تبیان، دستیار زندگی
باسابقه‌ترین مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کشور، صبح امروز براثر عارضه قلبی در بیمارستانی در مشهد دارفانی را وداع گفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درگذشت باسابقه ترین مدیر حوزه علمیه خواهران

خانم فاطمه سید خاموشی

خانم فاطمه خاموشی (طاهایی)، مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد و از باسابقه‌ترین مدیران حوزه‌های علمیه خواهران کشور، صبح امروز براثر عارضه قلبی در بیمارستانی در مشهد دارفانی را وداع گفت.

خانم فاطمه خاموشی (طاهایی)، مؤسس و مدیر مدرسه علمیه نرجس مشهد، ساعت 3 بامداد امروز براثر عارضه قلبی در بیمارستانی در مشهد دارفانی را وداع گفت.

براساس این گزارش، مراسم تشییع و خاکسپاری خانم خاموشی، فردا با حضور علما، روحانیان و شخصیت‌های مختلف کشوردر مشهد برگزار خواهد شد.

استاد طاهایی افزون بر عضویت شورای فرهنگ عمومی استان خراسان از سال 1378 تا کنون، در سال 1382 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم نمونه فرهنگ و در سال 1383 در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان خادم قرآن معرفی گردید.

گفتنی است، مدرسه علمیه نرجس مشهد، در سال 1345 توسط خانم فاطمه خاموشی(طاهایی)،‌در مشهد تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرد.

خانم خاموشی عملکرد خود را با تشکیل کلاس های دروس پایه حوزه آغاز کرد و به مرور زمان گسترش داد همچنین با توجه به فضای فکری و سیاسی جامعه آن دوران در راستای مبارزه با رژیم ستم شاهی با انجام فعالیت های سیاسی، فرهنگی گسترده نقش مهمی را در روشنگری افکار عمومی به خصوص جامعه بانوان ایفا نمود.

فعالیت های رسمی این مدرسه علمیه به مدت سه سال از طرف رژیم منحط پهلوی متوقف گردید؛ اما جلسات سخنرانی افشاگرانه این استاد متوقف نشد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجدداً شروع به فعالیت نموده و اساسنامه آن تدوین و به ثبت رسید.

خانم فاطمه سید خاموشی

این مؤسسه آغازگر یک فعالیت فرهنگی نو در حوزه های علمیه خواهران بوده و به منظور گسترش معارف دینی و تربیت طلبه، مدارس بسیاری را در سطح کشور پایه گذاری نموده است که عبارتند از:

الف) سه مدرسه علمیه به نام های «فاطمه الزهرای توس» و «زهرای اطهر» و «بیت الزهرا» در مشهد مقدس.

ب) مدارس علمیه در شهرستان های بیرجند، تربت جام، سبزوار، کاشمر، چمن آباد، فریمان، خواف، زاهدان، زابل، ایرانشهر.

هم اکنون این مدرسه علمیه، هماهنگ با برنامه های آموزشی حوزه های علمیه سراسر کشور با محرومیت (گسترش و نشر حقایق دینی و معارف عالیه اسلام) و با اهداف کلی ذیل مشغول خدمت است:

الف) تحکیم بنیادهای اعتقادی، ترویج مکارم اخلاقی و اعتلای مبانی فرهنگی.

ب) تربیت نیروهای مبلغ، مدرس، محقق و پژوهشگر اعم از ایرانی و غیرایرانی برای هدایت فکری و عقیدتی مردم.

خانم فاطمه سید خاموشی

ریاست مدرسه با استاد فاطمه سید خاموشی (طاهایی) بود. ایشان یکی از شخصیت های علمی، اجتماعی و سیاسی است که بیش از نیم قرن، خالصانه در راه کسب و نشر معارف اسلامی و برطرف کردن خلاءهای فکری و معنوی جامعه تلاش نموده است. ایشان از محضر استادانی چون آیات و حجج اسلام: میرزا جواد آقا تهرانی شهید هاشمی نژاد، نهاوندی، موسویان، شیخ غلامحسین تبریزی (عبد خدایی)، سید جلال الدین طاهایی (همسر ایشان) (رحمة الله علیهم)، و مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای (مد ظله العالی) فیض برده است. استاد علاوه بر تدریس های متنوع در عرصه علوم اسلامی، در زمینه مباحث تربیتی و روان شناسی و حقوق خانواده از سیره تربیتی معصومین (علیهم السلام) شرح ادعیه و زیارات و خطبه های معصومین شاگردان خود را بهره مند ساخته است.

از آثار تألیفی ایشان علاوه بر ده ها جزوه درسی، می توان به کتاب های:«سیری در خطبه فدک» (حائز رتبه کتاب برتر در همایش «برترین حوزوی و پیروی علمی و علمی از یگانه زمان حضرت زهرا(علیها السلام)» «سیری در دعای مکارم الاخلاق، «معیار شناخت شیعه»، «سیری در زیارت عاشورا» اشاره کرد.

استاد طاهایی افزون بر عضویت شورای فرهنگ عمومی استان خراسان از سال 1378 تا کنون، در سال 1382 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم نمونه فرهنگ و در سال 1383 در دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به عنوان خادم قرآن معرفی گردید.