء - منتهی شود".5

برگرفته از پایگاه آینده روشن

گروه دین و اندیشه - عسگری


1. سوره رعد، آیه11.

2. خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، مركز اسناد انقلاب اسلامی، ص430.

3. امام خمینی، ولایت فقیه، ص35.

4. صحیفه نور، ج20، ص196.

5. صحیفه نور، ج15، ص75.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.