تبیان، دستیار زندگی
مجله وزین آیه (ضمیمه قرآنی همشهری جوان)که در مدت عمر کوتاه فعالیت خود، انصافا تحولی شایسته در فضای جامعه قرانی ایجاد کرده، درهشتمین شماره خود، گفتگویی جذاب و صمیمی با این جوان برومند مشهدی، انجام داده که به دلیل طولانی بودن آن، به ناگزیر نیمی از آن را در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای صحبت پدیده تلاوت ایران

حامد شاکرنژاد

اشاره:

مجله وزین "آیه" (ضمیمه قرآنی همشهری جوان)که در مدت عمر کوتاه فعالیت خود، انصافا تحولی شایسته در فضای جامعه قرانی ایجاد کرده، درهشتمین شماره خود، گفتگویی جذاب و صمیمی با این جوان برومند مشهدی، انجام داده که به دلیل طولانی بودن آن، به ناگزیر نیمی از آن را در نوبت گذشته آوردیم و نیمی دیگر را اینک تقدیم می کنیم.

- چندی پیش، قاریان کشور به دیدار رهبر انقلاب رفتند و شما هم در آن محفل قرائت کردید؛ از آن دیدار بگویید.

حتما می‏دانید که طبق برنامه قرار نبود که من در حضور رهبر معظم انقلاب قرائت داشته‏ باشم اما ایشان دستور دادند تا من هم قرائت کنم. وقتی تلاوت کردم، ایشان فرمودند: «الحمدالله الحان بر معنا منطبق بود». در سخنانی هم که به صورت عمومی بیان کردند، فرمودند: «تلاوت به خشوع و خضوع نیاز دارد تا در دل مستمع تاثیر‏گذار باشد». امیدوارم قاریان ایرانی این نکته‏ها را در قرائت فراموش نکنند.

هیچ‏وقت به کسب درآمد از این راه فکر نکرده‏ام چون برای رضای خدا وارد این کار شده‏ام. به لطف خدا تاکنون هم مشکل جدی نداشته‏‏ام.

- آقای شاکرنژاد، نکته مبهم کارنامه‏ حرفه‏ای شما این است که در مسابقات قرآن حضور چندانی نداشته‏اید. آخرین حضورتان به 14سال قبل باز می‏گردد که در مسابقات عربستان برگزیده شدید. مسابقات را تحریم کرده‏اید؟

به دو دلیل در مسابقات کمتر حاضر شده‏ام؛ نخست اینکه دیگر لزومی نداشت که در مسابقه شرکت کنم چون معتقدم مسابقات پله اول حرفه‏ای شدن است و دلیلی ندارد یک قاری بعد از حرفه‏ای شدن، در بند مسابقات بماند. مساله دوم هم کمک کردن به برادر بزرگ‏ترم، «حاج حمید آقا» بود. چون حمایت‏های او در موفقیتم نقش بسیاری داشت، من هم باید کمک می‏کردم تا ایشان در مسابقات رتبه می‏آورد. خدا را شکر، سال 83 مقام اول مسابقات ایران را کسب کرد.

- پس شما این طرز فکر را قبول دارید که قاری اگر بین‏المللی نباشد، قاری نیست؟

اگر چه نگرش غلطی است اما وجود دارد. کسب رتبه در مسابقات بین‏المللی، پله اول حرفه‏ای شدن است. با این حال نمی‏توانیم بگوییم کسی که در مسابقات بین‏اللمی قرآن رتبه نیاورده، قاری نیست؛ او در جایگاه پایین‏تری قرار دارد. البته این وضع مختص ایران نیست، مصریان هم که در زمینه قرائت قرآن پیشینه طولانی دارند، قاریانشان دو دسته‏اند؛ آماتور و حرفه‏ای. آنجا هم قاری زمانی حرفه‏ای می‏شود که در مسابقات رتبه بیاورد و بتواند در رادیو و تلویزیون قرآن بخواند.

- خودتان کی حرفه‏ای شدید؟

نمی‏دانم منظوتان از حرف‏ای شدن چیست. اگر کسب رتبه بین‏المللی مورد نظرتان است، به 11 سالگی‏ام برمی‏گردد؛ یعنی سال 74؛ وقتی در مسابقات بین‏المللی عربستان رتبه برتر آوردم؛ اما اگر منظورتان از حرفه‏ای شدن زمانی است که صاحب سبک شده‏ام، فکر می‏کنم سال 82 یا 83 بود که روش نوینی در تلاوت ارائه دادم.

- شما در نمایشگاه قرآن امسال یک غرفه داشتید. به نظر می‏رسد در مشهد فعالیت‏های گسترده‏ قرآنی دارید؟

 خیلی وقت بود که من و دوستانم جای یک مرکز تخصصی قرآن را در مشهد خالی می‏دیدیم؛ برای همین تصمیم گرفتیم «موسسه فرهنگی صراط» را راه‏اندازی کنیم تا در زمینه قرائت قرآن کار ویژه‏ای انجام دهیم. تاکنون هم حدود 2 هزار ساعت تلاوت از استادان مختلف جمع کرده‏ایم و به افرادی که می‏خواهند وارد حوزه قرائت قرآن شوند، مشاوره می‏دهیم. دو نمایشگاه در خارج از کشور هم برگزار کرده‏ایم.

- این فعالیت‏ها باز خوردی هم داشته است؟

 فکر می‏کنم کمی زود باشد که در باره نتایج فعالیت‏های این موسسه اظهار نظر کنیم اما به نظر می‏رسد در ایجاد انگیزه میان جوانان و نوجوانان مشهدی تا حدودی موفق بوده‏ایم. میزان استقبال از برنامه‏های ما چنین نشان می‏دهد.

- اما واقعا باید پذیرفت که مشهد در سال‏های اخیر در حوزه قرائت، پیشرفت چشم‏گیری داشته است.

صددرصد بیشتر فعالیت‏های قرآنی شهرستان مشهد زیر نظر دفتر قاریان این شهر اداره می‏شود. جلسه مرکزی این دفتر، هر هفته در مسجد کرامت برگزار می‏شود. این مسجد از قبل از انقلاب فعال بوده و فعالیت 90درصد از قاریان برجسته شهرستان مشهد از همین مکان آغاز شده است. حرم مطهر آقا علی بن‏موسی الرضا علیه‏السلام هم از پایگاه‏های قرآنی مشهد است که همواره کلاس‏های بسیاری در این مکان مطهر برگزار می‏شود.

- این سوال شخصی است ولی برای خیلی‏ها ممکن است جالب باشد که بدانند درآمد حامد شاکرنژاد از چه راهی تامین می‏شود؟

هیچ‏وقت به کسب درآمد از این راه فکر نکرده‏ام چون برای رضای خدا وارد این کار شده‏ام. به لطف خدا تاکنون هم مشکل جدی نداشته‏‏ام.

- با این حال نمی‏توانیم مسائل مالی را در زندگی روزمره نادیده بگیریم.

با توجه به اینکه درسم تازه تمام شده، هنوز به طور جدی وارد کار نشده‏ام. اگر خدا بخواهد، برنامه‏های بسیاری دارم که می‏خواهم با کمک دوستان آنها را انجام دهم. الحمدالله فعلا سفرها و برنامه‏های قرآنی تا حدودی مشکلات را رفع می‏کند.

- پس سفرهای قرآنی نوعی منبع درآمد برای شماست؟

به عنوان منبع درآمد به سفرها و برنامه‏های قرآنی نگاه نمی‏کنم؛ معتقدم حالا که با لطف خدا و ائمه معصومین، قرآن را یاد گرفته‏ام، باید زکات آن را هم بپردازم که زکات علم نشر آن است. هدف دوم هم جذب جوانان و نوجوانان به قرآن است که در این زمینه هم تا حدودی موفق بوده‏ام.

- یعنی با گرفتن هدیه بابت قرائت قرآن مخالفید؟

ببینید، اگر افرادی که از قاریان برای اجرای برنامه دعوت می‏کنند، ارزش کلام قاری را بدانند، مسلما دیگر نیازی نیست که قاری در باره حق‏الزحمه حرفی بزند. بپذیرید کسی که به‏طور حرفه‏ای وارد قرآن شده، عمری زحمت کشیده تا به این مرحله رسیده است. پس جامعه نباید نگاه منفی داشته باشد. البته چند سالی است که با حمایت مسوولان بنیاد نخبگان، حمایت‏هایی انجام می‏شود و تسهیلاتی در اختیار حافظان و قاریان قرار می‏گیرد اما این امکانات فقط شامل افرادی است که در مسابقات بین‏المللی عربستان، مالزی و ایران رتبه آورده باشند و بقیه قاریان و حافظان دشواری‏های خاص خودشان را دارند.

- آقای شاکرنژاد، اگر امروز یک نوجوان سراغتان بیاید و بگوید می‏خواهم قرائت کنم، او را به تقلید از چه کسی تشویق می‏کنید؟

شاکر نژاد

دروغ چرا؟ می‏گویم سبک شاکرنژاد؛ البته به شرط اینکه این توانایی و استعداد را در او احساس کنم که می‏تواند به این سبک بخواند سبک من بسیار دشوار است و کسی که وارد این کار می‏شود، باید توانایی بالایی داشته باشد. دوست ندارم حمل بر خود ستایی شود؛ دلیل اصلی‏ام این است که می‏خواهم قاریان ایرانی به جای تقلید از مصریان، از هموطنان خود تقلید کنند باید دنیا باور کند که دوره طلایی قرائت ایرانی‏ها آغاز شده و نوبت مصری‏ها به سر آمده است.


فرآوری برای تبیان: شکوری_کارشناس بخش قرآن